22 Σεπ 2008

Βαμβάκι: Στη μείωση της παραγωγής συμβάλλει και η έλλειψη νερού


Με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία που συγκεντρώνουν οι ΕΑΣ στις περιοχές που παράγουν βαμβάκι, φαίνεται να επιβεβαιώνεται το αμερικανικό υπουργείο Γεωργίας, που προβλέπει μειωμένη περίπου κατά 17% την παραγωγή βάμβακος στην Ελλάδα, κυρίως λόγω της μείωσης των καλλιεργούμενων εκτάσεων κατά 21%. Η φετινή παραγωγή αναμένεται να είναι μειωμένη σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή και να κυμανθεί μεταξύ 690.000 και 750.000 τόνων σύσπορου προϊόντος. Η μείωση της παραγωγής οφείλεται στις ελπίδες που υπήρξαν από τη διαφαινόμενη ευνοϊκή προοπτική στις τιμές των δημητριακών. Πέραν της κάμψης στον αριθμό των φετινών καλλιεργηθέντων στρεμμάτων με βαμβάκι, στη μείωση της παραγωγής έχει συμβάλει και η έλλειψη νερού που παρατηρήθηκε σε περιοχές της Θεσσαλίας και της Βοιωτίας, με συνέπεια να περιοριστούν οι στρεμματικές αποδόσεις.

Πρέπει να σημειωθεί ότι στις εκτιμήσεις αυτές δεν συμπεριλαμβάνονται και οι ζημιές που σημειώθηκαν σε βαμβακοκαλλιέργειες από τις χαλαζοπτώσεις των τελευταίων εβδομάδων. Πάντως εάν τις προσεχείς ημέρες διατηρηθεί η καλοκαιρία, τότε στις περισσότερες βαμβακοπαραγωγικές περιοχές της χώρας η συγκομιδή της νέας σοδειάς θα ξεκινήσει γύρω στις 20 Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που έχει συλλέξει η ΕΑΣ Τρικάλων, στο πλαίσιο της διαδικασίας σύνταξης του ΟΣΔΕ, εφέτος καλλιεργούνται στο νομό, μόλις 107.150 στρέμματα με βαμβάκι, ενώ το 2007 καλλιεργήθηκαν 126.300 στρέμματα. Σε μία μόλις χρονιά, παρατηρείται μείωση περίπου κατά 20.000 στρέμματα, τα περισσότερα εκ των οποίων καλλιεργήθηκαν με καλαμπόκι και σιτηρά. Η τάση για μείωση στις καλλιεργούμενες με βαμβάκι εκτάσεις, είναι σταθερή τα τελευταία 10 περίπου χρόνια. Στα τέλη της δεκαετίας του '90, καλλιεργούνταν στο νομό πάνω από 200.000 στρέμματα με βαμβάκι.Στις Σέρρες, η έκταση που καλλιέργησαν εφέτος με βαμβάκι οι αγρότες, είναι μειωμένη κατά 30% περίπου, αφού πέρσι καλλιεργήθηκαν 220.000 στρέμματα και εφέτος μόλις 157.000 στρέμματα. Στη Βοιωτία, το ποσοστό της μείωσης της παραγωγής κυμαίνεται στο 15% με 20%, σε σχέση με πέρσι, αφού από τα 260.000 στρέμματα που καλλιεργήθηκαν πέρσι, εφέτος αυτά δεν ξεπερνούν τα 220.000. Στην Αιτωλοακαρνανια η μείωση στην παραγωγή θα φθάσει και το 50%.
Πάντως διατηρεί τις αισιόδοξες προβλέψεις της για περαιτέρω άνοδο στις διεθνείς τιμές της νέας σοδειάς βαμβακιού η Διεθνής Συμβουλευτική Επιτροπή Βαμβακιού (ICAC), λόγω της αναμενόμενης κάμψης κατά 5,9% της παγκόσμιας παραγωγής του προϊόντος και της συρρίκνωσης κατά 11,6% των παγκόσμιων αποθεμάτων. Η ICAC προβλέπει αύξηση των διεθνών τιμών του βαμβακιού κατά τη νέα εμπορική περίοδο 2008-9 κατά 12,5% κατά μέσο όρο. Μειωμένη κατά 20% έως 30% προβλέπεται η εγχώρια παραγωγή βαμβακιού.
Με βάση τις νεώτερες προβλέψεις της ICAC, στην οποία μετέχουν 43 βαμβακοπαραγωγικά κράτη του κόσμου, η παγκόσμια παραγωγή βαμβακιού κατά τη νέα εμπορική περίοδο, που ξεκίνησε αυτές τις ημέρες, αναμένεται να παρουσιάσει κάμψη κατά 5,9% φθάνοντας στα 24,7 εκατ. τόνους, έναντι 26,24 εκατ. τόνων της παραγωγής της εμπορικής περιόδου 2007-8. Η μείωση της παγκόσμιας παραγωγής βαμβακιού αποδίδεται στη στροφή αγροτών σε άλλες πιο προσοδοφόρες για αυτού καλλιέργειες (π.χ. δημητριακά).
Την ίδια ώρα η παγκόσμια κατανάλωση βαμβακιού κατά τη νέα εμπορική περίοδο προβλέπεται να διατηρηθεί στα ίδια σχεδόν επίπεδα με εκείνα της προηγουμένης (26,2 εκατ. τόνοι την εμπορική περίοδο 2008-9, έναντι 26,55 εκατ. τόνων την περίοδο 2007-8), με αποτέλεσμα η Διεθνής Συμβουλευτική Επιτροπή Βαμβακιού να εκτιμά ότι τα παγκόσμια αποθέματα του προϊόντος στο τέλος της νέας εμπορικής περιόδου 2008-9 (καλοκαίρι 2009) θα είναι 12,5% περίπου λιγότερα από φέτος, φθάνοντας στα 10,7 εκατ. τόνους, από 12,17 εκατ. τόνοι στο τέλος της εμπορικής περιόδου 2007-8.

15 Σεπ 2008

Για να εισπράξουν φόρους πρέπει και να κερδίζουν οι φορολογούμενοι


Πολλοί ζητάνε από τον υπουργό Οικονομικών, οι αγρότες να εξαιρούνται του επιβαλλόμενου φόρου 10% στο εισόδημά τους, καθώς και του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων। Εγώ θα θέσω αντίστροφά το ζήτημα και θα αναρωτηθώ, γιατί πρέπει να φορολογείται ο Έλληνας αγρότης. Ποιος ο ρόλος της είσπραξης όλων αυτών των χρημάτων, όταν το κράτος αδιαφορεί πλήρως για τους φορολογούμενους, αλλά και ποιες υπηρεσίες προσφέρει αυτός ο κρατικός μηχανισμός για να θέλει να εισπράττει τόσο μεγάλα ποσά. Κάποιοι θα πούνε ότι τα ξαναμοιράζει πίσω στους πολίτες μέσα από το κρατικό προϋπολογισμό, μα τα νέα μέτρα που επιβάλλει ο υπουργός Οικονομικών σήμερα, φανερώνουν στον κάθε πολίτη ότι ο προϋπολογισμός έχει «μαύρες τρύπες» και εξαφανίζονται χιλιάδες ευρώ, χρήματα που πληρώνουν από τον ιδρώτα τους κάποιοι και σίγουρα δεν τους περισσεύουν.

