13 Μαρ 2009

Το ΥπΑΑΤ μελετά εναλλακτικούς τρόπους ενίσχυσης καπνοπαραγωγών

Αρχίζουν να αντιλαμβάνονται οι κυβερνώντες ότι οι υποσχέσεις προς τους καπνοπαραγωγούς - πως θα λάβουν το 100% των περικοπών που θα εφαρμοστούν το 2010- δεν είναι εύκολο να υλοποιηθούν και ψάχνουν να βρουν άλλους τρόπους για την ενίσχυση του εισοδήματός τους। Έτσι αποφάσισαν να «ξαναμελετήσουν» το αίτημα του Οικοτεχνικού Συνεταιρισμού Αρχανίου για να του δοθεί άδεια καλλιέργειας μεταποίησης και πώλησης βιολογικού λεπτοκομμένου καπνού και χειροποίητων πούρων περιορισμένης ποσότητας και φορολογικής διευκόλυνσης. Έτσι ο διευθυντής του γραφείου του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Δ. Αναγνωστόπουλος, με έγγραφο που απέστειλε στον ΟΠΕΓΕΠ, στη Γεν. Δ/νση Φυτικής Παραγωγής, και στις Δ/νσεις Αγροτ. Συνεργ/σμού και Βιολογικής Γεωργίας, ζητά «να δοθεί η καλύτερη δυνατή υποστήριξη στον Συνεταιρισμό είτε σε θέματα τεχνικά, είτε νομικοδιοικητικά, είτε πιστοποίησης».

