17 Μαρ 2009

Το γάλα υψηλής παστερίωσης «πνίγει» τους αγελαδοτρόφους


Έπεσε η κατανάλωση φρέσκου γάλακτος και οι Έλληνες στρέφονται στο γάλα υψηλής παστερίωσης. Η πτώση της κατανάλωσης οδήγησε τη Vivartia να προχωρήσει σε μείωση της ποσότητας γάλακτος που αγοράζει και να κλείσει δύο σταθμούς συλλογής γάλακτος. «Κάθε μήνα έχουμε ένα 7% των καταναλωτών να στρέφεται στα γάλατα μακράς διάρκειας όχι τόσο για το ύψος της τιμής όσο για την ευκολία τους, αφού δεν είναι υποχρεωμένοι να επισκέπτονται συχνά τα σούπερ μάρκετ», λέει ο πρόεδρος του Συλλόγου Αγελαδοτρόφων Γαλακτοπαραγωγών Ελλάδας, Γ. Κεφαλάς. Ήδη πριν από τρεις μήνες η ΔΕΛΤΑ είχε κάνει γνωστό ότι θα προχωρήσει σε αναδιάρθρωση και θα καταργήσει τους σταθμούς συλλογής γάλακτος, με σκοπό να μειώσει το κόστος παραγωγής.

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να «κοπούν» οι μικροί αγελαδοτρόφοι, που αν προστεθούν και οι περίπου 120 μικροί αγελαδοτρόφοι στο νομό Κιλκίς που κόπηκαν και από τη Nestle τότε φτάνουμε στους 250 συνολικά από όλη την Ελλάδα. Οι αγελαδοτρόφοι υποστηρίζουν ότι οι γαλακτοβιομηχανίες πιέζουν συνεχώς προς κάθε κατεύθυνση, με στόχο να ρίξουν τις τιμές, κι είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ πέρυσι έδιναν το γάλα προς 53 λεπτά/κιλό, φέτος έφτασαν στα 35 λεπτά/κιλό ή ακόμη και στα 28 λεπτά/κιλό.«Τώρα με την οικονομική κρίση η τιμή του γάλακτος στην Ευρώπη έχει καταποντιστεί. Αυτό δημιουργεί τεράστιες ποσότητες φτηνού γάλακτος που εισάγεται στην Ελλάδα και πηγαίνει στην μεταποίηση για την παραγωγή γιαουρτιών και τυριών. Οι αγελαδοτρόφοι ζητάνε να αλλάξει η νομοθεσία και να αναγράφεται ευκρινώς στη συσκευασία η πρώτη ύλη και η προέλευση της παραγωγής του προϊόντος. Όλες οι χώρες εκτός της Ελλάδος παρασκευάζουν τα γιαούρτια από νωπό γάλα και μαγιά», λέει ο κ. Κεφαλάς. Τα 100 εκατ. ευρώ που ο Χατζηγάκης υποσχέθηκε να δώσει στην ζωική παραγωγή δεν δόθηκαν. «Το περίεργο είναι ότι ούτε σε θεσμικές αλλαγές δεν προχωρά η κυβέρνηση που είναι αναγκαίες και δεν στοιχίζουν τίποτα», τονίζει ο πρόεδρος των αγελαδοτρόφων.Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κ. Χατζηδάκης, που ενημερώθηκε για το πρόβλημα με τη VIVARTIA Α.Ε., τους παρέπεμψε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.Δύο είναι τα χαρακτηριστικά του αγελαδινού γάλακτος στην πατρίδα μας, η μείωση της εγχώριας παραγωγής και η εισαγωγή 42% της ποσότητας που καταναλώνουμε από το εξωτερικό. Όσο συνεχίζεται η μείωση της ελληνικής παραγωγής τόσο θα βρίσκεται σε διαρκώς αυξανόμενο κίνδυνο να υποκατασταθεί από εισαγόμενο γάλα, κάτι που θα οδηγήσει σε αφανισμό το κλάδο των Ελλήνων αγελαδοτρόφων. Το σύνολο της ποσότητας του αγελαδινού γάλακτος που καταναλώνεται στην Ελλάδα ανέρχεται ετησίως σε 1.250.000 τόνους περίπου. Από αυτή την ποσότητα 400.000 έως 420.000 τόνοι, με τάσης μείωσης, καταναλίσκονται ως νωπό παστεριωμένο και 100.000 έως 120.000 τόνοι ως γάλα υψηλής παστερίωσης, με τάσεις αύξησης. Δηλαδή, συνολικά 500.000 έως 550.000 τόνοι αγελαδινού γάλακτος καταναλίσκονται υπό μορφή παστεριωμένου. Με τη μορφή γιαουρτιού, επιδορπίων γιαουρτιού και ροφημάτων καταναλίσκονται 400.000 έως 450.000 τόνοι αγελαδινού γάλακτος και 250.000 έως 300.000 τόνοι καταναλίσκονται για την παρασκευή διαφόρων τύπων τυριών. Μία ποσότητα 50.000 έως 70.000 τόνων καταναλίσκεται με τη μορφή συμπυκνωμένου γάλακτος.

Σεμνή και ταπεινή... ερώτηση για ΟΓΕΕΚΑ στη Βουλή


Μια Πηνελόπη, όχι του Οδυσσέα αλλά του Μαξίμου, με τη βοήθεια Κοντού, σεμνά και ταπεινά μέσω Δήμητρας, θέλει να εκπαιδεύσει την αγροτιά. Οι οπαδοί της ΝΔ, που έκαναν τίμιο αγώνα να βγάλουν Πρωθυπουργό τον Καραμανλή, μένουν άφωνοι με το τρόπο που κάποιοι επιλέγουν στελέχη μέσα στο ΥπΑΑΤ που επανίδρυσαν. Το σκάνδαλο ανέδειξαν με ερώτησή τους οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. Στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου στον Οργανισμό Γεωργικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Απασχόλησης (ΟΓΕΕΚΑ) «ΔΗΜΗΤΡΑ» διορίστηκε το Φεβρουάριο του 2008 η κ. Πηνελόπη Ράλλη.

Κατά την ακροαματική διαδικασία στην αρμόδια για το διορισμό της Επιτροπή της Βουλής, η κ. Πηνελόπη Ράλλη απάντησε στις ερωτήσεις των βουλευτών προκειμένου να αποδειχθεί η καταλληλότητά της για την προτεινόμενη θέση. Η κ. Ράλλη ήταν μόνιμος κάτοικος της Θεσσαλονίκης, με πολλές δραστηριότητες που είχαν έδρα τους τη Θεσσαλονίκη και είχαν σχέση με το Πανεπιστήμιο, την Green Peace, την προστασία των ζώων και το Τεχνικό Επιμελητήριο.
Σε ερώτηση του βουλευτή κ. Κακλαμάνη, εάν προτίθεται να διαμείνει στην Αθήνα προκειμένου να αντιμετωπίσει το βαρύ φορτίο της Διευθύνοντος Συμβούλου ενός απαιτητικού Οργανισμού όπως ο «ΔΗΜΗΤΡΑ», η κ. Ράλλη απήντησε ότι «εκ των πραγμάτων» θα το πράξει και «θα αναστείλει όλες τις άλλες δραστηριότητές της» στη Θεσσαλονίκη. Μετά από ένα χρόνο η κ. Ράλλη αυτοδιαψεύδεται, και επιβεβαιώνει με τις πράξεις της ότι απετέλεσε μια ρουσφετολογική επιλογή του τότε Υπουργού κ. Κοντού, άλλη μία επιλογή από τη Βόρειο Ελλάδα που συνήθιζε ο κ. Υπουργός. Η κ. Ράλλη συνέχισε να μένει στη Θεσσαλονίκη από τότε έως σήμερα. Δεν φαίνεται να ανέστειλε τις άλλες δραστηριότητές της, αφού από τις 20.03.08 μέχρι τις 31.12.08 η κ. Ράλλη ήταν εκτός Οργανισμού για 102 ημέρες, εμφανιζόμενη μόνο κάθε Τρίτη και Πέμπτη, ενώ οι πλασματικές μετακινήσεις ήταν αξίας 12.565 ευρώ. Πλασματική ήταν και η τοποθέτηση μηχανικού δήθεν για γραμματειακή υποστήριξη της κας Ράλλη με μηνιαίο κόστος 2.800 ευρώ, ενώ οι μικτές αποδοχές της αγγίζουν τα 4.500 χιλιάδες ευρώ. Επειδή θεωρούμε ότι το έργο του Οργανισμού «ΔΗΜΗΤΡΑ» είναι απαραίτητο και ουσιώδες ειδικά στις σημερινές συνθήκες του ανταγωνισμού, όπου η ανάγκη για εκπαίδευση, ενημέρωση, επιμόρφωση των αγροτών μας είναι περισσότερο αναγκαία από ποτέ, Επειδή η κ. Ράλλη υποσχέθηκε ενώπιον της Βουλής ότι στόχος της είναι να στηθεί ένας μηχανισμός ο οποίος θα παρακολουθεί τον αγρότη σε βάθος τουλάχιστον δύο έως έξι ετών και ότι ο μηχανισμός αυτός θα παρακολουθεί αν αυτό που πήρε ο αγρότης σαν δεξιότητα και γνώση το εφήρμοσε στην επαγγελματική του ζωή, ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός 1. Είναι εις γνώσιν του «τα έργα και οι ημέρες» της κας Ράλλη; 2. Αν ναι ποια είναι η θέση του και πως αξιολογεί τέτοιου είδους συμπεριφορές εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος και εις βάρος των ελλήνων αγροτών και του μέλλοντός τους; 3. Ποιο είναι το μέχρι τώρα έργο της υπόψη Διευθύνοντος Συμβούλου στον Οργανισμό «ΔΗΜΗΤΡΑ»; 4. Πώς προτίθεται να υπερασπιστεί το έργο του Οργανισμού, ώστε να μετουσιωθεί η γνώση από τις εκπαιδεύσεις σε επαγγελματική συνείδηση των αγροτών και αύξηση της ανταγωνιστικότητας του αγροτικού μας τομέα; 5. Τι προβλέπει το πρόγραμμα «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» για την κατάρτιση και την εκπαίδευση των ελλήνων αγροτών και πόσα κονδύλια θα διατεθούν; Πόσα χρήματα προέβλεπε στον αρχικό του σχεδιασμό για το σκοπό αυτό το Γ’ ΚΠΣ και πόσα δαπανήθηκαν τελικώς; 6. Να κατατεθούν προς ενημέρωση της Βουλής, όλα τα έγγραφα για τις αμοιβές της κας Ράλλη που απορρέουν από τη θέση της, ως Διευθύνων Σύμβουλος στον ΟΓΕΕΚΑ

Στην αναμονή οι ελαιοπαραγωγοί ενώ Σωματεία της Κρήτης ζητάνε ΠΟΠ


Στον ΕΛΓΑ «συνεδριάζει» η περιβόητη Επιτροπή εμπειρογνωμόνων, που είχε προαναγγείλει από τα μπλόκα ακόμη ο Χατζηγάκης, και όλοι περιμένουν τις αποφάσεις που θα βγάλει και πως θα δοθούν τα χρήματα του «πακέτου» στους δικαιούχους ελαιοπαραγωγούς από όλη την Ελλάδα, που βλέπουν τις τιμές του ελαιολάδου να έχουν φθάσει σε τόσο χαμηλά επίπεδα। Στο μεταξύ δύο από τα μεγαλύτερα σωματεία της Κρήτης -η Πακρήτιος Ένωσις και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Κρητικών Σωματείων (στην οποία υπάγονται 203 Πολιτιστικοί Σύλλογοι και Σωματεία Κρητών της χώρας)- με επιστολή τους προς το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων ζητάνε την επίσπευση της προώθησης του Φακέλου αναγνώρισης Ελαιόλαδου ΠΟΠ Κρήτη.

Στις αρχές της επόμενης εβδομάδας θα γίνει επιτόπια επίσκεψη στην Κρήτη της Επιτροπής εμπειρογνωμόνων για τον προσδιορισμό των ζημιών στις ελαιοκαλλιέργειες। Όμως ενώ οι ελαιοπαραγωγοί αναμένουν στο ακουστικό τους… πιστώθηκαν στους λογαριασμούς καπνοπαραγωγών και βαμβακοπαραγωγών οι κατ’ εξαίρεση αποζημιώσεις του ΕΛΓΑ που αντιστοιχούν σε 100 ευρώ ανά στρέμμα για τον καπνό, και 45 ευρώ το στρέμμα για το βαμβάκι. Τις επόμενες μέρες αναμένεται να πιστωθούν και οι λογαριασμοί για τα δημητριακά. Οι αποζημιώσει για τα δημητριακά αντιστοιχούν σε: 25 ευρώ το στρέμμα για το καλαμπόκι, 10 ευρώ για το σκληρό σιτάρι, 12 ευρώ για το μαλακό σιτάρι, τη σίκαλη, το κριθάρι, τη βρώμη και το ρύζι. Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη έχουν πληρωθεί οι σπαραγγοπαραγωγοί με 200 ευρώ το στρέμμα.Σημειώνεται ότι από τις ενισχύσεις θα αφαιρείται το 3%, μέσω των οποίων γίνεται η πληρωμή των εργαζομένων στον ΕΛΓΑ.Έτσι ολοκληρώνεται η πρώτη φάση υλοποίησης των εξαγγελιών του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Σωτήρη Χατζηγάκη. Σε ότι αφορά τη δεύτερη φάση ακολουθούν οι δενδρώδεις καλλιέργειες, ενώ για τους ελαιοπαραγωγούς θα υπάρξουν ανακοινώσεις μετά τα αποτελέσματα επιστημονικής επιτροπής.

Επιστολές προς Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων
ΠΑΚΡΗΤΙΟΣ ΕΝΩΣΙΣΚύριε Υπουργέ Όπως πληροφορούμαστε από τους Φορείς της Κρήτης και από δημοσιεύματα στα ΜΜΕ, εκκρεμεί, στο Υπουργείο σας Φάκελος ο οποίος σας έχει υποβληθεί από αρμόδιους Φορείς της Κρήτης για την αναγνώριση από την ΕΕ Ελαιολάδου Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) «Κρήτη». Επειδή κύριε Υπουργέ στην Κρήτη, η γεωργία και ιδιαίτερα η ελαιοκαλλιέργεια εξακολουθεί, παρά τον τουριστικό χαρακτήρα του νησιού, να διατηρεί και ορθώς, κυρίαρχη θέση στην κοινωνική και οικονομική του ζωή του νησιού, τα θέματα που την αφορούν ενδιαφέρουν άμεσα όλους τους Κρητικούς, ανεξάρτητα από τον τόπο της μόνιμης κατοικίας τους. Έτσι και τα πολυάριθμα Μέλη του Συλλόγου μας, καίτοι κάτοικοι Αττικής τυγχάνουν και παραγωγοί αλλά και καταναλωτές Κρητικού ελαιολάδου και φροντίζουν, επιβλέπουν και συντηρούν με μεγάλη αγάπη τους πατρογονικούς ελαιώνες τους στο νησί, καταβάλλοντας πολλές φορές κόστος πολύ υψηλότερο από τα έσοδα που έχουν από αυτούς. Γιαυτό, στα πλαίσια και της σημερινής συγκυρίας, με τις τιμές του ελαιολάδου να έχουν φθάσει σε επίπεδα πολύ χαμηλά, εύλογα διατυπώνουν τις απορίες τους γιατί ενέργειες όπως η προώθηση του Φακέλου για την αναγνώριση ελαιολάδου ΠΟΠ Κρήτη, που οπωσδήποτε ενώ δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, θα συμβάλλουν σημαντικά στην βελτίωση της κατάστασης, δεν προχωρούν όσο γίνεται ταχύτερα. Βέβαια, όπως πληροφορούμαστε, υπάρχουν και κάποιοι ελάχιστοι που έχουν τις αντιρρήσεις τους. Όμως, αυτό που έχει σημασία είναι ότι, όλοι οι επίσημοι Φορείς του νησιού, οι Νομαρχίες, ο ΣΕΔΗΚ (που εκπροσωπεί το σύνολο σχεδόν των Δήμων της Κρήτης), ο ΣΠΑΚΕ (που εκπροσωπεί την πλειοψηφία των Συνεταιρικών Οργανώσεων του νησιού) και οι Ομοσπονδίες Αγροτικών Συλλόγων της Κρήτης, σε αλλεπάλληλες συναντήσεις τους έχουν εκφράσει την σύμφωνη γνώμη και την υποστήριξη τους για την προώθηση της ονομασίας ΠΟΠ Κρήτη και μάλιστα σας έχουν υποβάλλει σχετικά Υπομνήματα. Κύριε Υπουργέ Η «Παγκρήτιος Ένωσις», που κατά τεκμήριο εκπροσωπεί τους 500.000 Κρητικούς της Αττικής, συμπαρατάσσεται με τους παραπάνω Φορείς της Κρήτης και σας παρακαλεί να πράξετε ότι είναι δυνατό όχι μόνο για την ταχεία προώθηση του Φακέλου αλλά και για την υποστήριξη του στην ΕΕ.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΚΡΗΤΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝΚύριε Υπουργέ, Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Κρητικών Σωματείων στην οποία υπάγονται 203 Πολιτιστικοί Σύλλογοι και Σωματεία Κρητών της χώρας όπως αντιλαμβάνεστε παρακολουθεί με ενδιαφέρον τα θέματα που απασχολούν την Κρήτη δεδομένου ότι όλα σχεδόν τα Μέλη μας διατηρούν ισχυρούς οικογενειακούς, κοινωνικούς αλλά και οικονομικούς δεσμούς με το νησί. Μεταξύ των θεμάτων αυτών επομένως περιλαμβάνονται και τα θέματα που απασχολούν και τους αγρότες και ιδιαίτερα τους Ελαιοπαραγωγούς αφού όπως είναι γνωστό η Ελαιοκομία και ο Τουρισμός αποτελούν τους κυριότερους οικονομικούς πόρους του νησιού. Τελευταία, πληροφορηθήκαμε ότι μέσα στα πολλά και σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Ελαιοπαραγωγοί μας είναι και ένα θέμα που ενώ δεν απαιτεί οικονομικές επιβαρύνσεις του Υπουργείου σας μπορεί να βοηθήσει και να συμβάλλει τα μέγιστα στην προώθηση του Κρητικού Ελαιολάδου ως τυποποιημένου στις αγορές του Εξωτερικού και επομένως να ωφελήσει τους ελαιοπαραγωγούς και την οικονομία του νησιού. Το θέμα αυτό είναι η αναγνώριση από την Ευρωπαϊκή Ένωση μιας Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) για το Ελαιόλαδου «Κρήτη» για την οποία σας έχει υποβληθεί σχετικός Φάκελος από τους αρμοδίους Φορείς της Κρήτης τώρα και τέσσερα χρόνια. Δεν γνωρίζουμε ποιοι είναι οι λόγοι μιας τόσο μεγάλης καθυστέρησης σε ένα θέμα που η κοινή λογική θεωρεί ότι έπρεπε όχι μόνο να διεκπεραιωθεί άμεσα αλλά και να υποστηριχθεί από το Υπουργείο σας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι αντιρρήσεις που ακούγονται ότι στην Κρήτη υπάρχουν και άλλα ΠΟΠ μικρότερων αλλά άγνωστων στο εξωτερικό περιοχών της Κρήτης δεν θα έπρεπε να εξεταστούν καθόλου. Και αυτό γιατί ότι το όνομα Κρήτη είναι γνωστό ιστορικά και τουριστικά σε όλο τον κόσμο και αυτό μπορούμε να προβάλουμε τόσο εμείς όσο και τα Σωματεία των Κρητών, στην Ευρώπη, Αμερική, Καναδά και Αυστραλία που είναι κυριότερες αγορές ελαιολάδου στον κόσμο. Εξάλλου παντού στο εμπόριο και στους καταναλωτές αυτό που ακούγεται είναι Ελαιόλαδο Κρήτης το οποίο μάλιστα θεωρούν εξαιρετικής ποιότητας. Για τους λόγους αυτούς Κύριε Υπουργέ παρακαλούμε όπως επισπεύσετε την υποβολή του σχετικού Φακέλου στην ΕΕ και παράλληλα υποστηρίξετε την έγκριση του και από τις αρμόδιες υπηρεσίες της.

13 Μαρ 2009

Το ΥπΑΑΤ μελετά εναλλακτικούς τρόπους ενίσχυσης καπνοπαραγωγών

Αρχίζουν να αντιλαμβάνονται οι κυβερνώντες ότι οι υποσχέσεις προς τους καπνοπαραγωγούς - πως θα λάβουν το 100% των περικοπών που θα εφαρμοστούν το 2010- δεν είναι εύκολο να υλοποιηθούν και ψάχνουν να βρουν άλλους τρόπους για την ενίσχυση του εισοδήματός τους। Έτσι αποφάσισαν να «ξαναμελετήσουν» το αίτημα του Οικοτεχνικού Συνεταιρισμού Αρχανίου για να του δοθεί άδεια καλλιέργειας μεταποίησης και πώλησης βιολογικού λεπτοκομμένου καπνού και χειροποίητων πούρων περιορισμένης ποσότητας και φορολογικής διευκόλυνσης. Έτσι ο διευθυντής του γραφείου του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Δ. Αναγνωστόπουλος, με έγγραφο που απέστειλε στον ΟΠΕΓΕΠ, στη Γεν. Δ/νση Φυτικής Παραγωγής, και στις Δ/νσεις Αγροτ. Συνεργ/σμού και Βιολογικής Γεωργίας, ζητά «να δοθεί η καλύτερη δυνατή υποστήριξη στον Συνεταιρισμό είτε σε θέματα τεχνικά, είτε νομικοδιοικητικά, είτε πιστοποίησης».

Από το 2005, τα μέλη του Συνεταιρισμού προσπαθούν να πείσουν τους υ΄πεύθυνους της πολιτείας ότι η επιχειρηματική ιδέα είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί. Το πρόβλημα είναι ότι πρέπει να γίνει τροποποίηση στο νομοθετικό πλαίσιο, αλλά, όπως υποστηρίζουν, η πολιτεία όχι μόνο δεν θα χάσει έσοδα αλλα θα έχει πολλά οφέλη οικονομικά και κοινωνικά.Το πρόβλημα με τις επιστροφές από τις περικοπές του 50% των επιδοτήσεων των καπνοπαραγωγών φαίνεται ότι θα μας απασχολήσει στο άμεσο μέλλον. Η Επίτροπος Γεωργίας κ. Μarian Fischer Boel, απαντώντας πρόσφατα στην ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ κ. Κατερίνα Μπατζελή επιβεβαίωσε ότι η απόφαση για την περικοπή του 50% των ενισχύσεων καπνού από το 2010 είναι οριστική, όπως και η μεταφορά τους στα προγράμματα αγροτικής ανάπτυξης.
Η απάντηση της κας Fischer-Boel ανέφερε τα εξής: Έχει επιτευχθεί συμφωνία σχετικά με το μεταβατικό μέτρο για «τις γεωργικές εκμεταλλεύσεις υπό αναδιάρθρωση» στο πλαίσιο της τελικής συμφωνίας για τον διαγνωστικό έλεγχο. Το νέο μέτρο θα αποτελέσει τμήμα του φάσματος μέτρων της αγροτικής ανάπτυξης μόνο μετά την έναρξη ισχύος του τροποποιημένου κανονισμού αγροτικής ανάπτυξης που αναμένεται για τις αρχές του 2009. Σε ένα επόμενο στάδιο, τα κράτη μέλη που σκοπεύουν να χορηγήσουν στήριξη στους γεωργούς μέσω του μέτρου αυτού πρέπει να υποβάλουν τροποποίηση του προγράμματός τους για την αγροτική ανάπτυξη στην Επιτροπή. Στην εν λόγω τροποποίηση του προγράμματος, το κράτος μέλος πρέπει να διευκρινίσει τους όρους επιλεξιμότητας και τα ακριβή ποσά στήριξης εντός των ορίων των σχετικών διατάξεων του νομοθετικού κειμένου. Μετά την έγκριση του αναθεωρημένου προγράμματος αγροτικής ανάπτυξης, το μέτρο θα μπορεί να εφαρμοστεί από το 2011 και για τα επόμενα δύο έτη 2012 και 2013. Η στήριξη θα χορηγηθεί στους γεωργούς για τους οποίους οι άμεσες ενισχύσεις θα μειωθούν από το 2010 κατά περισσότερο από 25% σε σχέση με το 2009 κατ’ εφαρμογή του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1782/2003 του Συμβουλίου και οι οποίοι θα υποβάλουν σχέδια αναδιάρθρωσης. Εκτός από τους όρους αυτούς, εναπόκειται στα κράτη μέλη να διευκρινίσουν περαιτέρω ποιοι γεωργοί θα είναι επιλέξιμοι για στήριξη στο πλαίσιο του μέτρου αυτού. Δεν μπορούν να προβλεφθούν εξαιρέσεις από τους όρους επιλεξιμότητας που αφορούν τη μείωση των άμεσων ενισχύσεων (οι οποίοι αναφέρονται στην προηγούμενη παράγραφο). Οι παραγωγοί που ήδη λαμβάνουν μέρος σε πρωτοβουλίες αναδιάρθρωσης, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που λαμβάνουν ήδη στήριξη στο πλαίσιο άλλων μέτρων αγροτικής ανάπτυξης είναι, κατ’ αρχήν, επιλέξιμοι εφόσον τηρείται ο ανωτέρω όρος («μείωση των άμεσων ενισχύσεων από το 2010 κατά περισσότερο από 25% σε σχέση με το 2009 »). Η στήριξη που χορηγείται μέσω του μέτρου αυτού δεν πρέπει να υπερβαίνει το 50% της μείωσης των άμεσων ενισχύσεων σε σχέση με το 2009. Στο νέο άρθρο 143ε δεν αναφέρεται ρητά το νέο μεταβατικό μέτρο διότι οι δημοσιονομικές μεταφορές στο πλαίσιο της απόφασης σε σχέση με τη μεταρρύθμιση του καθεστώτος του καπνού θα είναι, κατ’ αρχήν, διαθέσιμες για όλα τα μέτρα αγροτικής ανάπτυξης. Τα κράτη μέλη μπορούν να παρέχουν στοχευμένη στήριξη για ευρύ φάσμα μέτρων αγροτικής ανάπτυξης. Παραδείγματα των μέτρων αυτών: · Πρόωρη συνταξιοδότηση · Ενίσχυση επενδύσεων για εκμεταλλεύσεις που μετατρέπουν την παραγωγή τους σε εναλλακτική πολύ ειδικευμένη παραγωγή, π.χ. φυτική παραγωγή, μπαχαρικά κλπ. · «Εξασφάλιση προστιθέμενης αξίας στα γεωργικά προϊόντα», «καθεστώτα ποιότητας τροφίμων» και «δραστηριότητες ενημέρωσης και προώθησης». · Μπορούν να προβλεφθούν γεωργοπεριβαλλοντικά καθεστώτα για την μετατροπή της παραγωγής από εντατική σε εκτατική. · Διαφοροποίηση σε μη γεωργικές οικονομικές δραστηριότητες και στήριξη για τη δημιουργία επιχειρήσεων. · Παροχή επαγγελματικής κατάρτισης στους παραγωγούς ώστε να μπορέσουν να ξεκινήσουν νέες οικονομικές δραστηριότητες. Μετά την ένταξη του νέου μεταβατικού μέτρου στον κανονισμό αγροτικής ανάπτυξης μπορεί επίσης να χορηγείται στήριξη για το ακόλουθο μέτρο: · Γεωργικές εκμεταλλεύσεις υπό αναδιάρθρωση. Πράγματι, τα κράτη μέλη που σκοπεύουν να χορηγήσουν στήριξη μέσω του νέου αυτού μέτρου πρέπει να προσαρμόσουν το πρόγραμμα τους για την αγροτική ανάπτυξη. Συμπληρωματικοί πόροι θα διατεθούν στα σχετικά κράτη μέλη από τη μεταφορά πόρων μετά την εφαρμογή της μεταρρύθμισης του καθεστώτος του καπνού. Οι εν λόγω συμπληρωματικοί πόροι θα χρησιμοποιηθούν για την χρηματοδότηση της στήριξης στο πλαίσιο του νέου μέτρου. Συνεπώς, μπορούν να αποφευχθούν «η ανακατανομή της χρηματοδότησης του προγράμματος» και η μείωση της χρηματοδοτικής στήριξης για τα άλλα μέτρα ή τις πρωτοβουλίες αγροτικής ανάπτυξης.

12 Μαρ 2009

Εξασθενές χρώμιο στη Χαιρώνεια

Εξασθενές χρώμιο βρίσκεται στον υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα στην Χαιρώνεια της Εύβοιας, δημιουργώντας αναστάτωση και ανησυχία στους κατοίκους και φορείς της περιοχής.
Ένα χρόνο μετά την πρώτη καταγραφή της ρύπανσης, οι εργαστηριακές αναλύσεις έδειξαν ότι το εξασθενές χρώμιο ανιχνεύεται στα 15 μικρογραμμάρια ανά λίτρο. Σημειώνεται ότι στην περιοχή δεν υπάρχει βιομηχανική ζώνη. Εκπρόσωποι φορέων εκτιμούν ότι η ύπαρξη εξασθενούς χρωμίου πιθανόν να προήλθε από εναπόθεση βιομηχανικών αποβλήτων, και καλούν το ΥΠΕΧΩΔΕ και την Νομαρχίας να πραγματοποιήσουν ελέγχους.

Ελαιόλαδο: Ημερίδες στα ξενοδοχεία εμείς, συνενώσεις οι Ισπανοί


Αναρωτιούνται οι ελαιοπαραγωγοί αν η ημερίδα που έκανε πρόσφατα η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Ελαιολάδου και Ελιάς (ΕΔΟΕΕ), σε κεντρικό ξενοδοχείο της πλατείας Συντάγματος στην Αθήνα, βοηθά στην προώθηση και βελτίωση της τυποποίησης του ελληνικού ελαιολάδου। Γύρω στα 9 εκατ. ευρώ, χρήματα από τα παρακρατήματα των παραγωγών (2%), ξόδεψε σε τρία χρόνια η ΕΔΟΕΕ για να κάνει κάποιες ομιλίες σε ξενοδοχεία που συνοδεύονταν από ελαφρά γεύματα. Και ενώ εμείς κάνουμε ημερίδες… στην Ισπανία προχωρούν σε συνενώσεις επιχειρήσεων στον τομέα της εμπορίας του ελαιόλαδου.

Αυτό ζήτησε ο Martín Soler, Επίτροπος Γεωργίας και Αλιείας της Περιφερείας της Ανδαλουσίας, σε πρόσφατη ομιλία του στην Σεβίλλη, τονίζοντας ότι η ενέργεια αυτή κρίνεται απαραίτητη για να βελτιωθεί η κατάσταση στις τιμές του ελαιόλαδου που έχουν φθάσει σε επίπεδα απαράδεκτα. Στην Ανδαλουσία, είπε, υπάρχουν σήμερα πάνω από 1000 Επιχειρήσεις Εμπορίας και Ελαιοτριβεία που πουλούν ελαιόλαδο και αυτό δεν βοηθά στο να υπάρξει μεγάλη διαπραγματευτική δύναμη κατά τις αγοραπωλησίες με τις μεγάλες Βιομηχανίες τυποποίησης της Ισπανίας και Ιταλίας. Απαιτείται συνεπώς συγκέντρωσή τους σε πολύ μεγάλες μονάδες και υποστήριξε ότι ένα προϊόν ποιότητας δεν πωλείται μόνο του. Αυτά συμβαίνουν στην Ανδαλουσία, που παράγει 10 φορές περισσότερο ελαιόλαδο από την Κρήτη. Εκεί υπάρχουν 1.000 περίπου επιχειρήσεις εμπορίας (Συν/κες και Ιδιωτικές) και θεωρούνται πάρα πολλές και γίνονται προσπάθειες να τις συγκεντρώσουν. Στην Κρήτη έχουμε την πολυτέλεια να διαθέτουμε πάνω από 700 πωλητές (Ελαιουργεία, ΕΑΣ, ΑΣ και Εμπόρους) και δεν παίρνουμε κανένα μέτρο για να τους συγκεντρώσουμε! Στο μεταξύ απομυθοποιείται πλέον η φήμη για την υψηλή παραγωγή της Ισπανίας την τρέχουσα περίοδο 2008/9, αφού από τους 1.250 χιλ. τόνους των αρχικών προβλέψεων τελικά τα πραγματικά δεδομένα την κατεβάζουν 25,4% χαμηλότερα κοντά στους 900 χιλ. τόνους, ποσότητα που την κατατάσσει στην δεύτερη χαμηλότερη παραγωγή της χώρας των τελευταίων 6 χρόνων. Όπως προκύπτει από την ανακοίνωση του Οργανισμού Ελαιολάδου της Ισπανίας, μέχρι την 31 Ιανουαρίου είχαν παραχθεί μονό 720 χιλ. τόνοι έναντι 950 χιλ τόνων της αντίστοιχης περυσινής περιόδου! Σχετικά με τις παραμέτρους στην εμπορευματοποίηση ο Οργανισμός Ελαιόλαδου της Ισπανίας αναφέρει ότι τους τρεις πρώτους μήνες της περιόδου οι πωλήσεις έφθασαν τους 270 χιλ. τόνους, οι εξαγωγές τους 140 χιλ. τόνους και η εσωτερική κατανάλωση τους 133 χιλ. τόνους σημειώνοντας μείωση της τάξεως 12-13% σε σχέση με την περυσινή περίοδο. Τελικά, τα αποθέματα της Ισπανίας την 31/1 στα Ελαιοτριβεία ήταν 650 χιλ. τόνους και στις Βιομηχανίες Τυποποίησης τους 130 χιλ. τόνους δηλαδή συνολικά έφθαναν τους 780 χιλ. τόνους δηλαδή 3,1% χαμηλότερα από ότι την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Όπως, παρατηρεί ο Πρόεδρος της COAG-Jaén κ. Rafael Civantos, παρά την μείωση της παραγωγής, οι τιμές του ελαιόλαδου συνεχίζουν να ακολουθούν μια συνεχή πτωτική πορεία, πράγμα που σημαίνει ότι το πρόβλημα των τιμών δεν είναι πρόβλημα προσφοράς – ζήτησης, αλλά πρόβλημα κερδοσκοπίας (!)

9 Μαρ 2009

Οι «νονοί» πατάτας θησαυρίζουν αλλά το κράτος δεν «προλαβαίνει» να τους εντοπίσει


«Νονοί» πατάτας στην Ελλάδα... ένα επικερδές επάγγελμα। Ελλείψει ουσιαστικών ελέγχων, οι κερδοσκόποι «βαφτίζουν» τις εισαγόμενες πατάτες όχι στο νερό αλλά σε... ελληνικό χώμα ή τις αναμειγνύουν με λιγοστές ελληνικές και τις πωλούν σε τετραπλάσιες τιμές. Κάποια εισαγγελικά πορίσματα -που χάθηκαν στα συρτάρια- μίλαγαν για οργανωμένα κυκλώματα με «ύποπτα» συσκευαστήρια, «μαϊμού» τιμολόγια παραγωγών και «περίεργους» ρόλους μεταφορικών εταιρειών. Στην χώρα μας υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο δαπανώνται περίπου 600 εκατ. ευρώ για αγορά 760 εκατ. κιλών. Αναλυτικότερα, τα 500 εκατ. ευρώ ξοδεύονται για την αγορά 700 εκατ. κιλών νωπής πατάτας, εκ των οποίων τα 570 με 580 εκατ. κιλά είναι εγχώριας παραγωγής, και τα υπόλοιπα 100 εκατ. ευρώ για την αγορά 60 εκατ. κιλών κατεψυγμένης πατάτας. Η κατανάλωση νωπής πατάτας δεν εμφανίζει ιδιαίτερες αυξομειώσεις τα τελευταία 3 χρόνια σε αντίθεση με τις κατεψυγμένες, που έχουν μέση ετήσια αύξηση 4%.

Σύσκεψη πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, την Πέμπτη (5/3), στην οποία μετείχαν μέλη του Επαγγελματικού Αγροτικού Συλλόγου Νομού Ηλείας «Οι πατατοπαραγωγοί», για τα προβλήματα ελληνοποιήσεων εισαγόμενης πατάτας που έχουν καταντήσει μάστιγα για τους παραγωγούς αλλά και τους καταναλωτές. Όπως επισημαίνουν οι πατατοπαραγωγοί πρόκειται για μείζον θέμα που πλήττει κάθε χρόνο το εισόδημά τους. Το γεγονός δεν είναι τυχαίο, καθώς η πατάτα του κάμπου της Αχαΐας και της Ηλείας θεωρείται στην αγορά η καλύτερη και κατ' επέκταση είναι η ακριβότερη. Το δέλεαρ των ελληνοποιήσεων για τους διακινητές, που μετέχουν στο κύκλωμα, είναι φυσικά τα υπερκέρδη. Από την πλευρά τους οι περισσότεροι αγρότες είναι σε απόγνωση. Καλλιεργητής πατάτας από τη Θήβα υποστηρίζει ότι «κάθε στρέμμα αποδίδει περίπου 2.500 κιλά και ένας παραγωγός στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να εισπράξει περίπου 1.100 ευρώ ανά στρέμμα». Τα μεγάλα κέρδη είναι αλλού. Το κύκλωμα εισάγει πατάτες κυρίως από δύο χώρες: Από την Αίγυπτο, τον Ιανουάριο, με κύρια πύλη εισόδου το λιμάνι της Πάτρας. Από τη Γαλλία, το φθινόπωρο, με κύριες πύλες εισόδου τα λιμάνια του Πειραιά και της Κορίνθου. Στη συνέχεια η εισαγόμενη πατάτα κατευθύνεται σε συσκευαστήρια ελληνοποιήσεων, συνήθως στη Θήβα, στην Κόρινθο και στον κάμπο Αχαΐας και Ηλείας, όπου βαφτίζονται ως ντόπιες. Επόμενος σταθμός είναι η κεντρική λαχαναγορά Αθηνών, όπου πλέον ως ελληνικές οι βαφτισμένες πατάτες κατευθύνονται σε όλη τη χώρα και τις πληρώνουν ακριβά οι καταναλωτές. Πριν ένα χρόνο, το Μάρτιο του 2008, οι ελεγκτικές αρχές του υπουργείου Ανάπτυξης κατάφεραν να εντοπίσουν ένα τέτοιο συσκευαστήριο παράνομων ελληνοποιήσεων πατάτας στην Αχαΐα, όπου οι «γαλλικές» πατάτες… βαπτίζονταν σε λάσπη από την Αχαΐα για να μη φαίνεται με την πρώτη ματιά ότι δεν είναι εγχώριες…Οι γαλλικές πατάτες φορτώνονταν με κλαρκ σε ειδικό πλυντήριο όπου πλένονταν και στη συνέχεια πασπαλίζονταν με κόκκινο χώμα Αχαΐας για να «περνούν» από το μάτι των ελεγκτών ως ελληνικές. Στη συνέχεια έμπαιναν σε δίχτυα με την ένδειξη «πατάτες Αχαΐας», χωρίς όμως να αναφέρεται ο αριθμός μητρώου του παραγωγού. Στο χώρο του εργαστηρίου βρέθηκαν και αρκετά κυβικά κοκκινόχωμα που χρησιμοποιείτο για τη «βάφτιση», όπως και δεκάδες συσκευασίες από τη Γαλλία, συνολικής χωρητικότητας άνω των 48 τόνων. Σύμφωνα με πληροφορίες η τιμή της πατάτας στη Γαλλία διαμορφώνεται στα 15 – 16 λεπτά το κιλό, ενώ με τα μεταφορικά, τα περιθώρια κέρδους και τις λοιπές επιβαρύνσεις η λιανική κυμαίνεται γύρω στα 50 λεπτά. Οι εγχώριες πατάτες όμως κλιμακώνονται μέχρι 80 – 90 λεπτά, που σημαίνει ότι τα κυκλώματα των ελληνοποιήσεων καρπώνονται διαφορά 30 – 40 λεπτών το κιλό. Δηλαδή μόνο στη συγκεκριμένη υπόθεση το «καπέλο» κυμαίνεται στα 14 – 20.000 ευρώ.

5 Μαρ 2009

«Νιετ» από τη Ρωσία με αγάπη, «ελάτε να μας ελέγξετε» εμείς

Ο κίνδυνος απώλειας της ρώσικης αγοράς για τα ελληνικά οπωροκηπευτικά είναι ορατός। Μας αγαπάνε βέβαια οι Ρώσοι -έχουμε και ελληνικής καταγωγής τον υπουργό Γεωργίας τους- αλλά… δεν βλέπουμε φως στο τούνελ με την έκδοση πιστοποιητικών. Ζητήσαμε από τους Ρώσους να μας πιστοποιήσουν τα νέα έξι (6), ελληνικά ιδιωτικά εργαστήρια αναλύσεων υπολειμμάτων φυτοφαρμάκων, αλλά εκείνοι δεν φαίνεται να δέχονται την πρότασή μας. Όπως λένε δημοσιογραφικές πληροφορίες από τη Ρωσία, κάποια προϊόντα που εισήχθηκαν από την Ε.Ε. δεν τηρούσαν τις ρώσικες προδιαγραφές. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα οι Ρώσοι να υποστηρίζουν ότι τα εργαστήρια στην Ε.Ε. πού έχουν ήδη αποδεχτεί χρειάζονται χρόνο για να προσαρμοστούν στις προδιαγραφές τους άρα δεν υπάρχει λόγος να πιστοποιήσουν και άλλα.

Τώρα ζητάμε να έρθουν οι ίδιοι οι Ρώσοι στην Ελλάδα (!) να πιστοποιούν τις δικές μας μονάδες (τυποποιητήρια και συσκευαστήρια ροδάκινων) «ώστε να διασφαλιστούν αφενός μεν η ποιότητα των εξαγόμενων προϊόντων αφετέρου δε ο αποκλεισμός των παραβατών από τις εξαγωγές», όπως λέει το ΥπΑΑΤ. «Αλήθεια οι Ρώσοι θα έκαναν δεκτό αίτημα να πάμε εμείς να πιστοποιήσουμε τις μονάδες παραγωγής τους;» ρωτάμε. Τόσους Οργανισμούς πιστοποίησης έχουμε στην Ελλάδα, τόσοι υπάλληλοι εργάζονται σε αυτούς, τόσα χρήματα πληρώνει ο Έλληνας αγρότης και φορολογούμενος και τώρα πάμε να φέρουμε και τους Ρώσους να μας ελέγχουν; Η νοοτροπία «ραγιά» που ακολουθούμε το μόνο αποτέλεσμα που θα έχει θα είναι στο μέλλον να ανοίξει η όρεξη των Ρώσων και να θέλουν να βάλουν και άλλα προϊόντα στο «πακέτο» ελέγχων.
Μετά όλα αυτά ανησυχία υπάρχει και στις τάξεις των Ελλήνων εξαγωγέων, που βλέπουν να χάνουν τον κύριο προορισμό των ελληνικών ροδάκινων. «Κατά πληροφορίες μας, η ρωσική φυτουγειονομική υπηρεσία ίσως δεν εγκρίνει τα νέα έξι (6), ελληνικά ιδιωτικά εργαστήρια αναλύσεων υπολειμμάτων φυτοφαρμάκων που προτάθηκαν για τα εξαγόμενα οπωροκηπευτικά βάσει των ρωσικών προδιαγραφών», δηλώνει ο Γ. Πολυχρονάκης, ειδικός Σύμβουλος του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών INCOFRUIT – HELLAS.
Συνεχίζοντας ο κ. Πολυχρονάκη αναφέρει «τούτο εγκυμονεί άμεσο κίνδυνο απώλειας της ρωσικής αγοράς για τα φρούτα και τα λαχανικά μας νωπά και μεταποιημένα, λόγω του γεγονότος ότι τα ήδη εγκεκριμένα εργαστήρια δεν επαρκούν για την κάλυψη των ελέγχων, πολύ περισσότερο αν διευρυνθεί ο κατάλογος των προϊόντων, για τα οποία θα εφαρμόζεται το άρθρο 6 του Memorandum E.E. - Ρωσίας και καθίσταται επείγουσα η ανάγκη άμεσης παρέμβασης της κυβέρνησης για αντιμετώπιση της επερχόμενης καταστροφής.
Επιβάλλεται η ανάγκη άμεσης επαφής και συνεννόησης της ελληνικής κυβέρνησης με τις ρωσικές αρχές για την έγκριση δημιουργίας «Προγράμματος - Βάσης Δεδομένων ελέγχου υπολειμμάτων και προαναγγελίας φορτώσεων για τις ελληνικές επιχειρήσεις που εξάγουν φρούτα και λαχανικά προς την Ρωσία» (κατά το Πρότυπο της Ολλανδίας) πιλοτικά για το 2009, όπως αυτό προτάθηκε από τον Σύνδεσμό μας στο Συμβούλιο Εξαγωγών.
Εκφράζουμε την ανησυχία μας για τον χειρισμό μέχρι σήμερα, εκ μέρους των αρμοδίων υπηρεσιών, τόσο για την αποδοχή των δυσμενών όρων του υπογραφέντος μνημονίου Ε.Ε / Ρωσίας, όσο και την καθυστέρηση τους στην μη έγκαιρη διαπίστευση ικανού αριθμού εργαστηρίων και παρακαλούμε τα υπουργεία Εξωτερικών και Οικονομίας & Οικονομικών για την παρέμβασή τους, κατά λόγο αρμοδιότητος, για την επίτευξη συμφωνίας με την ρωσική κυβέρνηση.
Η οποιαδήποτε μεταβατική κατ εξαίρεση συμφωνία, της χώρας μας ή της Ε.Ε για την χώρα μας είτε της έγκρισης των εργαστηρίων Ανάλυσης είτε της εφαρμογής του προτεινόμενου Προγράμματος, πρέπει να επιτευχθεί προ της έναρξης της εμπορικής περιόδου των θερινών μας φρούτων και λαχανικών, δεδομένου ότι για ορισμένα από αυτά η ρωσική αγορά είναι μονόδρομος και το 60% διατίθεται σε αυτήν».

27 Φεβ 2009

Αγώνα για επιβίωση δίνουν οι κτηνοτρόφοι, «ανενεργά» τα προγράμματα επενδύσεων

Αγώνα για την επιβίωσή τους δίνουν οι κτηνοτρόφοι, που βλέπουν καθημερινά το εισόδημά τους να συρρικνώνεται। Για «εξαφάνιση» επενδυτικών πιστώσεων στην αγροτική οικονομία έκανε λόγο πρόσφατα ο Σύνδεσμος Ελληνικής Κτηνοτροφίας (ΣΕΚ) που καταγγέλλει ότι «εδώ και 10 μήνες έχουν σταματήσει όλες οι πληρωμές στους δικαιούχους αγρότες». Γίνονται ανακοινώσεις για υποβολή δηλώσεων σε σχέδια βελτίωσης από το ΥπΑΑΤ, το ύψος όμως της χρηματοδότησης αλλά και οι όροι και οι προϋποθέσεις της προκήρυξης καλύπτουν ουσιαστικά μικρό μέρος της απαιτούμενης επένδυσης, η φημολογούμενη σχέση μεταξύ απαιτούμενων ζώων και παραγόμενου γάλακτος εμποδίζει την επιλεξιμότητα ενώ τα προβλήματα με τις άδειες σχετικά με τα σχέδια βελτίωσης αποτελεί τροχοπέδη για την υλοποίηση των επενδύσεων.

Απλήρωτοι για τα επιλέξιμα και τις εξισωτικές τους αποζημιώσεις είναι οι κτηνοτρόφοι της Φθιώτιδας οι οποίοι περνούν δύσκολες ώρες. Όπως τονίζει ο πρόεδρος των Κτηνοτρόφων, Θανάσης Ασπρουλάκης, «έχουμε πάει αρκετές φορές στον υφυπουργό τον Παπαδόπουλο αλλά άκρη δεν μπορούμε να βρούμε. Είμαστε σε απόγνωση και δεν γνωρίζουμε τι θα κάνουμε και πως θα επιβιώσουμε». «Είναι γεγονός ότι βρισκόμαστε σε εξαιρετικά δεινή θέση όσον αφορά την τιμή πώλησης του γάλακτος», τονίζει ο πρόεδρος των αγελαδοτρόφων του νομού Ηλείας κ. Διονύσιος Μαρίνος και συνεχίζει: «Παρά το γεγονός ότι το κόστος έχει εκτοξευθεί τα τελευταία χρόνια, η τιμή πώλησης του γάλακτος συνεχίζει να κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα, γεγονός που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια τους περισσότερους στην οικονομική καταστροφή». Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η εφετινή παραγωγή γάλακτος είναι μειωμένη κατά 25% σε σχέση με το 2006. Επίσης, σημαντικά μειωμένος υπολογίζεται ότι είναι ο αριθμός των Ηλείων που ασχολείται με την κτηνοτροφία. Στο ίδιο κλίμα βρίσκεται και η επιστολή του προέδρου της κτηνοτροφικής Ομοσπονδίας του νομού Λάρισας κ. Μιχάλη Τζιότζιου προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κ. Σωτήρη Χατζηγάκη και τον πρόεδρο του ΟΠΕΚΕΠΕ κ. Ξενοφώντα Βεργίνη, στην οποία μεταφέρει την αγανάκτηση του κτηνοτροφικού κόσμου για τις αδικαιολόγητες καθυστερήσεις. Αναλυτικότερα, στην επιστολή του ο κ. Τζιότζιος αναφέρει, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Σας ενημερώνουμε πως από τις αρχές Δεκεμβρίου από τα χείλη του πρωθυπουργού της χώρας ανακοινώθηκε πως θα γίνουν όλες οι πληρωμές. Η κτηνοτροφία περνά δύσκολες μέρες οι παραγωγοί έχουν φτάσει στην απόγνωση μη ξέροντας τι να κάνουν για να κρατήσουν τις εκμεταλλεύσεις τους. Οι τιμές του κρέατος (στο αρνί και το κατσίκι) είναι εξευτελιστικές και είναι πολύ πιο κάτω από τις τιμές που υπήρχαν 20 χρόνια πριν. Όπως και στα μεγάλα αιγοπρόβατα είναι επίσης πολύ χαμηλές. Ο κλάδος έρχεται αντιμέτωπος για τρίτη συνεχή χρονιά με την οικονομική κρίση. Το 2007 με τη μεγάλη πτώση στις τιμές του αιγοπρόβειου γάλακτος το 2008 με τη ραγδαία αύξηση των ζωοτροφών και φέτος με τη μεγάλη πτώση των τιμών του κιλού του κρέατος των αμνοεριφίων. Όπως αντιλαμβάνεστε ζητούμε την άμεση βοήθειά σας, διότι υπάρχει σοβαρό θέμα επιβίωσης του κτηνοτροφικού κλάδου και ακόμη περισσότερο στους παραγωγούς κτηνοτρόφους των ορεινών και μη ορεινών περιοχών που δεν έχουν εισπράξει την αυτονόητη αποζημίωση των εξισωτικών».

Tροποποίηση της Kοινής Yπουργικής Aπόφασης για Νέους Αγρότες έκανε ο Σ. Χατζηγάκης

Αφού πέρασαν ακριβώς δύο χρόνια και έξι μήνες από την τελευταία προκήρυξη του Μέτρου «Νέοι Γεωργοί», κατάφεραν επιτέλους να ανακοινώσουν τη νέα προκήρυξη। Αλλά επειδή υπήρχαν προβλήματα, που τα είχαμε αναφέρει στον ΑγροΤύπο, για να ξεπεραστούν ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κ. Σωτήρης Χατζηγάκης, προχώρησε στην τροποποίηση της Kοινής Yπουργικής Aπόφασης (704/2008), εξαιρώντας προσωρινά από την υποχρέωση υποβολής αντίγραφου της αίτησης ΟΣΔΕ στο φάκελο υποψηφιότητας για ένταξη στο πρόγραμμα.
Ετσι, σύμφωνα με την απόφαση, μέχρι την ολοκλήρωση της υποβολής των φετινών αιτήσεων ΟΣΔΕ, όσοι νέοι αγρότες επιθυμούν να υποβάλουν φάκελο για ένταξη στο πρόγραμμα δεν χρειάζεται να προσκομίσουν αντίγραφο αίτησης ΟΣΔΕ, το οποίο θα κάνουν αργότερα, δηλώνοντας πάντως τα στρέμμα που καλλιεργούν και τα οποία θα πρέπει να ταυτίζονται με εκείνα που θα δηλώσουν στο ΟΣΔΕ.
Στην απόφαση αναφέρεται επίσης ότι «Οι εν λόγω υποψήφιοι οφείλουν να υποβάλλουν με το φάκελο υποψηφιότητας αντίγραφα των αναγκαίων αποδεικτικών κατοχής ή ενοικίασης των αγροτεμαχίων της εκμετάλλευσης που θα δηλώσουν στο Ο।Σ.Δ.Ε. για το έτος 2009, να συμπληρώσουν στον πίνακα 1 και 2 του Επιχειρηματικού Σχεδίου στη στήλη «Χαρτογραφικό Υπόβαθρο (ΟΣΔΕ)» - εφόσον είναι εφικτό - τον 13ψήφιο κωδικό των αγροτεμαχίων και να προσκομίσουν, με ποινή αποκλεισμού, το αντίγραφο της Ενιαίας Δήλωσης Εκμετάλλευσης αμέσως μετά την ημερομηνία έναρξης υποβολής των δηλώσεων στους φορείς καταχώρησης ή/ και στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. Σε κάθε περίπτωση η υποβολή από τους υποψηφίους της Ενιαίας Δήλωσης Εκμετάλλευσης έτους 2009 είναι υποχρεωτική για την έκδοση της ατομικής απόφασης έγκρισής τους στο πρόγραμμα». Αν διαβάζανε στο ΥπΑΑΤ, θα γνωρίζανε ότι από φέτος θα αλλάξει ο τρόπος των δηλώσεων ΟΣΔΕ και ότι θα χρειαστεί να ψηφιοποιηθούν από την αρχή όλα τα χαρτογραφικά, βάσει του νέου λογισμικού GIS που έδωσε ο ΟΠΕΚΕΠΕ στις Ενώσεις, αλλά τότε για ποιούς κωδικούς αγροτεμαχίων μιλάνε;
Αναλυτικά, το πλήρες κείμενο της απόφασης έχει ως ακολούθως: Α। Τα άρθρα 17 και 18 της αριθμ. πρωτ. 17371/αριθμ. αποφ. 704/20.11.2008 ΚΥΑ (ΦΕΚ 2497/Β/2008) τροποποιούνται και συμπληρώνονται σύμφωνα με την παράγραφο 7 του άρθρου 18 της ΚΥΑ ως ακολούθως: 1. Οι παράγραφοι 1 έως 4 του άρθρου 17 τροποποιούνται ως εξής: «1. Ένα αντίγραφο του φακέλου υποψηφιότητας (το πρωτότυπο) συνοδευόμενο από το δελτίο αξιολόγησης - εισηγητική έκθεση της Δ/νσης Αγροτικής Ανάπτυξης (Δ/νση Γεωργίας) της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, υποβάλλεται στη Δ/νση Γεωργικής Ανάπτυξης της οικείας Περιφέρειας εντός του επομένου μήνα από την υποβολή της αίτησης ενίσχυσης . 2. Η αξιολόγηση των αιτήσεων ενίσχυσης - φακέλων υποψηφιότητας διενεργείται σε δύο επίπεδα: α) Εισηγητική Αξιολόγηση σε επίπεδο Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. β) Τελική Αξιολόγηση από Γνωμοδοτική Επιτροπή. 3. Η αξιολόγηση των φακέλων υποψηφιότητας σε επίπεδο Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης πραγματοποιείται από υπαλλήλους της οικείας Δ/νσης Αγροτικής Ανάπτυξης (Δ/νση Γεωργίας) που ορίζονται με απόφαση του προϊστάμενου της. Η αξιολόγηση θα πρέπει να ολοκληρώνεται εντός του επομένου μήνα από την υποβολή της αίτησης ενίσχυσης. Η εισηγητική αξιολόγηση (θετική ή αρνητική) αφορά σε κάθε φάκελο και ακολούθως κάθε φάκελος προωθείται στο επόμενο στάδιο αξιολόγησης. 4. Ειδικά κατά την πρώτη αξιολόγηση της πρώτης περιόδου (έτους 2009), η αξιολόγηση των φακέλων που θα υποβληθούν μέχρι 15/4/2009 θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι 30/4/2009». 5. Στο τέλος της παραγράφου 5 του άρθρου 18 προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Η πρώτη σύγκλιση των Γνωμοδοτικών Επιτροπών κατά την πρώτη περίοδο εφαρμογής του Μέτρου (έτος 2009) θα πραγματοποιηθεί το Μάιο του 2009. Οι Επιτροπές θα γνωμοδοτήσουν για τις αιτήσεις ενίσχυσης των υποψηφίων που θα υποβληθούν μέχρι 15/4/2009 και οι οποίες θα έχουν αξιολογηθεί σε επίπεδο Ν. Α. μέχρι 30/4/2009.» Β. Ορίζουμε τις ακόλουθες λεπτομέρειες εφαρμογής: 1. Εξαιρούμε προσωρινά (σε εφαρμογή της παραγράφου 3 του άρθρου 5 της ΚΥΑ 704/2008) τους υποψήφιους Νέους Γεωργούς από την υποχρέωση υποβολής της Ενιαίας Δήλωσης Εκμετάλλευσης έτους 2009 με την αίτηση ενίσχυσης - φάκελο υποψηφιότητας για την χρονική περίοδο από την ημερομηνία έναρξης υποβολής αιτήσεων ενίσχυσης - φακέλων υποψηφιότητας, ήτοι 16-02-09 και έως την ημερομηνία έναρξης υποδοχής των δηλώσεων έτους 2009 από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΟΠΕΚΕΠΕ. Η ημερομηνία αυτή θα γνωστοποιηθεί εγγράφως στις αρμόδιες υπηρεσίες - φορείς εφαρμογής του Μέτρου. Οι εν λόγω υποψήφιοι οφείλουν να υποβάλλουν με το φάκελο υποψηφιότητας αντίγραφα των αναγκαίων αποδεικτικών κατοχής ή ενοικίασης των αγροτεμαχίων της εκμετάλλευσης που θα δηλώσουν στο Ο.Σ.Δ.Ε. για το έτος 2009, να συμπληρώσουν στον πίνακα 1 και 2 του Επιχειρηματικού Σχεδίου στη στήλη «Χαρτογραφικό Υπόβαθρο (ΟΣΔΕ)» - εφόσον είναι εφικτό - τον 13ψήφιο κωδικό των αγροτεμαχίων και να προσκομίσουν, με ποινή αποκλεισμού, το αντίγραφο της Ενιαίας Δήλωσης Εκμετάλλευσης αμέσως μετά την ημερομηνία έναρξης υποβολής των δηλώσεων στους φορείς καταχώρησης ή/ και στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. Σε κάθε περίπτωση η υποβολή από τους υποψηφίους της Ενιαίας Δήλωσης Εκμετάλλευσης έτους 2009 είναι υποχρεωτική για την έκδοση της ατομικής απόφασης έγκρισής τους στο πρόγραμμα. Συνεπώς η διαδικασία αξιολόγησης θα πρέπει να εξελίσσεται με τα διαθέσιμα στοιχεία της αίτησης ενίσχυσης - φακέλου υποψηφιότητας και να ολοκληρώνεται με τη διασταύρωση της υφιστάμενης κατάστασης της γεωργικής εκμετάλλευσης με τα στοιχεία της Ενιαίας Δήλωσης Εκμετάλλευσης, μόλις αυτή υποβληθεί από τον υποψήφιο Νέο Γεωργό. 2. Η εγγραφή κατά το παρελθόν στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων της οικείας Δ.Α.Α. ή η χρήση κατά το παρελθόν φοροαπαλλαγής βάσει του ν. 634/1977 ή του ν. 2520/1998 προσδιορίζει πρώτη εγκατάσταση εφόσον η γεωργική εκμετάλλευση που κατείχε ο υποψήφιος ήταν μεγέθους σε εργασία >=0,5 ΜΑΕ. 3. Νέος Γεωργός κάτοχος γεωργικής εκμετάλλευσης με νεόφυτες (μη παραγωγικές) μόνιμες φυτείες δύναται να αποδείξει την ημερομηνία πρώτης εγκατάστασης με τεκμηρίωση των πραγματικών απαιτήσεων σε εργασία της εκμετάλλευσης >=0,5 ΜΑΕ ή < 0,5 ΜΑΕ. 4. Για την εγκατάσταση από Νέο Γεωργό μονίμων φυτειών απαιτούνται τουλάχιστον 10ετη μισθωτήρια (συμβολαιογραφικές πράξεις μίσθωσης νομίμως μεταγεγραμμένες στο Υποθηκοφυλακείο) εκτός εάν η παραγωγική ζωή της φυτείας είναι μικρότερη. 5. Εφόσον οι εκτάσεις που αναφέρονται στα μισθωτήρια και στα συμβόλαια ιδιοκτησίας διαφέρουν από τις εκτάσεις της Ενιαία Δήλωση Εκμετάλλευσης, στην υφιστάμενη κατάσταση του Επιχειρηματικού Σχεδίου αναγράφονται οι επιλέξιμες εκτάσεις της Ενιαίας Δήλωσης Εκμετάλλευσης. 6. Η υποβολή αντίγραφου βεβαίωσης απόδοσης ΑΦΜ ή της τελευταίας μεταβολής στο Μητρώο γίνεται με αντίγραφο επικυρωμένο από οποιαδήποτε διοικητική αρχή της βεβαίωσης που έχει ο ενδιαφερόμενος. Αν την έχει χάσει μπορεί να ζητήσει επανεκτύπωση από τη ΔΟΥ. 7. Το κριτήριο επιλεξιμότητας της γεωργικής εκμετάλλευσης του υποψηφίου μεγέθους τυπικών απαιτήσεων σε εργασία τουλάχιστον 0,5 ΜΑΕ στην υφιστάμενη κατάσταση, πληρείται εφόσον έχει υποβληθεί Ενιαία Δήλωση Εκμετάλλευσης που περιλαμβάνει γεωργική εκμετάλλευση αντίστοιχου μεγέθους και έχει ήδη εγκατασταθεί μία τουλάχιστον καλλιέργεια ή εκτροφή ανεξάρτητα από το μέγεθός της. Δεν επιτρέπεται η τροποποίηση καλλιεργειών και αγροτεμαχίων που έχουν δηλωθεί στην υφιστάμενη κατάσταση του Επιχειρηματικού Σχεδίου και στην αρχική Ενιαία Δήλωση Εκμετάλλευσης. Το σύνολο της γεωργικής εκμετάλλευσης που περιλαμβάνεται στην Ενιαία Δήλωση Εκμετάλλευσης θεωρείται ως υφιστάμενη κατάσταση. 8. Το μελισσοκομικό εργαστήριο του Νέου Γεωργού στην υφιστάμενη κατάσταση πρέπει να είναι χώρος υποστήριξης μελισσοκομικών εργασιών που θα επιτρέπει τουλάχιστον την πραγματοποίηση των βασικών εργασιών της εκμετάλλευσης και στον οποίο θα είναι εφικτό να τηρούνται ικανοποιητικές συνθήκες καθαριότητας. Επίσης θα πρέπει να είναι εξοπλισμένο με έναν τουλάχιστον μελιτοεξαγωγέα. 9. Πτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις, φυτώρια και θερμοκήπια υποψήφιων Νέων Γεωργών θα πρέπει να έχουν αυτονομία και να αποτελούνται από διακριτούς χώρους. (Δεν επιτρέπεται η μερική μεταβίβαση της εκμετάλλευσης - συστέγαση με άλλη εκμετάλλευση). 10. Η άσκηση αλιευτικού επαγγέλματος / ιδιοκτησία αλιευτικού σκάφους καθιστά μη επιλέξιμο τον υποψήφιο στο πρόγραμμα. Απαιτείται διακοπή. 11. Η εκδήλωση στο φάκελο υποψηφιότητας Νέου Γεωργού της πρόθεσης πρόσβασης στα άλλα Μέτρα του Π.Α.Α. και ειδικότερα στο Μέτρο 1.2.1 (Σχέδια Βελτίωσης) και η μη υποβολή στη συνέχεια αίτησης ενίσχυσης στα άλλα Μέτρα, ενέχει συνέπειες για το Νέο Γεωργό, εφόσον από την παράληψή του αυτή αδυνατεί να υλοποιήσει το Επιχειρηματικό του Σχέδιο, ή δεν πραγματοποιεί τη δέσμευσή του για υλοποίηση επενδύσεων άνω των 50.000 € για τις οποίες βαθμολογήθηκε. 12. Για τον προσδιορισμό της ημερομηνίας πρώτης εγκατάστασης του υποψηφίου λαμβάνεται υπόψη το μέγεθος σε εργασία της οικογενειακής γεωργικής εκμετάλλευσης. Ως ημερομηνία πρώτης εγκατάστασης θεωρείται η ημερομηνία κατά την οποία η οικογενειακή γεωργική εκμετάλλευση φτάνει η ξεπερνά σε μέγεθος απαιτήσεων σε εργασία τις 0,5 ΜΑΕ. 13. Οι φορολογικές δηλώσεις τριετίας που απαιτούνται να υποβληθούν κατά το έτος 2009 και οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν για τον υπολογισμό του συνολικού οικογενειακού και του εξωεγωργικού εισοδήματος είναι αυτές των οικονομικών ετών 2006-2007-2008. Εφόσον κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης ενίσχυσης έχει υποβληθεί και φορολογική δήλωση οικονομικού έτους 2009, ο υποψήφιος υποχρεούται να υποβάλλει αντίγραφο και αυτής. 14. Δεν γίνονται δεκτές καλλιέργειες δασικών ειδών. Πρόσθετα η ένταξη του υποψήφιου ή του/της συζύγου σε πρόγραμμα δάσωσης με την ιδιότητα του γεωργού καθιστά τον υποψήφιο μη επιλέξιμο στο μέτρο 1.1.2. του ΠΑΑ. 15. Ενιαία Δήλωση Εκμετάλλευσης που περιλαμβάνει γεωργική εκμετάλλευση μεγέθους σε εργασία τουλάχιστον 0,5 ΜΑΕ προσδιορίζει πρώτη εγκατάσταση, ανεξάρτητα από τυχόν εκ των υστέρων τροποποιήσεις της Ενιαίας Δήλωσης Εκμετάλλευσης που αφορούν στο μέγεθος σε εργασία της εκμετάλλευσης. 16. Δεν γίνονται δεκτές εκ των υστέρων τροποποιήσεις φορολογικών δηλώσεων που αφορούν στα δηλωθέντα γεωργικά εισοδήματα και στη διεύθυνση κατοικίας. Είναι υποχρεωτική η υποβολή όλων των αντιγράφων των φορολογικών δηλώσεων που υποβλήθηκαν (αρχικών, συμπληρωματικών, τροποποιητικών).


Επίσης καθορίστηκαν με απόφαση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κ. Σωτήρη Χατζηγάκη το ύψος των αμοιβών που πρέπει να καταβάλουν στους γεωτεχνικούς οι νέοι αγρότες για τη σύνταξη των φακέλων υποψηφιότητας για ένταξη τους στο επιδοτούμενο κοινοτικό πρόγραμμα ενίσχυσης της πρώτης εγκατάστασης Νέων Αγροτών.
Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση : Η αμοιβή των συντακτών των επιχειρηματικών σχεδίων και των λοιπών τεχνικοοικονομικών δελτίων και μελετών που προβλέπονται στην Κ.Υ.Α. 17371/704/20-11-2008, υπολογίζεται με βάση τον χρόνο απασχόλησης του συντάκτη, από τον γενικό τύπο: Α= α . 1000 . λ Όπου: Α= η αμοιβή του συντάκτη α= αριθμός ημερών απασχόλησης (ανθρωποημέρες εργασίας) λ= συντελεστής του άρθρου 4 του π.δ. 696/1974 Η αμοιβή του συντάκτη υπολογίζεται με την χρησιμοποίηση στον γενικό τύπο των παρακάτω τιμών του α κατά περίπτωση, οι οποίες εκφράζουν τις ελάχιστες απαιτούμενες ανθρωποημέρες απασχόλησής του: α. Για τη σύνταξη και υποβολή της Αίτησης Ενίσχυσης - Επιχειρηματικού Σχεδίου, σύμφωνα με το άρθρα 7 και 15 της Κ.Υ.Α. 17371/704/20.11.2008, α=4,5 β. Για τη σύνταξη και υποβολή της αίτησης πληρωμής της β' δόσης του Επιχειρηματικού Σχεδίου, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 27 της Κ.Υ.Α. 17371/704/20.11.2008, α=0,5 γ. Για τη σύνταξη και υποβολή της αίτησης πληρωμής της γ δόσης του Επιχειρηματικού Σχεδίου, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 27 της Κ.Υ.Α. 17371/704/20.11.2008, α=1,5 δ. Για τη σύνταξη και υποβολή κάθε τροποποίησης του Επιχειρηματικού Σχεδίου, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 7 και τα οριζόμενα στο άρθρο 24 της Κ.Υ.Α. 17371/704/20.11.2008, α=0,5 Στις ως άνω υπολογιζόμενες αμοιβές Α δεν συμπεριλαμβάνεται ο Φ.Π.Α. Για όλες τις παραπάνω αμοιβές του συντάκτη μελετητή, εκδίδεται υποχρεωτικά απόδειξη ή τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών και κατατίθεται η κράτηση του 2% υπέρ ΓΕΩΤΕΕ επί της αντίστοιχης αμοιβής. Η απόδειξη ή τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών, και η κατάθεση της κράτησης 2% υπέρ ΓΕΩΤΕΕ επί της αμοιβής, συνυποβάλλονται σε κάθε αντίστοιχη περίπτωση με τα αντίστοιχα δικαιολογητικά στην αρμόδια για την παραλαβή τους υπηρεσία. Τυχόν παράλειψη κατάθεσής τους, αποτελεί αιτία απόρριψης της αίτησης ενίσχυσης - Επιχειρηματικού Σχεδίου ή του Τεχνικού Δελτίου ή της Ειδικής Μελέτης ή της αίτησης πληρωμής.