Στη χώρα μας οι γεωργοί και ο κτηνοτρόφοι παράγουν προϊόντα, αλλά δυστυχώς με υψηλό κόστος, σε σχέση με τα προϊόντα που παράγονται στα γειτονικά κράτη. Ενδιαφέρεται κανείς σοβαρά, από όλους αυτούς που κυβερνάνε, να μειώσει το κόστος παραγωγής των αγροτικών προϊόντων; Όχι με διαφημιστικές ανακοινώσεις, αλλά με μακροχρόνια στρατηγική. Εγώ βλέπω να αφήνονται όλα στη τύχη τους κάθε χρόνο και να «αγωνίζονται» οι παραγωγοί να πιάσουν μια καλή τιμή, μια οι κτηνοτρόφοι με το αρνάκι τις μέρες του Πάσχα, μια οι γεωργοί όταν είναι να μαζέψουν τη σοδειά τους (στάρια, καλαμπόκια, βαμβάκια, κηπευτικά κ.α.).
Είναι ελεύθερη η αγορά κάποιοι υποστηρίζουν, αλλά δεν είναι ο αγροτικός κλάδος ίδιος με το χρηματιστήριο, δεν γνωρίζει ο παραγωγός πριν σπείρει, ποια θα είναι τα επίπεδα της παγκόσμιας παραγωγής και πως θα διαμορφωθούν οι τιμές, αλλά ρισκάρει. Αν ο έμπορος πεισθεί να αγοράσει και να δώσει κάνα ψίχουλο, τότε κάτι θα κερδίσει και ο παραγωγός. Αλλά γιατί να αγοράσει ο έμπορος κάτι ακριβό, όταν μπορεί να το εισάγει από τα γειτονικά κράτη σε μισή τιμή. «Γιατί τα δικά μας αγροτικά προϊόντα είναι καλής ποιότητας», θα απαντήσουν κάποιοι. Αφού λοιπόν είναι καλής ποιότητας, τότε οι Έλληνες βιομήχανοι θα «τρέξουν» να πάρουν την καλή πρώτη ύλη, για να φτιάξουν ένα καλό ποιοτικό προϊόν και να το πουλήσουν σε καλή τιμή. Αν όμως μπορεί κάποιος βιομήχανος να πουλά ακριβά και ένα προϊόν που έχει γίνει από χαμηλής ποιότητας πρώτη ύλη, γιατί να αγοράσει το ποιοτικό προϊόν, αφού θα πουληθούν όλα στην ίδια τιμή. Δεν νομίζω να υπάρχει κάποιος κρατικός μηχανισμός που να ελέγχει τη ποιότητα ενός προϊόντος στη λιανική αγορά. Τα χρήματα που θα έδινε στην ακριβή πρώτη ύλη τα ρίχνει στη διαφήμιση.
Αλλά ακούμε τους υπουργούς Γεωργίας στη χώρα μας, να επαναλαμβάνουν συνέχεια ότι πρέπει οι αγρότες να στραφούν στη ποιοτική γεωργία. Ποιος ο λόγος, αφού πάλι την ίδια αγωνία θα έχουν οι παραγωγοί για να πιάσουν μια καλή τιμή. Προστατεύει το κράτος το ποιοτικό αγροτικό προϊόν και με πιο τρόπο; Στο κάτω κάτω το έχω ξαναγράψει, αν δεν μπορούν οι πολιτικοί που κυβερνάνε να μειώσουν το κόστος παραγωγής των αγροτικών προϊόντων ή να αυξήσουν τη καταναλωτική δύναμη των πολιτών, τότε ας πουν με θάρρος, να σταματήσει αυτή η χώρα να παράγει και ας έχουμε μόνο τουρισμό και υπηρεσίες. Δεν υπάρχει πρόβλημα να πεινάσουμε, οι εισαγωγές να είναι καλά.
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση συζητάνε ότι θέλουν μετά το 2013 να καταργήσουν τις αγροτικές επιδοτήσεις. Όπως υποστηρίζουν είναι «αθέμιτος ανταγωνισμός» να στηρίζονται οικονομικά οι Ευρωπαίοι αγρότες, ενώ δεν γίνεται το ίδιο για τους υπόλοιπους αγρότες των τρίτων χωρών. Τότε γιατί να υπάρχει ο ευρωπαϊκός προϋπολογισμός; Σε ποιους θέλουν να μοιράζουν τα χρήματα των Ευρωπαίων φορολογούμενων. Μήπως στους χιλιάδες «μανταρίνους» που έχουν μια καρεκλίτσα στις Βρυξέλλες και στο Στρασβούργο; Θέλουμε να προστατεύσουμε τελικά το εισόδημα των πολιτών που φορολογούνται ναι ή όχι.
Αν κάποια στιγμή οι πολιτικοί μας αφήσουν τη πλατεία Κολωνακίου -που πίνουν το καφεδάκι τους- και τις σουίτες στο ξενοδοχείο της Μεγάλης Βρετανίας και κάνουν ταξίδια στην περιφέρεια, τότε θα δουν μια εικόνα ερήμωσης των χωριών, θα ανακαλύψουν το «μαύρο χάλι» της κρατικής υγείας και της δημόσιας παιδείας, θα δουν την ανυπαρξία της κρατικής πρόνοιας και τον σαδισμό της γραφειοκρατείας, μια εικόνα πραγματικής μιζέριας. Σε αυτόν τον κόσμο θα πάτε να βάλετε φόρους; Όταν το χωριό ερημώνει τότε και η πόλη φτωχαίνει. Αν θέλουν κάποιοι να μαζέψουν όλο το πληθυσμό στις μεγάλες πόλεις να το πούνε ειλικρινά.
Πάντως υπάρχουν άλλα κράτη, που ζητάνε έμπειρους αγρότες, για να καλλιεργούνε τα χωράφια και οι Έλληνες -το δείχνουν και οι έρευνες- ξέρουν να δουλεύουν και όταν ασχοληθούν σοβαρά με κάτι, τότε θα τα καταφέρουν. Ας το ξέρουν αυτό οι κυβερνώντες και ας πάρουν τα μέτρα τους, γιατί αν φύγουν μετανάστες οι Έλληνες, δεν θα μπορούν να τους φορολογούνε…. Και τότε πως τα golden boy θα βγάλουν το μεροκάματό τους;

10 Σεπ 2008

Έλεγχοι στα καλαμπόκια Ρουμανίας και Βουλγαρίας... που είναι ακόμη στα χωράφια

Δήλωσε κάποιος ότι τα στάρια που μπαίνουν στην Ελλάδα είναι φθηνά και αμφιβόλου ποιότητας, αυστηρούς ελέγχους στις εισαγωγές αραβόσιτου διέταξε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κ. Αλέξανδρος Κοντός. Βέβαια εγώ μένω με την απορία, πως έχει πληροφορίες το υπουργείο ότι τα καλαμπόκια από Βουλγαρία και Ρουμανία είναι επιμολυσμένα και θα αυξηθούν οι έλεγχοι, όταν αυτά ακόμη δεν έχουν φύγει από τα χωράφια. Όπως συνηθίζει το υπουργείο, δεν έδωσε στη δημοσιότητα περισσότερα στοιχεία, για το αν υπάρχουν και ποια είναι τα φορτία επιμολυσμένων ζωοτροφών, αλλά περιορίστηκε σε μια λακωνική ανακοίνωση με «ενημερωτική» διάθεση για τον τρόπο ελέγχων στις εισαγωγές δημητριακών. Τώρα με το δίκιο τους κάποιες πρεσβείες στην Αθήνα αναμένεται να «ενοχληθούν».

Αν αφαιρέσουμε τις «διαφημιστικές» ανακοινώσεις και κάνουμε δημοσιογραφικό ρεπορτάζ, θα δούμε ότι η κατανάλωση αλεύρων μειώθηκε αυτή τη χρονιά στην Ελλάδα, λόγω της οικονομικής κρίσης, όπως και ότι οι ΕΑΣ «πνίγηκαν» από στάρια, που περιμένουν στις αποθήκες να πιάσουν μια καλή τιμή. Επίσης έρχεται φέτος αυξημένη παραγωγή καλαμποκιού στη χώρα μας, με τα χωράφια να βγάζουν 500.000 τόνους περισσότερους από πέρσι, με τις τιμές να έχουν πάρει την κατηφόρα. Βέβαια αυτή η υπουργική απόφαση δεν φαίνεται να λύνει κανένα από τα παραπάνω προβλήματα. Στην ουσία αναμένεται να «μπλοκάρουν» οι αποθήκες στα λιμάνια με δημητριακά, θα αυξηθεί η τιμή της πρώτης ύλης των ζωοτροφών και θα ανεβάσει περισσότερο το κόστος παραγωγής. Να θυμίσουμε ότι συνεχίζουν και την «αποχή» οι λιμενεργάτες από τις υπερωρίες και τις αργίες. Βάζουμε στην ανακοίνωση και ολίγον Γενετικά Τροποποιημένα, αφού έχουν «ευαισθησίες» οι Έλληνες καταναλωτές και με όλα αυτά «έδεσε» το γλυκό στη τούρτα. Αυτά τα «golden boy» (σύμφωνα με την ορολογία του κ. Πολύδωρα) τελικά βρίσκουν τις λύσεις σε όλα τα προβλήματα.

Ενημερωτικά σας αναφέρουμε ότι με την απόφαση που υπέγραψε ο υπουργός:
1. Ο έλεγχος για προσμίξεις γενετικώς τροποποιημένων οργανισμών πραγματοποιείται στο 100% των φορτίων αραβοσίτου και στο 50% των φορτίων των άλλων δημητριακών καρπών που εισάγονται στη χώρα μας.
2. Φορτία αραβοσίτου από Βουλγαρία και Ρουμανία ελέγχονται σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις.
3. Τα δείγματα αποστέλλονται στο Εργαστήριο Ελέγχου Κυκλοφορίας Ζωοτροφών (ΕΕΚΥΖ) Λυκόβρυσης Αττικής του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠ.Α.Α.Τ.), όπου καταχωρούνται σε ειδικό πρωτόκολλο και διαβιβάζονται στα αντίστοιχα εργαστήρια κατά περίπτωση. Τα δείγματα που πρόκειται να ελεγχθούν για Γενετικά Τροποποιημένους Οργανισμούς αποστέλλονται από το ΕΕΚΥΖ Λυκόβρυσης στο Εργαστήριο Μοριακής Βιολογίας και Διαγνωστικής της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης.
4. Όσον αφορά τους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς τα αποτελέσματα γνωστοποιούνται στο τμήμα Ζωοτροφών της Διεύθυνσης Εισροών Ζωικής Παραγωγής του ΥΠ.Α.Α.Τ. Τα υπόλοιπα αποτελέσματα (διοξίνες, βαρέα μέταλλα, υπολείμματα φυτοφαρμάκων, αφλατοξίνη B1 και βοτανική καθαρότητα) γνωστοποιούνται στο ΕΕΚΥΖ Λυκόβρυσης. Οι παραπάνω υπηρεσίες αξιολογούν τα αποτελέσματα και ενημερώνουν σχετικά τον ενδιαφερόμενο εισαγωγέα και την αρμόδια Νομαρχιακή υπηρεσία.

Μέχρι την έκδοση των αποτελεσμάτων των εργαστηριακών αναλύσεων τα φορτία παραμένουν υπό επίσημη κράτηση. Η περίοδος επίσημης κράτησης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις επτά (7) εργάσιμες ημέρες με εξαίρεση τις περιπτώσεις που πραγματοποιούνται εργαστηριακές αναλύσεις για Γενετικά Τροποποιημένους Οργανισμούς σε φορτία αραβόσιτου. Η περίοδος των επτά (7) εργάσιμων ημερών αρχίζει μετά την ολοκλήρωση της δειγματοληψίας. Τα φορτία αραβοσίτου στα οποία πραγματοποιούνται αναλύσεις για γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς παραμένουν υπό επίσημη κράτηση μέχρι την αποστολή των αποτελεσμάτων από τη Διεύθυνση Εισροών Ζωικής Παραγωγής στην αρμόδια Νομαρχιακή υπηρεσία.

Μέτρα αντιμετώπισης της λειψυδρίας μελετά η ΕΕ, η Ελλάδα εφησυχάζει

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να ασχοληθεί, μετά ένα χρόνο, ξανά με την αντιμετώπιση της λειψυδρίας. Την ανακοίνωση, με θέμα τη λειψυδρία και την ξηρασία, που εξέδωσε η Επιτροπή τον Ιούλιο του 2007, ακολουθεί ημερίδα που διοργανώνεται στη Σαραγόσα, στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης EXPO, την Παρασκευή (5/9/2008), όπου τα ενδιαφερόμενα μέρη θα συζητήσουν πώς μπορεί να αυξηθεί η απόδοση της χρήσης νερού στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στην ημερίδα οι εισηγήσεις θα ληφθούν υπόψη στην έκθεση που οφείλει να δημοσιεύσει η Επιτροπή στα τέλη του 2008.

Το φάντασμα της λειψυδρίας είναι πλέον ορατό και στην χώρα μας αν και οι πολιτικές ηγεσίες δεν το έχουν ακόμη αντιληφθεί για να πάρουν σοβαρά μέτρα. Ένα πρόβλημα σαφώς οξύτερο για τις αγροτικές περιοχές, αφού το 86% του νερού καταναλώνεται στην Ελλάδα για τη γεωργία. Οι έρευνες λένε ότι θα είχαμε διπλάσια αποθέματα νερού αν περιορίζαμε μόνο κατά 10% τις διαρροές στα αρδευτικά κανάλια της υπαίθρου. Στη χώρα μας το μεγαλύτερο ποσοστό της αρδευόμενης έκτασης -που αρδεύεται από τα συλλογικά εγγειοβελτιωτικά έργα αρμοδιότητας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης- αρδεύεται με συστήματα καταιονισμού, ενώ ένα μικρό ποσοστό (περίπου 10%) ποτίζεται με στάγδην άρδευση και λοιπά συστήματα μικροαρδεύσεων όπου υπάρχει εξοικονόμηση νερού. Βέβαια με όλα αυτά τα προβλήματα δεν έχουν το χρόνο να ασχοληθούν αυτοί που κυβερνούν ή θέλουν να κυβερνήσουν τη χώρα μας. Που να βρουν και το χρόνο άλλωστε με τόσες offshore (υπεράκτιες) εταιρίες που ιδρύουν.
Όσον αφορά την ημερίδα της Κομισιόν στη Σαραγόσα, ο Επίτροπος Σταύρος Δήμας, αρμόδιος για το περιβάλλον, δήλωσε τα εξής: «Η Ευρώπη πλήττεται ήδη από λειψυδρία και φαινόμενα ξηρασίας. Η αλλαγή του κλίματος είναι πιθανόν να επιτείνει, και μάλιστα σημαντικά, την πίεση που δέχονται οι υδατικοί πόροι. Αναμένουμε περισσότερη λειψυδρία και ξηρασία στην Ευρώπη. Ως εκ τούτου, πρέπει να προσαρμόσουμε επειγόντως τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούμε το νερό, ώστε να αποτρέψουμε μελλοντικά την τυχόν έλλειψή του και τις συνέπειές της για το περιβάλλον, την υγεία, αλλά και την οικονομία. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι η Ευρώπη διαθέτει τεράστιες δυνατότητες εξοικονόμησης νερού, εάν υιοθετήσουμε όλοι πρακτικές που μειώνουν την κατανάλωσή του».
Σύμφωνα με την Κομισιόν η εξοικονόμηση νερού είναι εφικτή και έχει ζωτική σημασία Σε μελέτη που δημοσίευσε η Επιτροπή τον Ιούλιο του 2007 εκτιμάται ότι η απόδοση της χρήσης νερού στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) θα μπορούσε να βελτιωθεί σχεδόν κατά 40% απλώς και μόνο με τεχνολογικές βελτιώσεις και ότι η εξοικονόμηση αυτή θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερη, αν αλλάξουν η συμπεριφορά των ανθρώπων ή τα πρότυπα παραγωγής.
Τον Ιούλιο του 2007, η Επιτροπή παρουσίασε επίσης μια πρώτη σειρά επιλογών πολιτικής για την αύξηση της απόδοσης της χρήσης νερού και της εξοικονόμησής του. Στο διάστημα που μεσολάβησε από τη σχετική ανακοίνωση, σημειώθηκε πρόοδος στη διαχείριση των υδατικών πόρων, πλην όμως υπάρχουν ακόμη σημαντικά περιθώρια δράσης προκειμένου να ενταθεί η εξοικονόμηση νερού στην ΕΕ.
Ακρογωνιαίος λίθος των επιλογών πολιτικής που πρότεινε η Επιτροπή είναι η σωστή τιμολόγηση του νερού, ανεξάρτητα από την προέλευσή του. Οι υδατικοί πόροι πρέπει να κατανέμονται κατάλληλα μεταξύ των διαφόρων τομέων της οικονομίας ανάλογα με την κατά τόπους διαθεσιμότητα, η δε εξοικονόμηση νερού πρέπει να ενσωματωθεί σε όλες τις αποφάσεις άσκησης πολιτικής. Στα νοικοκυριά, η κατανάλωση νερού θα μειωνόταν κατά πολύ με την καθιέρωση της μέτρησής της, όπως και με την προώθηση της τοποθέτησης μηχανισμών εξοικονόμησης νερού στις βρύσες, στα τηλέφωνα του ντους και στις τουαλέτες.
Τέλος, πριν από κάθε νέο έργο υποδομής στον τομέα της ύδρευσης, πρέπει να καταρτίζονται σχέδια διαχείρισης της ζήτησης νερού.
Η πλήρης εφαρμογή της οδηγίας-πλαισίου για τα ύδατα από όλα τα κράτη μέλη είναι ζωτικής σημασίας, δεδομένου ότι η οδηγία αυτή επιβάλλει τη χάραξη τιμολογιακών πολιτικών για το νερό και την κατάρτιση σχεδίων διαχείρισης των κινδύνων ξηρασίας. Η διαχείριση των υδατικών πόρων πρέπει να ενσωματωθεί καλύτερα στις χρήσεις γης. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα όμβρια ύδατα. Η παροχή των μέσων που θα επιτρέψουν στο νερό της βροχής να διηθείται στο έδαφος στις δομημένες και γεωργικές περιοχές θα συνιστούσε μεγάλο βήμα προόδου για την αποκατάσταση των υπόγειων και επιφανειακών υδατικών πόρων σε πολλές περιοχές.

8 Αυγ 2008

Επανίδρυση ή οπισθοδρόμηση

Όλα ξεκίνησαν το 1988 με το νόμο 1790, όταν ο τότε υπουργός Γ. Ποτάκης, στο άρθρο 7 έβαζε στο 11μελές Δ.Σ. του ΕΛΓΑ τρεις (3) εκπροσώπους των αγροτών, έναν εκπρόσωπο της ΓΕΣΑΣΕ και δύο της ΠΑΣΕΓΕΣ. Αυτό δεν «τόλμησε» να το αλλάξει η κυβέρνηση Μητσοτάκη με το νόμο 2040 του 1992, αντιθέτως αύξησε σε τέσσερις (4) τους αγρότες, με έναν εκπρόσωπο της ΣΥΔΑΣΕ. Σήμερα έρχεται η κυβέρνηση Καραμανλή και τους μειώνει σε έναν (1), τον εκπρόσωπο της ΠΑΣΕΓΕΣ, ενώ παράλληλα κάνει 9μελές το Δ.Σ. του ΕΛΓΑ, με το νέο νόμο για την κτηνοτροφία, που κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Α. Κοντός.

Εμείς δεν θα κρίνουμε το πόσα άτομα θα έχει το Δ.Σ. ενός Οργανισμού. Όταν όμως κάποιοι μίλαγαν για «επανίδρυση» του ΕΛΓΑ, του μοναδικού φορέα ασφάλισης της αγροτικής παραγωγής στη χώρα μας, που βρίσκεται σε ιδιαίτερα δύσκολη οικονομική κατάσταση, από τις ασκούμενες κυβερνητικές πολιτικές (με τις κατ΄ εξαίρεση αποζημιώσεις και την εισφοροδιαφυγή κ.α.), που είχαν σαν αποτέλεσμα την υπερχρέωσή του (το χρέος ξεπερνά τα 3 δις ευρώ) σε ιδιωτικές τράπεζες, για την καταβολή των αποζημιώσεων και ενισχύσεων, σίγουρα το τελευταίο που θα σκέφτονταν όσοι τους άκουγαν, θα ήταν η μείωση του Δ.Σ. και η απουσία από αυτό των αγροτοσυνδικαλιστών. Δηλαδή προσανατολίζεται η κυβέρνηση σε ένα Οργανισμό που θα λειτουργεί με στόχο το κέρδος όπως η ΔΕΗ; Δεν θα ασκεί πια κοινωνική πολιτική και δεν θα είναι μέσο στήριξης του εισοδήματος του αγρότη;

Σύμφωνα με το νέο νόμο, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΛΓΑ θα απαρτίζεται από τα παρακάτω μέλη:
Το πρόεδρο του ΕΛΓΑ
Τον αντιπρόεδρο, που αποτελεί εκπρόσωπο του ΥπΑΑΤ
Δύο εκπρόσωπους του ΥΠΑΑΤ που έχουν γνώσεις και εμπειρία σε θέματα γεωργικής παραγωγής
Έναν ειδικό επιστήμονα υπάλληλο του ΥπΑΑΤ ο οποίος θα διαθέτει γνώση και εμπειρία σε θέματα γεωργικών ασφαλίσεων
Έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών
Έναν εκπρόσωπο της ΠΑΣΕΓΕΣ
Έναν εκπρόσωπο του ΓΕΩΤΕΕ
Έναν εκπρόσωπο από το τακτικό προσωπικό του ΕΛΓΑ
Δηλαδή θα έχουμε έξι (6) άτομα που θα επιλέγει η εκάστοτε κυβέρνηση.

Πάντως μετά τις ασφυκτικές πιέσεις των κτηνοτρόφων, για την κάλυψη πρόσθετων ζημιών στο ζωικό κεφάλαιο, στο νέο νόμο για την κτηνοτροφία, προστέθηκαν στον Κανονισμό Ασφάλισης Ζωικού Κεφαλαίου του ΕΛΓΑ, τα παρακάτω ζημιογόνα αίτια:
Α) Παραφυματίωση αιγών και προβάτων
Β) Προϊούσα πνευμονία αιγών και προβάτων
Γ) Λιστερίαση αιγών και προβάτων
Δ) Λοιμώδης πλευροπνευμονία αιγών
Ε) Νόσος οιδήματος αιγών
Στ) Γαγγραινώδης μαστίτιδα βοοειδών
Ζ) Κολιβακιλλική μαστίτιδα βοοειδών
Η) Μετατόπιση ηνύστρου δεξιά με στροφή βοοειδών
Θ) Ειλεός βοοειδών
Ι) Ατυχήματα (κατάγματα εκτός περιόδου τοκετού) βοοειδών
Ια) Νοζεμίαση μελισσοσμηνών
Ιβ) Σηψηγονία (αμερικανική) μελισσοσμηνών
Ιγ) Σεισμός
Ιδ) Κατολίσθηση εδάφους
Ιε) Καθίζηση εδάφους
Ιστ) Πυρκαγιά από ανωτέρα βία
Η κάλυψη από τον ΕΛΓΑ των παραπάνω ζημιογόνων αιτίων ενεργείται άμεσα από την έναρξη ισχύος του νόμου.

18 Ιουλ 2008

Λειψυδρία: Αγωνία αγροτών πιέσεις βουλευτών και ραστώνη υπουργών

Βλέποντας την αδράνεια εκ μέρους των αρμόδιων υπουργείων, να πάρουν κάποια μέτρα για την εξοικονόμηση νερού, το «διαχειριστικό σχέδιο λεκανών απορροής ποταμών» να μην είναι έτοιμο, οι αγρότες «πήραν την κατάσταση στα χέρια τους» και άρχισαν να ποτίζουν με κάρτα προπληρωμένου νερού, ενώ οι κυβερνητικοί βουλευτές -κάτω από την πίεση του κόσμου- ζητάνε από τους υπουργούς τους να ληφθούν μέτρα, για την αντικατάσταση των δικτύων διανομής αρδευτικού νερού με άλλα ποιο σύγχρονα και αποδοτικά, τα οποία μπορούν να περιορίσουν την σπατάλη.

Με τον εφιάλτη της λειψυδρίας να είναι ορατός τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, ξεκίνησαν με «νεροκάρτα» να ποτίζονται πλέον δεκάδες χιλιάδες στρέμματα καλλιεργειών σε διάφορες περιοχές της Μακεδονίας, όπως στο Νευροκόπι Δράμας, στα Σέρβια Κοζάνης και στη Δήμητρα του Καρπερού Γρεβενών. Ένα σύστημα που επιφέρει μείωση των κυβικών καταναλισκόμενου νερού κατά 30% - 40%, μειώνοντας και τον λογαριασμό της ΔΕΗ (με το οποίο τροφοδοτούνται τα αγροτικά αντλιοστάσια). Οι αγρότες δεν έχουν παρά να αποκτήσουν την προσωπική κάρτα τους, που τη «φορτώνουν» με προπληρωμένες μονάδες νερού έναντι 0,03 - 0,06 ευρώ/κυβικό και να την εισάγουν στο ειδικό υδροστόμιο της ηλεκτρονικής υδροληψίας («καρτο - βάνας»). Το υδροστόμιο, εγκατεστημένο στο χωράφι τους από τον Τοπικό Οργανισμό Εγγείων Βελτιώσεων (ΤΟΕΒ) της περιοχής τους, καταγράφει το νερό που καταναλώνουν. Η κάρτα, την οποία μπορούν να εκδώσουν στον Τ.Ο.Ε.Β, έχει και πιστωτικό όριο: η «οροφή» είναι τα 9.999 κυβικά, αλλά αν αδειάσει, οι παραγωγοί μπορούν να τη «γεμίσουν» ξανά. Πώς μειώνεται στην πράξη η σπατάλη νερού; Σήμερα το νερό από τα αρδευτικά δίκτυα στους μεγάλους κάμπους της Ελλάδας, χρεώνεται βάσει έκτασης του αρδευόμενου χωραφιού και όχι των κυβικών που καταναλώνονται, γεγονός που ενθαρρύνει τη σπατάλη. Η διαφορά στο συγκεκριμένο σύστημα είναι ότι, μέσω της κάρτας, οι αγρότες προπληρώνουν πλέον για τον όγκο του καταναλισκόμενου νερού. Έτσι, μη έχοντας πια το «ελεύθερο», είναι πιο προσεκτικοί στη διαχείρισή του. Το σύστημα θεωρείται «χρυσή» λύση σε μια περίοδο ελάττωσης των υδάτινων πόρων και επαπειλούμενης ερημοποίησης σε περιοχές της Ελλάδας και λειτουργεί από το 2006-2007 στους Τ.Ο.Ε.Β Νευροκοπίου, Σερβίων και Δήμητρας - Καρπερού.

16 Ιουλ 2008

Κινητοποιήσεις κτηνοτρόφων, με νομοσχέδιο απαντά το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων

«Μέρα κτηνοτροφικής διαμαρτυρίας», βαπτίσθηκε από το Πανελλήνιο Συντονιστικό Όργανο των Κτηνοτρόφων η Τετάρτη, 9 Ιουλίου, με συγκεντρώσεις και παραστάσεις διαμαρτυρίας στις κατά τόπους Νομαρχίες της χώρας. Εν όψει των κινητοποιήσεων και με καθυστέρηση τριών ετών (!) κατατέθηκε στη Βουλή, από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, το νομοσχέδιο για την κτηνοτροφία. Η επόμενη πανελλαδική κινητοποίηση αναμένεται να αποφασιστεί σε σχετική σύσκεψη που θα πραγματοποιήσουν οι κτηνοτρόφοι στις 16 Ιουλίου, στα Γρεβενά.

Τα κυριότερα αιτήματά των κτηνοτρόφων είναι τα εξής: Οικονομική ενίσχυση 50 ευρώ ανά αιγοπρόβατο και 300 ευρώ ανά αγελάδα. Αύξηση των τιμών γάλακτος στα 1,30 ευρώ/κιλό πρόβειο, 0,85 ευρώ/κιλό κατσικίσιο και 0,55 ευρώ/κιλό αγελαδινό. Αύξηση της τιμής των κρεάτων και να επεκταθεί η επιστροφή του φόρου κατανάλωσης καυσίμων στη ζωϊκή και φυτική παραγωγή, με ταυτόχρονη επιστροφή του ΦΠΑ σε ποσοστό 15%.
Ζητούν, επίσης, εντατικοποίηση των ελέγχων στα ισοζύγια παραγωγής και κατανάλωσης του γάλακτος, με επέκταση του συγκεκριμένου μέτρου και στο κρέας, όπως και άμεση εφαρμογή του μέτρου των ταμειακών μηχανών στα κρεοπωλεία, με αναγραφή των ντόπιων ή εισαγόμενων κρεάτων.

Επιπλέον, οι κτηνοτρόφοι θίγουν για ακόμη μια φορά την ύπαρξη και λειτουργία καρτέλ και κάνουν λόγο για φαινόμενα νοθείας και αισχροκέρδειας, για τα οποία, όπως σημειώνουν, «οι μόνοι που δεν φταίνε, είναι οι παραγωγοί».

Αφού αυτοί που μας κυβερνάνε θέλουν να μην κάνουν πολιτική αλλά δημόσιες σχέσεις, εμείς θα ασχοληθούμε με μια διαφημιστική καταχώρηση, που έκανε μια εκ των γαλακτοβιομηχανιών που «έπαιζε» στην ιστορία του καρτέλ γάλακτος. Αν θυμάστε κάποτε κάποιοι που τους λέγανε «κουμπάρους» και οδηγήθηκαν με χειροπέδες στη φυλακή, ενώ ήταν και οι κάμερες της τηλεόρασης εκεί να τους δούμε. Τότε έμπαιναν στη «στενή» αλλά τώρα κυκλοφορούν ελεύθεροι και πίνουν τις φραπεδιές τους στη παραλία.

Για να επανέρθουμε στο κειμενάκι που έγραψαν οι διαφημιστές, μας λέει ότι για πρώτη φορά καταγράφηκαν ζημιές στη συγκεκριμένη γαλακτοβιομηχανία οι οποίες οφείλονται «στην αύξηση της τιμής γάλακτος» !!!!! δηλαδή δεν οφείλονται στις καταγγελίες για καρτέλ, αφού ότι και να κάνουν οι βιομηχανίες θεωρούν σίγουρους τους πελάτες (καταναλωτές) τους. Παρ΄ όλα αυτά η γαλακτοβιομηχανία αποφάσισε τη ζημιά να μην τη μετακυλήσει στα προϊόντα της, αλλά «επιθυμώντας να συμβάλει στη μείωση των πιέσεων που δέχεται ο Έλληνας καταναλωτής, αποφάσισε να προβεί σε εκπτώσεις». Δηλαδή οι διαφημιστές μας ενημερώνουν ότι ο γενικός κανόνας στη χώρα μας είναι, αν έχουμε «χασούρα» να αυξάνουμε τις τιμές, αλλά αν είμαστε καλοί τότε «ρίχνουμε» και κάποια έκπτωση και μειώνουμε τα κέρδη.

Αλήθεια οι κτηνοτρόφοι αν έχουν χασούρα θα μπορούν να ανεβάσουν τις τιμές ή τότε θα τους λένε κερδοσκόπους; Πάντως μου κάνει εντύπωση πόσο αδιαφορούν οι γαλακτοβιομηχανίες για τους παραγωγούς, για αυτούς που τους δίνουν τη πρώτη ύλη και ενδιαφέρονται για τους καταναλωτές. Ποτέ δεν είδαμε μια διαφημιστική καταχώρηση που να λέει ότι δώσαμε αύξηση στους κτηνοτρόφους που μας δίνουν το γάλα τους. Φαίνεται ότι δεν δέχονται καμιά πίεση από τους κτηνοτρόφους, αλλά αμέσως με ένα μποϋκοτάζ των καταναλωτών ενδιαφέρθηκαν και τους «χάιδεψαν» με καλύτερες τιμές. Ας πάρουν και κάνα μάθημα οι παραγωγοί.

Όσο για το υπουργείο στην Αχαρνών, επικοινωνιακά οχυρώνεται. Μία διαφημιστική στον έκτο και άλλη μια στον πέμπτο. Ένας δημοσιογράφος στον έκτο στον υπουργό, δύο δημοσιογράφοι στον πέμπτο στον υφυπουργό, και ακόμη ένας στο γραφείο τύπου. Και το μεγάλο «ντηλ» ένας τηλεοπτικός μεγαλοδημοσιογράφος που έγινε σύμβουλος με καλή αμοιβή και κάνει διακοπές στο σκάφος του. Με τόσα όπλα το υπουργείο αντέχει γερά.

2 Ιουλ 2008

Οι Ευρωπαίοι πάνε για Ε' ΚΠΣ εμείς πήραμε παράταση για το Γ'

Στις Βρυξέλλες ξεκίνησε η διεκδίκηση της διανομής του 5ου πακέτου κοινοτικών πόρων (2014 - 2020), με την Ελλάδα να παρουσιάζει «καθυστέρηση» δύο περιόδων, αφού η κυβέρνηση τώρα ολοκλήρωσε τη διαπραγμάτευση για την παράταση του Γ' ΚΠΣ. Τελικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε το αίτημα της Ελλάδας για την παράταση των επιχειρησιακών προγραμμάτων του Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, εξαιτίας των καταστροφικών πυρκαγιών του περασμένου καλοκαιριού.

Η διαπραγμάτευση για την Ε΄ Προγραμματική Περίοδο θα είναι πολύ κρίσιμη, γιατί αν δεν αλλάξει ο τρόπος διανομής του χρήματος (σε όσες περιφέρειες έχουν εισόδημα χαμηλότερο του 75% του μέσου κοινοτικού) θα πρέπει να ξεχάσουμε τα πλουσιοπάροχα κοινοτικά κονδύλια που συντηρούσαν τη χώρα επί δεκαετίες. Όμως και τα «πλούσια» κοινοτικά κράτη έχουν το ίδιο πρόβλημα με την Ελλάδα και επεξεργάζονται νέο τρόπο υπολογισμού του εισοδήματος, τέτοιο που είναι σίγουρο ότι θα ευνοεί και την Ελλάδα.

Όσον αφορά τα επενδυτικά σχέδια της Δ' Προγραμματικής Περιόδου «2007-2013» στον αγροτικό τομέα, συνολικού ύψους 6 δισ. ευρώ, το φετινό καλοκαίρι αναμένεται να «τρέξουν» οι πρώτες προκηρύξεις. Συγκεκριμένα τον Ιούλιο, θα πρέπει, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του ΥΠΑΑΤ, να αρχίσουν οι προκηρύξεις του νέου προγράμματος Leader συνολικού προϋπολογισμού 295 εκατ. ευρώ (76,13% κοινοτική συμμετοχή), που εκτός από τη στήριξη ορεινών και μειονεκτικών αγροτικών περιοχών θα ενισχύει πλέον και πεδινές και νησιωτικές. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, ο πληθυσμός της κάθε επιλέξιμης περιοχής θα πρέπει να κυμαίνεται από 5.000 έως 150.000 κατοίκους, ενώ οι σχετικές παρεμβάσεις θα μπορούν να υλοποιηθούν σε Δημοτικά Διαμερίσματα μέχρι 5.000 κατοίκους.

Αμέσως μετά, υποστηρίζουν παράγοντες του υπουργείου, θα ακολουθήσει προετοιμασία ώστε να προκηρυχθούν και τα νέα Ολοκληρωμένα Προγράμματα Ανάπτυξης Αγροτικού Χώρου - ΟΠΑΑΧ συνολικού προϋπολογισμού 709,8 εκατ. ευρώ (τα 510,8 εκατ. ευρώ από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο - Αγροτικής Ανάπτυξης). Οι προκηρύξεις των ΟΠΑΑΧ τοποθετούνται χρονικά το φθινόπωρο, ενώ τα προγράμματα θα εστιάζουν σε μέτρα που αποσκοπούν στην αναζωογόνηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας στις ορεινές και ημιορεινές περιοχές.

Συνολικά, στις βασικές προτεραιότητες του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης περιλαμβάνονται: Η προστασία του περιβάλλοντος από την άσκηση της γεωργικής δραστηριότητας, με τη χρηματοδότηση δράσεων ύψους 900 εκατ. ευρώ. Οι δράσεις που προβλέπονται αφορούν στη βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία, στη μείωση της νιτρορύπανσης, στην περιβαλλοντική προστασία παραλίμνιων εκτάσεων, καθώς και στην προστασία παραδοσιακών ελαιώνων και αμπελώνων. Η αντιμετώπιση της λειψυδρίας και η αξιοποίηση των υδάτινων πόρων. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η διάθεση ποσού 750 εκατομμυρίων ευρώ και περιλαμβάνει δράσεις για την κατασκευή φραγμάτων, λιμνοδεξαμενών, αρδευτικών δικτύων, εμπλουτισμό των υπόγειων υδροφορέων. Η προστασία και η αποκατάσταση του δασικού πλούτου της χώρας με τη χρηματοδότηση δράσεων ύψους 500 εκατ. ευρώ. Η ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός της ελληνικής γεωργίας. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται πρόγραμμα νέων αγροτών, επενδύσεις στη γεωργία, πιστοποίηση της ποιότητας των αγροτικών προϊόντων, κατάρτιση και ενημέρωση των αγροτών, παροχή υπηρεσιών γεωργικών συμβουλών στους αγρότες και στην προώθηση και προβολή αγροτικών προϊόντων.

30 Ιουν 2008

Πως θα γίνει η εξοικονόμηση νερού με αγρότες ανενημέρωτους;

Με αρκετή επισημότητα, υπογράφηκε στο Ζάππειο, η Χάρτα για την εξοικονόμηση του νερού. Στη Χάρτα, περιλαμβάνεται και η εθελοντική δέσμευση των αγροτών για την εξοικονόμηση νερού στον αγροτικό τομέα. Όλοι συμφωνούν ότι χρειάζεται ορθολογική χρήση όσον αφορά το «αγροτικό» νερό, αλλά υπάρχουν κάποια ερωτηματικά για τις πρακτικές εξοικονόμησης που προτείνονται, που αφορούν κυρίως την ενημέρωση των αγροτών, αλλά και το τρόπο που θα καλυφθεί το κόστος που θα επιβαρύνει του παραγωγούς η εφαρμογή αυτών των μέτρων.

Εδώ πρέπει να αναφέρουμε ότι η ενημέρωση σε ένα κλάδο, γίνεται συνήθως από τον ειδικό τύπο με τη βοήθεια εξειδικευμένων δημοσιογράφων. Δυστυχώς στην χώρα μας αν και υπάρχει ειδικός αγροτικός τύπος, δεν τον υπολογίζουνε.
Επίσης στη Χάρτα δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν τα μειονέκτημα που κυριαρχούν εδώ και χρόνια στην ελληνική γεωργία και είναι η φυσικογεωγραφική θέση των χωραφιών (επικλινείς περιοχές, εντατική διάβρωση, μεγάλη ταχύτητα αποστράγγισης), η κατάτμηση των κλήρων (μικρού εμβαδού έκταση συχνά με ανάπτυξη κατά τη κλίση του πρανούς) και η κακή έως ανύπαρκτη διαχείριση υδάτων (εγγειοβελτιωτικά έργα και υποδομές). Όσον αφορά τις υποδομές, μέχρι σήμερα λειτουργούν γύρω στα 470 περίπου εγγειοβελτιωτικά έργα, αλλά το νερό διοχετεύεται δια μέσου παλαιών αρδευτικών δικτύων με αποτέλεσμα οι απώλειες να φτάνουν το 40%. Την ίδια στιγμή υπάρχουν 453 φορείς όργανα διοίκησης, λειτουργίας και συντήρησης των έργων, που σίγουρα δεν είναι εύκολο να συντονιστούν μεταξύ τους.

Οι δώδεκα πρακτικές, με σκοπό τον περιορισμό της σπατάλης νερού, χωρίς να μειώνεται η ποιότητα και η ποσότητα της παραγωγής, είναι οι εξής:
Εξοικονόμηση στις Καλλιέργειες
1. Στα καλλιεργούμενα αρδευόμενα είδη, επιλέγουμε ποικιλίες και υβρίδια που δίνουν υψηλές αποδόσεις, με λιγότερο νερό. Επιλέγουμε επομένως ποικιλίες και υβρίδια που μπορεί να είναι παραγωγικά ακόμα και σε συνθήκες έλλειψης νερού, κατόπιν σχετικών μελετών. Πάντως σε καμία περίπτωση δε χρησιμοποιούμε υβρίδια γενετικώς τροποποιημένα.
2. Επιλέγουμε σύστημα άρδευσης με σταγόνες εφόσον υπάρχουν οι προϋποθέσεις (υπόγεια αρδευτικά δίκτυα). Ελέγχουμε και συντηρούμε όλο τον αρδευτικό εξοπλισμό μας τακτικά, ώστε να εντοπίζουμε τυχόν βλάβες και να τις γνωστοποιούμε στους αρμόδιους φορείς, μειώνοντας τις απώλειες του νερού στο ελάχιστο.
3. Υιοθετούμε την ανάγκη εδαφολογικής αναγνώρισης (μηχανική και χημική ανάλυση εδάφους) για να γνωρίζουμε τις ανάγκες των χωραφιών για να καθορίσουμε ακριβώς το χρόνο και την ποσότητα άρδευσης που χρειάζονται οι καλλιέργειες, έτσι ώστε να αποφεύγουμε τη σπατάλη του νερού. Κρίνουμε απόλυτα αναγκαία την εδαφική ανάλυση για να γνωρίζουμε τις ανάγκες των χωραφιών μας και μετράμε με ειδικά όργανα την υγρασία του εδάφους για να καθορίζουμε ακριβώς το εύρος και την ποσότητα άρδευσης που χρειάζονται οι καλλιέργειες, έτσι ώστε να αποφεύγεται η σπατάλη του νερού.
4. Δεν ποτίζουμε όταν επικρατούν ισχυροί άνεμοι και υψηλές θερμοκρασίες, που κάνουν πιο έντονη την εξάτμιση του νερού. Προσπαθούμε να ποτίζουμε τις νυκτερινές ώρες, που η εξάτμιση του νερού είναι λιγότερο έντονη.
5. Καταπολεμούμε συστηματικά τα ζιζάνια, αν είναι δυνατόν με μέσα που δεν βλάπτουν το περιβάλλον, τα οποία καθώς αναπτύσσονται καταναλώνουν νερό, πολλές φορές περισσότερο και από τα καλλιεργούμενα φυτά, ώστε να εξοικονομούμε το νερό για τις καλλιέργειες.
6. Εφαρμόζουμε σύγχρονες καλλιεργητικές μεθόδους σύμφωνα με σχετικές μελέτες με στόχο τη μεγιστοποίηση των αποδόσεων και την ελαχιστοποίηση των απωλειών σε νερό άρδευσης.
7. Επιδιώκουμε να συγκεντρώνουμε και να αξιοποιούμε το νερό της βροχής όπου είναι εφικτό για να το χρησιμοποιήσουμε στις καλλιέργειες.
8. Επαναχρησιμοποιούμε τα νερά στράγγισης για άρδευση, όπου αυτό είναι δυνατόν και μετά από υποδείξεις των γεωπόνων ώστε να μην δημιουργηθούν προβλήματα αλατότητας, ταυτόχρονα με την εξοικονόμηση του νερού, πετυχαίνουμε και επαναχρησιμοποίηση των λιπασμάτων, προστατεύοντας πολλαπλά τη φύση.
Εξοικονόμηση στην Κτηνοτροφία
9. Γεμίζουμε τις ποτίστρες όταν πλησιάζει η ώρα για το πότισμα των ζώων και όχι νωρίτερα, για να αποφεύγουμε την εξάτμιση και τη ρύπανση του νερού από σκόνες. Δεν παραγεμίζουμε τις ποτίστρες και τις τοποθετούμε στη σκιά για να μην εξατμίζεται το νερό. Αν υπάρχει η δυνατότητα, χρησιμοποιούμε ποτίστρες σύγχρονης τεχνολογίας (αυτόματες ή με βαλβίδα), για να περιορίσουμε την σπατάλη του νερού.
10. Προσέχουμε, ώστε να μην σπαταλάμε νερό κατά το πλύσιμο του αμελκτικoύ συγκροτήματος. Χρησιμοποιούμε πιεστικό σύστημα για το πλύσιμο των διαφόρων χώρων στις κτηνοτροφικές μονάδες.
11. Ελέγχουμε τα λάστιχα και τους σωλήνες των κτηνοτροφικών μονάδων για διαρροές, τις οποίες διορθώνουμε αμέσως μόλις εντοπισθούν.
12. Επιδιώκουμε τη συμμετοχή των αγροτών, μέσα από τις συνεταιριστικές τους οργανώσεις στη διαμόρφωση και υλοποίηση των πολιτικών και των σχεδίων βιώσιμης διαχείρισης του νερού σε επίπεδο υδρολογικής λεκάνης, ώστε μέσα από τη διαβούλευση να διαμορφωθεί μια πιο υπεύθυνη στάση».

24 Ιουν 2008

Ο ΟΠΑΠ ο μυλωνάς και οι τιμές σιτηρών

Μόνο ο ΟΠΑΠ έλειπε από την ημερίδα, που διοργάνωσε στην Αθήνα η «Δημητριακή ΑΕ», με θέμα την αγορά σιτηρών 2008 - 2009, αφού όπως φαίνεται το στοίχημα των τιμών στα σιτηρά έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από το ποδόσφαιρο. Ένα βασικό ερώτημα πάντως βρήκε απάντηση. Πώς μπορεί ένας μυλωνάς να αγοράζει ακριβά το σιτάρι να πουλά φτηνά το αλεύρι και να γίνει εκατομμυριούχος; Απλά γιατί πριν ήταν δισεκατομμυριούχος! Μετά το Δεκαπενταύγουστο αναμένεται να ξεκαθαρίσουν οι τιμές αλλά και η ποιότητα των σιτηρών στη χώρα μας, αφού τώρα ούτε οι παραγωγοί πουλάνε ούτε οι μύλοι αγοράζουν. Κρίσιμη στιγμή όταν θα αρχίσουν να κόβονται τα βαμβάκια και τα καλαμπόκια όποτε θα χρειαστεί να αδειάσουν οι αποθήκες.

Πάντως στην Ελλάδα η φετινή παραγωγή των βασικών σιτηρών (στάρια μαλακά, σκληρά, καλαμπόκι και κριθάρι) φαίνεται να είναι αυξημένη κατά μέσο όρο 50% σε σχέση με πέρσι. Ειδικότερα:
Σκληρά σιτηρά
Περιμένουμε παραγωγή αυξημένη κατά 60 - 70%, θα κυμαίνεται γύρω 1.200.000 τόνους, ενώ πέρσι κυμάνθηκε στους 810.000 τόνους. Αυτό συμβαίνει επειδή είχαμε αυξημένες αποδόσεις αυτή τη χρονιά και καλές ποιότητες (μικρά προβλήματα ποιότητας στη Βόρεια Ελλάδα λόγω βροχών). Με βάση αυτή την παραγωγή, σαν συνέχεια της περσινής χρονιάς αναμένεται να γίνει εξαγωγή 700.000 τόνων. Η κατανάλωση στο εσωτερικό φέτος θα είναι μειωμένη σε σχέση με πέρσι, λόγω μειωμένων πωλήσεων σιμιγδαλιού, αλλά και επειδή δεν θα υπάρξει κατανάλωση σκληρού για ζωοτροφές, όπως έγινε πέρσι. Χωρίς να υπάρχουν τιμές οι αυξημένες εξαγωγές θα είναι βασικό για μια καλή «ψυχολογία» στην αγορά.
Μαλακά σιτηρά
Μικρότερη αύξηση παραγωγής σε σχέση με το σκληρό. Εισαγωγές θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρσι. Πολλά θα εξαρτηθούν από τις ποιότητες, δηλαδή σε περίπτωση που υπάρχουν προβλήματα ποιότητας τότε αναμένεται να οδηγηθούν για ζωοτροφές και θα αυξηθούν οι εισαγωγές. Πέρσι είχαμε εισαγωγές 950.000 τόνων, φέτος θα κυμανθούν στους 800.000 τόνους. Η τιμή του μαλακού θα πιέσει τις τιμές του σκληρού σε μια πρώτη φάση. Αναμένεται να υπάρξει ανταγωνισμός από τα βουλγάρικα στάρια, που θα έρθουν οδικώς στην Βόρεια Ελλάδα και ίσως να δημιουργήσουν πίεση στις πρώτες κλειστές τιμές στα μαλακά (δεύτερης ποιότητας) και θα δημιουργήσουν μια «βάση» για τις τιμές στο σκληρό.
Καλαμπόκι
Μεγαλύτερη παραγωγή από πέρσι. Μετά από αρκετά χρόνια θα υπάρξουν εξαγωγές σημαντικών ποσοτήτων καλαμποκιού με πλοία. Πέρσι υπήρξαν εξαγωγές από Βόρεια Ελλάδα στη Βουλγαρία, γιατί είχε μικρή παραγωγή (κατά 50% σε σχέση με το μέσο όρο), αλλά φέτος η παραγωγή είναι πλεονασματική στη χώρα αυτή, όπως και στη Ρουμανία.
Κριθάρι
Μεγαλύτερη παραγωγή και χαμηλότερες εισαγωγές.

Κατάσταση σε υπόλοιπες χώρες
Οι συνολικές παραγωγές στις γειτονικές μας χώρες (που επηρεάζουν τις δικές μας τιμές) θα είναι αυξημένες φέτος όπως και οι εξαγωγές. Στη Ρουμανία θα υπάρξει διπλασιασμός της παραγωγής, στη Βουλγαρία θα είναι 75% ψηλότερη σε σχέση με πέρσι, ενώ στη Ουγγαρία θα έχουμε αύξηση της παραγωγής σε ποσοστό περίπου 60%. Το πλεόνασμα της Βουλγαρίας θα εξαχθεί με φορτηγά κυρίως στην Ελλάδα, οπότε αναμένεται να δημιουργήσει πιέσεις στις τιμές. Οι εξαγωγές σιτηρών από Βουλγαρία θα ξεκινήσουν σε ένα μήνα, ενώ οι εξαγωγές καλαμποκιού από Ουγγαρία κατά τον Οκτώβριο - Νοέμβριο. Στη Γαλλία τα μαλακά στάρια θα ξεκινήσουν τη συγκομιδή τους σε δύο εβδομάδες και υπάρχουν φόβοι ότι θα υπάρξουν προβλήματα στη ποιότητα, λόγω των βροχοπτώσεων που υπήρξαν. Στη Γερμανία έχουμε τα σιτηρά που χρησιμοποιούμε για ειδικές χρήσεις. Στη Βόρεια Γερμανία υπήρξε μεγάλη περίοδος ανομβρίας οπότε θα υπάρξουν μικρές αποδόσεις. Αντίθετα στο Νότο είχαμε πολλές βροχές με αποτέλεσμα να υπάρξουν προβλήματα στη ποιότητα. Στις ΗΠΑ, υπήρξαν μεγάλες πλημμύρες στις Κεντρικές Πολιτείες, με αποτέλεσμα να έχουμε καταστροφές στην παραγωγή και καθυστερήσεις στη σπορά μέχρι να στραγγίσουν τα χωράφια. Με αφορμή αυτές τις καθυστερήσεις αναμένεται πολλοί αγρότες να προτιμήσουν να μετακινηθούν από το καλαμπόκι στη σόγια. Είναι σίγουρο ότι θα υπάρξουν προβλήματα στην απόδοση. Πολλοί υποστηρίζουν ότι αφού ανέβηκε η τιμή στο καλαμπόκι είναι σίγουρο ότι θα ανέβει και η τιμή στο σιτάρι.

Δυσοίωνες οι προβλέψεις για την πορεία των τιμών των σιτηρών στην επόμενη δεκαετία. Από κοινού ο ΟΟΣΑ και ο Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών, κάνουν διαπιστώσεις που δεν αφήνουν πολλές ελπίδες για αποκλιμάκωση της κρίσης των τροφίμων στο άμεσο μέλλον. Η σταδιακή μείωση στα παγκόσμια αποθέματα σιτηρών, οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες των τελευταίων ετών σε συνδυασμό και με την αυξανόμενη ζήτηση για Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας αποτελούν τα κύρια χαρακτηριστικά της διεθνούς αγοράς των δημητριακών.

Στη διάρκεια της ημερίδας μεταξύ άλλων επισημάνθηκαν και τα εξής:

  • η μείωση των παγκόσμιων αποθεμάτων σιτηρών που έχει επηρεάσει τις βιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο τροφίμων αλλά και ζωοτροφών, προκαλώντας αβεβαιότητα.
  • η ικανοποιητική πορεία της εσοδείας του σιταριού στο Βόρειο Ημισφαίριο (με εξαίρεση τον Καναδά και το Καζακστάν) με μόνο πλέον ερωτηματικό την ποιότητα.
  • οι αναμενόμενες ανταγωνιστικές τιμές σιτηρών απο χώρες της Μαύρης Θάλασσας.
  • η στενή σχέση που διαπιστώνεται στις προθεσμιακές χρηματιστηριακές αγορές εμπορευμάτων μεταξύ των αγροτικών προϊόντων, τιμών του αργού πετρελαίου και της ισοτιμίας του δολαρίου ΗΠΑ.
  • το γεγονός ότι τα δημητριακά αποτελούν πλέον χρηματιστηριακές πρώτες ύλες και ο χρόνος απέδειξε ότι «συνταγές» για αλάνθαστη πολιτική προμηθειών δεν υπάρχουν, γεγονός που επιβεβαιώθηκε και από τις εξελίξεις στα χρηματιστήρια εμπορευμάτων της Ευρώπης και των ΗΠΑ.
  • oι προκλήσεις του άμεσου μέλλοντος όπως ο εξαγωγικός προσανατολισμός της Ε.Ε, η αναπλήρωση των αποθεμάτων, η θέσπιση κινήτρων για την κινητοποίηση της Ανατολικής Ευρώπης και της Αφρικής, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και η νέα βιοτεχνολογία.

Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο διαπιστώνουν καθημερινά τη συρρίκνωση της αγοραστικής τους δύναμης, ενώ ήδη το κόστος πολλών τροφίμων έχει διπλασιαστεί την τελευταία διετία, πυροδοτώντας ευρύτατες διαμαρτυρίες ή και εξεγέρσεις σε πολλά σημεία του πλανήτη καθώς οι προβλέψεις κάνουν λόγο για αυξήσεις τιμών των σιτηρών έως και 60% μέχρι το 2017. Στις ανεπτυγμένες χώρες, έχει αυξηθεί σημαντικά το ποσοστό των εισοδημάτων (έως και 20%) των νοικοκυριών που πηγαίνει σε είδη διατροφής, εξαιτίας της ανόδου των τιμών αυτών των ειδών και των καυσίμων, γεγονός που αναμένεται να επηρεάσει τη μακροοικονομική σταθερότητα και την ανάπτυξη, κυρίως των χωρών με χαμηλά δημόσια έσοδα που είναι απόλυτα εξαρτημένες από τις εισαγωγές τροφίμων και καυσίμων μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται και η Ελλάδα.