Από το 2005, τα μέλη του Συνεταιρισμού προσπαθούν να πείσουν τους υ΄πεύθυνους της πολιτείας ότι η επιχειρηματική ιδέα είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί. Το πρόβλημα είναι ότι πρέπει να γίνει τροποποίηση στο νομοθετικό πλαίσιο, αλλά, όπως υποστηρίζουν, η πολιτεία όχι μόνο δεν θα χάσει έσοδα αλλα θα έχει πολλά οφέλη οικονομικά και κοινωνικά.Το πρόβλημα με τις επιστροφές από τις περικοπές του 50% των επιδοτήσεων των καπνοπαραγωγών φαίνεται ότι θα μας απασχολήσει στο άμεσο μέλλον. Η Επίτροπος Γεωργίας κ. Μarian Fischer Boel, απαντώντας πρόσφατα στην ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ κ. Κατερίνα Μπατζελή επιβεβαίωσε ότι η απόφαση για την περικοπή του 50% των ενισχύσεων καπνού από το 2010 είναι οριστική, όπως και η μεταφορά τους στα προγράμματα αγροτικής ανάπτυξης.
Η απάντηση της κας Fischer-Boel ανέφερε τα εξής: Έχει επιτευχθεί συμφωνία σχετικά με το μεταβατικό μέτρο για «τις γεωργικές εκμεταλλεύσεις υπό αναδιάρθρωση» στο πλαίσιο της τελικής συμφωνίας για τον διαγνωστικό έλεγχο. Το νέο μέτρο θα αποτελέσει τμήμα του φάσματος μέτρων της αγροτικής ανάπτυξης μόνο μετά την έναρξη ισχύος του τροποποιημένου κανονισμού αγροτικής ανάπτυξης που αναμένεται για τις αρχές του 2009. Σε ένα επόμενο στάδιο, τα κράτη μέλη που σκοπεύουν να χορηγήσουν στήριξη στους γεωργούς μέσω του μέτρου αυτού πρέπει να υποβάλουν τροποποίηση του προγράμματός τους για την αγροτική ανάπτυξη στην Επιτροπή. Στην εν λόγω τροποποίηση του προγράμματος, το κράτος μέλος πρέπει να διευκρινίσει τους όρους επιλεξιμότητας και τα ακριβή ποσά στήριξης εντός των ορίων των σχετικών διατάξεων του νομοθετικού κειμένου. Μετά την έγκριση του αναθεωρημένου προγράμματος αγροτικής ανάπτυξης, το μέτρο θα μπορεί να εφαρμοστεί από το 2011 και για τα επόμενα δύο έτη 2012 και 2013. Η στήριξη θα χορηγηθεί στους γεωργούς για τους οποίους οι άμεσες ενισχύσεις θα μειωθούν από το 2010 κατά περισσότερο από 25% σε σχέση με το 2009 κατ’ εφαρμογή του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1782/2003 του Συμβουλίου και οι οποίοι θα υποβάλουν σχέδια αναδιάρθρωσης. Εκτός από τους όρους αυτούς, εναπόκειται στα κράτη μέλη να διευκρινίσουν περαιτέρω ποιοι γεωργοί θα είναι επιλέξιμοι για στήριξη στο πλαίσιο του μέτρου αυτού. Δεν μπορούν να προβλεφθούν εξαιρέσεις από τους όρους επιλεξιμότητας που αφορούν τη μείωση των άμεσων ενισχύσεων (οι οποίοι αναφέρονται στην προηγούμενη παράγραφο). Οι παραγωγοί που ήδη λαμβάνουν μέρος σε πρωτοβουλίες αναδιάρθρωσης, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που λαμβάνουν ήδη στήριξη στο πλαίσιο άλλων μέτρων αγροτικής ανάπτυξης είναι, κατ’ αρχήν, επιλέξιμοι εφόσον τηρείται ο ανωτέρω όρος («μείωση των άμεσων ενισχύσεων από το 2010 κατά περισσότερο από 25% σε σχέση με το 2009 »). Η στήριξη που χορηγείται μέσω του μέτρου αυτού δεν πρέπει να υπερβαίνει το 50% της μείωσης των άμεσων ενισχύσεων σε σχέση με το 2009. Στο νέο άρθρο 143ε δεν αναφέρεται ρητά το νέο μεταβατικό μέτρο διότι οι δημοσιονομικές μεταφορές στο πλαίσιο της απόφασης σε σχέση με τη μεταρρύθμιση του καθεστώτος του καπνού θα είναι, κατ’ αρχήν, διαθέσιμες για όλα τα μέτρα αγροτικής ανάπτυξης. Τα κράτη μέλη μπορούν να παρέχουν στοχευμένη στήριξη για ευρύ φάσμα μέτρων αγροτικής ανάπτυξης. Παραδείγματα των μέτρων αυτών: · Πρόωρη συνταξιοδότηση · Ενίσχυση επενδύσεων για εκμεταλλεύσεις που μετατρέπουν την παραγωγή τους σε εναλλακτική πολύ ειδικευμένη παραγωγή, π.χ. φυτική παραγωγή, μπαχαρικά κλπ. · «Εξασφάλιση προστιθέμενης αξίας στα γεωργικά προϊόντα», «καθεστώτα ποιότητας τροφίμων» και «δραστηριότητες ενημέρωσης και προώθησης». · Μπορούν να προβλεφθούν γεωργοπεριβαλλοντικά καθεστώτα για την μετατροπή της παραγωγής από εντατική σε εκτατική. · Διαφοροποίηση σε μη γεωργικές οικονομικές δραστηριότητες και στήριξη για τη δημιουργία επιχειρήσεων. · Παροχή επαγγελματικής κατάρτισης στους παραγωγούς ώστε να μπορέσουν να ξεκινήσουν νέες οικονομικές δραστηριότητες. Μετά την ένταξη του νέου μεταβατικού μέτρου στον κανονισμό αγροτικής ανάπτυξης μπορεί επίσης να χορηγείται στήριξη για το ακόλουθο μέτρο: · Γεωργικές εκμεταλλεύσεις υπό αναδιάρθρωση. Πράγματι, τα κράτη μέλη που σκοπεύουν να χορηγήσουν στήριξη μέσω του νέου αυτού μέτρου πρέπει να προσαρμόσουν το πρόγραμμα τους για την αγροτική ανάπτυξη. Συμπληρωματικοί πόροι θα διατεθούν στα σχετικά κράτη μέλη από τη μεταφορά πόρων μετά την εφαρμογή της μεταρρύθμισης του καθεστώτος του καπνού. Οι εν λόγω συμπληρωματικοί πόροι θα χρησιμοποιηθούν για την χρηματοδότηση της στήριξης στο πλαίσιο του νέου μέτρου. Συνεπώς, μπορούν να αποφευχθούν «η ανακατανομή της χρηματοδότησης του προγράμματος» και η μείωση της χρηματοδοτικής στήριξης για τα άλλα μέτρα ή τις πρωτοβουλίες αγροτικής ανάπτυξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: