16 Ιουν 2009

Απάτη με πλαστά τιμολόγια


Πρωτοφανής υπόθεση παράνομης είσπραξης αγροτικού ΦΠΑ, με την ταυτόχρονη τέλεση σοβαρών ποινικών εκτός των φορολογικών αδικημάτων, ερευνάται από την Περιφερειακή Δ/νση Κρήτης της Υπηρεσίας Ειδικών Ελέγχων (ΥπΕΕ). Σύμφωνα με τα έως σήμερα στοιχεία της ΥπΕΕ, κατά την τριετία 2005 - 2006 - 2007 εισπράχθηκαν συνολικά 96 εκατ. ευρώ, ενώ οι νόμιμες επιστροφές Φ.Π.Α. ανέρχονται περίπου στα 40 εκατ. ευρώ.


Η ΥπΕΕ αναφέρει ότι ως εμπλεκόμενοι στην υπόθεση φέρονται Αγροτικοί Συνεταιρισμοί και φυσικά πρόσωπα. Η επιστροφή ΦΠΑ αφορά αγρότες ειδικού καθεστώτος (με απαλλαγή βιβλίων και στοιχείων), στους οποίους επιστρέφεται ο ΦΠΑ σε ποσοστό 7% επί της τιμολογιακής αξίας των αγροτικών προϊόντων που παρήγαγαν και πούλησαν το προηγούμενο έτος. Η επιστροφή αυτή έχει τη μορφή ενίσχυσης για την κάλυψη των εξόδων παραγωγής. Αφορμή για την έναρξη της έρευνας ήταν οι υπερβολικά υψηλές δαπάνες που πραγματοποιούσαν δημοσίως και με προκλητικό τρόπο οι συγκεκριμένοι δικαιούχοι.
Η ΥΠΕΕ Κρήτης, σε συνεργασία με την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων προχώρησε άμεσα έλεγχο, όσον αφορά τις επιστροφές ΦΠΑ στην Κρήτη. Διαπιστώθηκε ότι την τριετία 2005-2007 εισπράχθηκαν συνολικά 96 εκατ. ευρώ, ενώ οι νόμιμες επιστροφές ανέρχονται στα 40 εκατ. ευρώ περίπου. Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκαν έλεγχοι και διασταυρώσεις σε αγροτικούς συνεταιρισμούς και φυσικά πρόσωπα, όπου διαπιστώθηκε σειρά σοβαρών ποινικών και φορολογικών αδικημάτων.
Συγκεκριμένα:



  • εξωπραγματικός όγκος συναλλαγών, με ανύπαρκτες επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα

  • κατασκευή επαγγελματικών σφραγίδων και πλαστογραφία υπογραφών

  • αγοραπωλησίες αγροτικών προϊόντων που δεν δικαιολογούνται από τον χρόνο παραγωγής τους και τις καλλιεργούμενες εκτάσεις, με ανύπαρκτα στοιχεία διακίνησης και μεταφοράς

Ορισμένοι από τους παρανομούντες χρησιμοποίησαν για την είσπραξη του ΦΠΑ υπεύθυνες δηλώσεις αποθανόντων προσώπων. Ένας αριθμός εμπλεκομένων, ανεξαρτήτως των φορολογικών παραβάσεων, θα μηνυθούν από την ΥΠΕΕ και για σειρά ποινικών αδικημάτων, όπως πλαστογραφία, σύσταση συμμορίας, απάτη κατ' εξακολούθηση, υπεξαίρεση και κατάχρηση δημοσίου χρήματος.
Όσοι εμπλεκόμενοι δεν έχουν υποπέσει σε ποινικά αδικήματα και συμμορφωθούν οικειοθελώς, δηλαδή επιστρέψουν τα παρανόμως εισπραχθέντα χρηματικά ποσά ΦΠΑ με το 1/5 των προσαυξήσεων στην αρμόδια ΔΟΥ, πριν την έκδοση εντολής προσωρινού ελέγχου, απαλλάσσονται από κάθε άλλο πρόστιμο ΦΠΑ και Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων.
Ήδη, έχουν αποσταλεί 200 περίπου υπηρεσιακά σημειώματα και οι έρευνες συνεχίζονται.



Σύμβουλος του προέδρου

Σύμβουλος του προέδρου του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού Ανδρέα Μαρτίνη στο "Ερρίκος Ντυνάν" τοποθετήθηκε η γνωστή και μη εξαιρετέα κυρία Χατζοπούλου που εκδιώχθηκε από τη θέση του διοικητή του νοσοκομείου "Ερυθρός Σταυρός" επειδή καταγγέλθηκε ότι τις μέρες γενικής εφημερίας έκανε τόπλες στον "Αστέρα".

Από Ελλάδα Wonderful Wines στον Καναδά


Ολοκληρώθηκαν με μεγάλη επιτυχία και φέτος, ύστερα από ένα διάλειμμα ενός έτους (το 2008 δεν πραγματοποιήθηκαν εκδηλώσεις στο Τορόντο και στο Μόντρεαλ), οι ετήσιες εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του Προγράμματος προώθησης οίνου σε τρίτες χώρες με την ονομασία «Wonderful Wines».


Θυμίζουμε το Πρόγραμμα «Wonderful Wines» είναι τριετούς διάρκειας (2/3/2007 έως 1/3/2010) και ο συνολικός προϋπολογισμός του φθάνει τα 3.500.000 ευρώ. Έχει εγκριθεί από την Ε.Ε. και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων και αφορά την στήριξη της προώθησης κρασιών σε 4 συγκεκριμένες αγορές - στόχους, που είναι: οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Κίνα και η Ρωσία.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα περιμένουν σαν «ανάσα ζωής» τα Ελληνικά οινοποιεία, των οποίων οι δεξαμενές είναι γεμάτες με κρασιά της προηγούμενης χρονιάς, αφού η μείωση της κατανάλωσης, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά και της αυξημένης περυσινής παραγωγής, οδήγησαν σε μεγάλα πλεονάσματα। Υπενθυμίζουμε σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ), τα αδιάθετα αποθέματα οίνων που έχουν αποθηκευτεί σε συνεταιριστικά και ιδιωτικά οινοποιεία σε όλες τις παραγωγές περιοχές της χώρας, ξεπερνούν τους 35.000 τόνους. Δικαιούχος του Προγράμματος είναι ο ΟΠΕ (Οργανισμός Προώθησης Εξωτερικού Εμπορίου) και ο ΕΔΟΑΟ, φορείς οι οποίοι συγχρηματοδοτούν το εν λόγω Πρόγραμμα. Την κύρια εποπτεία των εκδηλώσεων έχει ο φορέας All About Greek Wine, φορέας που εδρεύει στην Ατλάντα των Η.Π.Α. και αποτελεί μια κοινοπραξία των πιο διάσημων οινοποιείων στην Ελλάδα. Ο φορέας αυτός έχει ως στόχο την προώθηση του Ελληνικού οίνου στην απαιτητική αγορά της Βορείου Αμερικής (Η.Π.Α. και Καναδάς) και ιδρύθηκε με όραμα την προβολή του ποιοτικού Ελληνικού κρασιού στην Αμερικανική ήπειρο. Οι συγκεκριμένες εκδηλώσεις πραγματοποιούνται κάθε χρόνο από το 2003 (με μοναδική εξαίρεση το 2008) και είναι στοχευμένες (απευθύνονται δηλαδή κυρίως σε επαγγελματίες του χώρου- αγοραστές και διανομείς, sommeliers, διαμορφωτές κοινής γνώμης και οινοδημοσιογράφους), με μεγάλη επιχειρηματική σημασία, καθώς τα τελευταία χρόνια η ελληνική οινοποιία έχει επιτελέσει πολύ σημαντικά βήματα προόδου όσον αφορά στην επεξεργασία και στην παραγωγή των οίνων. Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων σε κάθε πόλη είχε ως εξής:



  • Μόντρεαλ, Πέμπτη 7 Μαΐου 2009 Le Sheraton Centre Montréal 11:00-12:30: Σεμινάριο 12:30-16:30: Δεξίωση / Γευστική δοκιμή των κρασιών 12:30: Διαγωνισμός Οινολόγων

  • Τορόντο, Τρίτη 12 Μαΐου 2009 Hotel Metropolitan Toronto 11:00-12:30: Σεμινάριο 12:30-16:30: Δεξίωση / Γευστική δοκιμή των κρασιών 12:30: Διαγωνισμός Οινολόγων

Θέλουν να πληρωθούν

Αποκλεισμένη από τους περίπου 300 απλήρωτους εργαζόμενους της ΑΤΤΙΚΑΤ είναι από το πρωί η Εγνατία Οδός στο ύψος του κόμβου Παναγιάς. Το ίδιο συμβαίνει και με περίπου άλλους 150 εργαζόμενους στην περιοχή των Σερρών που έχουν να πληρωθούν 4-5 μήνες.

15 Ιουν 2009

Αγορά ελαιολάδου ενόψει της ιδιωτικής αποθεματοποίησης




Κάτι αρχίζει να κινείται στην εγχώρια αγορά ελαιολάδου, που φαίνεται να ξυπνά από τη «χειμέρια νάρκη» και να παρουσιάζει μια τάση ανόδου της τιμής. Αυτό γίνεται ενόψει της ιδιωτικής αποθεματοποίησης, που θα ανοίξει τον Ιούνιο και Ιούλιο και θα γίνει με κοινοτική χρηματοδότηση. Θα αφορά ποσότητα μέχρι 110.000 τόνους εξαιρετικά παρθένου και παρθένου ελαιολάδου για ένα εξάμηνο (180 ημέρες).




Οι ποσότητες που θα οδηγηθούν στις δεξαμενές της ιδιωτικής αποθεματοποίησης, καθώς και το ύψος της κοινοτικής ενίσχυσης, θα καθοριστούν μέσω μειοδοτικών διαγωνισμών. Υπενθυμίζεται ότι με ανακοίνωσή της η ΠΑΣΕΓΕΣ, ζητά από το υπουργείο να κατατεθεί αίτημα για ιδιωτική αποθεματοποίηση 80.000 τόνων.
Στους μειοδοτικούς διαγωνισμούς μπορούν να λάβουν μέρος αποθεματοποιητές από την Ελλάδα, την Ισπανία, την Ιταλία, την Πορτογαλία και την Γαλλία, για ελάχιστη ποσότητα αποθεματοποίησης τους 50 τόνους. Ο πρώτος μειοδοτικός διαγωνισμός θα διεξαχθεί μέσα Ιουνίου και τα αποτελέσματά του θα ανακοινωθούν στις 9 Ιουλίου. Ο δεύτερος διαγωνισμός έχει προγραμματισθεί για το χρονικό διάστημα 7 έως 16 Ιουλίου και τα αποτελέσματά του θα ανακοινωθούν στις 23 Ιουλίου. Οι κάτοχοι αποθηκευτικών χώρων θα υποβάλλουν προσφορές για αποθήκευση ελαιολάδου και θα ζητήσουν ως αποζημίωση ένα ποσό ενίσχυσης ανά τόνο και ανά ημέρα. Οι καλύτερες προσφορές θα γίνουν αποδεκτές και οι πληρωμές θα γίνουν στο τέλος της αποθηκευτικής περιόδου. Η λειτουργία του μηχανισμού της κοινοτικής ιδιωτικής αποθεματοποίησης έχει στόχο να συγκρατήσει τον κατήφορο των τιμών παραγωγού στο ελαιόλαδο, που φέτος άγγιξαν μέχρι και το 1,70 ευρώ το κιλό για το εξαιρετικά παρθένο λάδι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής, οι τιμές παραγωγού στην Ελλάδα, την Ισπανία και την Ιταλία μειώθηκαν πάνω από 40% κατά το τελευταίο 12μηνο, λόγω της μεγάλης προσφοράς. Ειδικότερα, η τιμή παραγωγού στην Ελλάδα στο εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο μειώθηκε τον Απρίλιο του 2009 στα 1.700 ευρώ/τόνο από 2.600 ευρώ/τόνο που ήταν τον αντίστοιχο μήνα του 2008. Η τιμή του παρθένου ελαιολάδου υποχώρησε φέτος τον Απρίλιο στα 1.430 ευρώ από 2.200 ευρώ/τονο που ήταν την αντίστοιχη περίοδο το 2008.
Εν τω μεταξύ, την περασμένη εβδομάδα, και εν αναμονή της ψήφισης του μέτρου, οι τιμές CIF, τις οποίες προσφέρουν πλέον οι Ιταλοί για τα πολύ καλά εξαιρετικά παρθένα ελαιόλαδα ανέβηκαν στην περιοχή των 2,15 ευρώ το κιλό, ενώ προσφέρονται ακόμα πιο ψηλές τιμές για τα λάδια περιοχών, όπως η Λακωνίας και η Σητεία. Ωστόσο, η ελληνική πλευρά έδειχνε απρόθυμη να αποδεχθεί τις ιταλικές θέσεις με αποτέλεσμα οι εμπορικές πράξεις να έχουν περιοριστεί πάρα πολύ. Είναι προφανές ότι οι Ιταλοί σε αυτήν τη φάση προσπαθούν να μην εμφανιστούν στην αγορά για σημαντικές ποσότητες και θα προσπαθήσουν - όσο τους επιτρέπεται - να υποκαταστήσουν τις ανάγκες για ποιοτικό ελληνικό ελαιόλαδο από άλλους προμηθευτές και κυρίως την ποσόστωση των 60.000 τόνων που διαθέτει η Τυνησία.
Σίγουρα πλέον μια άλλη παράμετρος, η οποία μπαίνει στις εκτιμήσεις για την πορεία της αγοράς, είναι και οι προοπτικές της νέας εμπορικής περιόδου, οι οποίες σε επίπεδο ανθοφορίας ήταν ιδιαίτερα καλές, αλλά κρίσιμο ρόλο θα παίξει και το επίπεδο της καρπόδεσης, κάτι το οποίο θα γίνει πιο ξεκάθαρο κυρίως στην περίπτωση της Ισπανίας εντός του Ιουλίου. Πολλοί εκφράζουν το φόβο ότι οι ποσότητες που θα οδηγηθούν στις αποθήκες της Κοινότητας θα διοχετευτούν στην αγορά το Φθινόπωρο δημιουργώντας νέα ασφυξία στις τιμές του προϊόντος με την έναρξη της ελαιοκομικής περιόδου 2009 – 2010. Πάντως η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι θα παρακολουθεί τις εξελίξεις στην αγορά και θα αποφασίσει στην συνέχεια αν θα παραταθεί η εφαρμογή του μέτρου.

12 Ιουν 2009

Καλή χρήση και αποφυγή της σπατάλης νερού κατά την άρδευση


Η μόνη λύση για την εξοικονόμηση νερού είναι η ορθολογική χρήση, υποστηρίζει το ΓΕΩΤΕ.Ε. - Παράρτημα Κεντρικής Ελλάδας και συνιστά στους αγρότες προσοχή στη σπατάλη νερού κατά την άρδευση. Ακόμη ζητά από την πολιτεία την επιτάχυνση των ήδη εκτελουμένων έργων. Όπως τονίζει το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. οι υπόγειοι υδροφορείς σε πολλές περιοχές της χώρας εξαντλούνται, ενώ η θάλασσα έχει εισχωρήσει για τα καλά στον υδροφόρο ορίζοντα. «Η αλόγιστη χρήση και σπατάλη των υπόγειων υδάτων και το ανεξέλεγκτο καθεστώς των γεωτρήσεων, επιδεινώνει δραματικά την όλη εικόνα, και βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ένα τεράστιο ζήτημα - κοινωνικό, περιβαλλοντικό, οικονομικό», προσθέτει.


Η πρόσφατη έκθεση του Ινστιτούτου Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΙΓΜΕ), που βασίζεται σε μετρήσεις από 524 σημεία σε όλη την Ελλάδα, αποτελεί την πιο πρόσφατη και αξιόπιστη καταγραφή για τον προκλητικό τρόπο διαχείρισης και εκμετάλλευσης του υδάτινου πλούτου. Η ανάγκη λήψης μέτρων είναι επιτακτική. Σε κάθε περίπτωση, όπως επισημαίνεται από το ΙΓΜΕ, οι περιοχές που έχουν οξύ πρόβλημα με τα υπόγεια νερά τους αυξάνονται. Ένα απτό παράδειγμα είναι η Χαλκιδική, όπου οι βρύσες πλέον «τρέχουν» θάλασσα, προτού καν ξεκινήσει η τουριστική περίοδος. Στην ίδια κατηγορία ανήκουν περιοχές της ανατολικής Βοιωτίας και πολλά από τα νησιά του Αιγαίου. Ταυτόχρονα, στις περιοχές που ήδη αντιμετώπιζαν πρόβλημα, η κατάσταση επιδεινώνεται συνεχώς.
Ο γενικός διευθυντής του ΙΓΜΕ, κ. Ανδρέας Γεωργακόπουλος, παρουσίασε τα ανησυχητικά νέα στοιχεία στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής: «πρόκειται για τα αποτελέσματα των πιο πρόσφατων μετρήσεων του ινστιτούτου, που πραγματοποιούνται από ένα δίκτυο 524 σημείων σε όλη τη χώρα για λογαριασμό της Κεντρικής Υπηρεσίας Υδάτων του ΥΠΕΧΩ∆Ε, σε εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας. Σύμφωνα λοιπόν με τις τελευταίες μετρήσεις του ΙΓΜΕ, από τα 236 υπόγεια υδροφόρα συστήματα της χώρας, τα 110 χαρακτηρίζονται πλέον ως απειλούμενα, δηλαδή σχεδόν ένα στα δύο. Με δεδομένη την ανομβρία της προηγούμενων ετών, που οδήγησε στη μείωση των υπόγειων αποθεμάτων, ποσοτικά και ποιοτικά έχουμε αρχίσει πλέον να έχουμε πρόβλημα».
Ειδικά στο Θεσσαλικό κάμπο η επί δεκαετίες κατασπατάληση του υπόγειου νερού οδήγησαν που υπόγειους υδροφορείς σε εξάντληση. Οι γεωτρήσεις φτάνουν όλο και πιο βαθιά, παρότι διανύσαμε ένα βροχερό έτος, ενώ τα μέτρα περιορισμού της σπατάλης είναι ακόμα πολύ περιορισμένα.
Η μόνη λύση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων είναι η ορθολογική διαχείριση. Το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, Παράρτημα Κεντρικής Ελλάδας, με ανακοίνωσή του συνιστά στους αγρότες να εφαρμόζουν τα παρακάτω μέτρα:
Να αποφεύγονται τα ποτίσματα κατά τις θερμές ώρες της ημέρας και όταν πνέουν άνεμοι. Τα ποτίσματα πρέπει κατά προτίμηση να γίνονται νωρίς το πρωί ή αργά το απόγευμα και αν είναι δυνατόν κατά τις νυκτερινές ώρες, ώστε να μειώνονται οι απώλειες από την εξάτμιση.
Να παίρνουμε τα αναγκαία μέτρα, ώστε να μειώνονται οι απώλειες στους σωλήνες μεταφοράς και διανομής νερού (σπασίματα αγωγών).
Να αποφεύγεται το πότισμα με επιφανειακές μεθόδους άρδευσης (κατάκλιση). Επιβάλλεται η αντικατάσταση με σύγχρονα συστήματα άρδευσης (σταγόνα).
Να αποφεύγεται η χορήγηση υπερβολικής δόσης νερού (εκτός από σπατάλη έχουμε και δημιουργία προβλημάτων στις καλλιέργειες).
Να γίνεται επιλογή του σωστού αντλητικού αρδευτικού συγκροτήματος (μείωση του κόστους ποτίσματος) & αξιοποίηση του συνόλου της παροχής της γεώτρησης.
Να γίνεται έγκαιρη καταστροφή ζιζανίων.
Να εφαρμόζονται τα προγράμματα άρδευσης των Τ.Ο.Ε.Β
Επίσης υποστηρίζει ότι γενικός άμεσος στόχος -για όσες περιοχές της Θεσσαλίας και της Κεντρικής Ελλάδας, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα με τα υπόγεια νερά- πρέπει να είναι η μείωση ή σταθεροποίηση των αρδευόμενων εκτάσεων και η επιτάχυνση των έργων για τη μεταφορά νερού από άλλες περιοχές (Αχελώος).
Θα πρέπει να συνεχισθεί από την πολιτεία, η προσπάθεια που γίνεται με έργα ταμίευσης νερού (φράγματα) σε ορεινές-ημιορεινές περιοχές με μικρό ποσοστό αρδευόμενων εκτάσεων που δεν διαθέτουν υπόγεια νερά.
Θα πρέπει να συνεχισθούν τα έργα ταμίευσης νερού (ταμιευτήρες), στις περιοχές που εξαρτώνται άμεσα από την μειωμένη καλοκαιρινή παροχή του Πηνειού ποταμού, έτσι ώστε να μειωθεί όσο είναι δυνατόν η εξάρτηση από νερό άλλων περιοχών - Νομών.
Θα πρέπει να εκσυγχρονισθούν όσα από τα αρδευτικά έργα έχουν προοπτικές και δυνατότητες εξοικονόμησης νερού, όπως οι επενδυμένες ανοικτές διώρυγες, οι κλειστοί επιφανειακοί ή υπόγειοι αγωγοί. Η εξοικονόμηση αρδευτικού νερού, επιβάλλει την χρηματοδότηση αρδευτικών δικτύων με υψηλό βαθμό αποδοτικότητας, που θα ανταποκρίνεται στις μελλοντικές ανάγκες, με το μικρότερο δυνατό κόστος και εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων αρδευτικών δικτύων, για να περιορισθούν οι απώλειες νερού που φθάνουν το 30 - 40%.
Τέλος είναι αναγκαία η αντικατάσταση γεωτρήσεων και ο εκσυγχρονισμός αντλητικών συγκροτημάτων, τα οποία λόγω της μακροχρόνιας χρήσης τους (30 χρόνια) σε ορισμένες περιοχές έχουν αχρηστευθεί ή υπολειτουργούν.

10 Ιουν 2009

«Κάτω από τη βάση» η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο περιβάλλον


Οι περιβαλλοντικές επιδόσεις της σημερινής Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν παρεκτραπεί ανησυχητικά από τους στόχους, δηλώνουν δέκα ευρωπαϊκές περιβαλλοντικές οργανώσεις Σύμφωνα με κοινή αξιολόγηση της Επιτροπής υπό την ηγεσία του Μανουέλ Μπαρόζο, οι περιβαλλοντικές επιδόσεις της Κομισιόν βρίσκονται «κάτω από τη βάση»।


Σύμφωνα με την Έκθεση αξιολόγησης από τις δέκα ευρωπαϊκές περιβαλλοντικές οργανώσεις, μεγάλες αποτυχίες καταγράφονται στο πεδίο της περιβαλλοντικής συμμόρφωσης των τομέων αλιείας και γεωργίας, καθώς και στην πολιτική της ΕΕ για τα μεταλλαγμένα. Καταγράφονται όμως και κάποιες θετικές εξελίξεις που αφορούν τις πολιτικές για την κλιματική αλλαγή, την ενέργεια και τις μεταφορές.
Ήδη από την αρχή της θητείας της, η παρούσα Επιτροπή Μπαρόζο ξεκίνησε άσχημα, καθώς αντιμετώπισε το περιβάλλον σαν πολιτική ασύμβατη με την ατζέντα για την απασχόληση και την ανταγωνιστικότητα. Ως αντίδραση όμως στην ολοένα αυξανόμενη περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση της κοινωνίας, η Επιτροπή έκανε εν τέλει κάποιες προσπάθειες ενίσχυσης της νομοθεσίας για το κλίμα (Επίτροπος: Στ. Δήμας), την ενέργεια (Επίτροπος: Α. Πίμπαλγκς) και τις μεταφορές, αποκομίζοντας ικανοποιητική βαθμολογία, δηλαδή 7/10, 6/10 και 6/10 αντίστοιχα. Η έκθεση των «πράσινων 10» όμως προειδοποιεί ότι αυτές οι πολιτικές, κυρίως το «πακέτο για το κλίμα και την ενέργεια», δεν έχουν αποφέρει τα αποτελέσματα που είχε αρχικά προβλέψει η Επιτροπή, καθώς αποδυναμώθηκε από τις κυβερνήσεις των κρατών μελών της ΕΕ.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την έκθεση αξιολόγησης, η Επιτροπή έχει αγνοήσει την προστασία των οικοσυστημάτων και τη σημασία τους για την οικονομική βιωσιμότητα και την αναχαίτιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Σκληρή κριτική ασκείται επίσης και για τη συχνή υποχώρηση της Κομισιόν σε συμφέροντα που κυριαρχούν σε τομείς που επηρεάζουν τη γεωργία και τη θαλάσσια ζωή. Είναι χαρακτηριστικό ότι στον τομέα της γεωργίας, η Επιτροπή βαθμολογείται με μόλις 4/10.
Τέλος, η αποτυχία ικανής στήριξης του δικτύου προστατευόμενων περιοχών Natura 2000, η αδύναμη αρχική πρόταση για τη νέα Οδηγία για το θαλάσσιο περιβάλλον και η συνεχιζόμενη υποστήριξη της καλλιέργειας μεταλλαγμένων συνέβαλαν στη βαθμολόγηση με 4/10 της πολιτικής για τη βιοποικιλότητα.
Η έκθεση των «πράσινων 10», εκτός από την κριτική προχωρά και σε συστάσεις προς την επόμενη Επιτροπή, ώστε να αναλάβει παγκόσμιο ηγετικό ρόλο στη μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, να συμφωνήσει σε έναν πανευρωπαϊκό και δεσμευτικό στόχο για την εξοικονόμηση ενέργειας, να υιοθετήσει ένα αποτελεσματικότερο σύστημα για την τήρηση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, να ενδυναμώσει το νομικό πλαίσιο για τα μεταλλαγμένα και να απαγορεύσει τις νέες εγκρίσεις τους μέχρι να αναθεωρηθεί το υπάρχον σύστημα.
«Παρά το γεγονός πως η κοινωνία δείχνει ξεκάθαρα αυξανόμενη περιβαλλοντική ανησυχία και ευαισθησία, τόσο στην Ελλάδα όσο και συνολικά στην ΕΕ, οι πολιτικές ηγεσίες έχουν μείνει πολύ πίσω. Ζητάμε από τη νέα ηγεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να μη δειλιάσει να προχωρήσει στις απαραίτητες πολιτικές τομές που θα φέρουν την Ευρώπη κοντά στο όραμα για μια περιβαλλοντικά βιώσιμη οικονομία και κοινωνία», δηλώνει ο Δημήτρης Καραβέλλας, Διευθυντής του WWF Ελλάς.
«Όσο η ΕΕ επιλέγει να ακολουθεί το σημερινό μονόδρομο της άνευ όρων οικονομικής ανάπτυξης που αντιμετωπίζει την προστασία του περιβάλλοντος ως περιοριστικό παράγοντα, το περιβάλλον αλλά και η κοινωνική συνοχή θα επιδεινώνονται. Η ΕΕ βρίσκεται μπροστά σε ένα κρίσιμο δίλημμα: να συνεχίσει την μέχρι σήμερα αναπτυξιακή πορεία της με τις γνωστές πλέον αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον ή να στραφεί με έργα και δεσμεύσεις στην πράσινη ανάπτυξη. Ο πρώτος δρόμος είναι η συνταγή της αποτυχίας ενώ ο δεύτερος είναι ο μόνος που εγγυάται την παράλληλη αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής και οικονομικής κρίσης», δηλώνει ο Νίκος Χαραλαμπίδης, Διευθυντής του ελληνικού γραφείου της Greenpeace.
«Η έκθεση αποδεικνύει πως ακόμη και στην Ευρωπαϊκή Ένωση που θεωρείται πρωτοπόρος, τα περιβαλλοντικά προβλήματα συσσωρεύονται με ταχύτερο ρυθμό από ότι λύνονται, ειδικά όσον αφορά το φυσικό περιβάλλον. Μόνη λύση για ουσιαστική αντιμετώπιση των προβλημάτων αποτελεί η υιοθέτηση του περιβάλλοντος ως κεντρική πολιτική επιλογή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όχι ως απλή διαχειριστική ανάγκη», δηλώνει ο Ξενοφώντας Κάππας, Διευθυντής της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας.


9 Ιουν 2009

Ακριβό μπάνιο στη θάλασσα

Σήμερα θα γράψω για το παραλιακό κατάστημα στο Σχοινιά Μαραθώνα με την ονομασία Mara Punta.

Ημέρα Δευτέρα, 8 Ιουνίου, του Αγίου Πνεύματος, παρότι καθημερινή και για πολλούς εργάσιμη πήγα στο συγκεκριμένο μαγαζί και μου ζητήθηκε να πληρώσω 8 ευρώ για 2 ξαπλώστρες.
Όταν πήγα να ζητήσω έναν καφέ freddo (capussino) σε πλαστικό ποτήρι και χωρίς νερό έπρεπε να πληρώσω 4 ευρώ

4 Ιουν 2009

Το χέρι στη τσέπη

Τα προβλήματα για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες συνεχίζονται με την ενεργοποίηση των δικαιωμάτων.

Σε αρκετές Ενώσεις αποφασίστηκε για όσους παραγωγούς το εκκαθαριστικό της εφορίας δείχνει ότι το πενήντα ένα τοις εκατό (51%) του συνολικού του εισοδήματος είναι από την απασχόλησή τους στη γεωργική εκμετάλλευση, αλλά δεν βρίσκονται στη λίστα των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών του ΟΠΕΚΕΠΕ, να κάνουν ένσταση για να μην πληρώσουν και αργότερα θα γίνουν οι έλεγχοι।Όπως φαίνεται ο ΟΠΕΚΕΠΕ στη λίστα του δεν χρησιμοποίησε τα σωστά στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών. Σύμφωνα με τη Διεύθυνση Φορολογίας Εισοδήματος της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογίας του Υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών, κατά κύριο επάγγελμα αγρότης θεωρείται, το φυσικό πρόσωπο το οποίο είναι κάτοχος γεωργικής εκμετάλλευσης (ιδιοκτήτης, μισθωτής ή εργολήπτης της γεωργικής Εκμετάλλευσης, εφόσον η μίσθωση ή η αργοληψία έχει συναφθεί εγγράφως), λαμβάνει τουλάχιστον το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού του εισοδήματος από την απασχόλησή τους στη γεωργική εκμετάλλευση και απασχολείται αυτοπροσώπως και επαγγελματικά τουλάχιστον κατά το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού χρόνου απασχόλησής του.
Όσον αφορά τους παραγωγούς που είναι παντρεμένοι, το Υπουργείο Οικονομικών αναφέρει ότι κατά τη διάρκεια του γάμου, οι σύζυγοι έχουν υποχρέωση να υποβάλλουν κοινή δήλωση των εισοδημάτων τους, όπου ο φόρος, τα τέλη και οι εισφορές που αναλογούν υπολογίζονται χωριστά στο εισόδημα καθενός συζύγου. Σε αυτήν την περίπτωση, το τυχόν αρνητικό αποτέλεσμα του εισοδήματος του ενός συζύγου δεν συμψηφίζεται με τα εισοδήματα του άλλου συζύγου, άρα και εκεί δεν έπρεπε να υπάρχουν λάθη στη λίστα.
Όμως και πολλούς συνταξιούχους αγρότες, τους βάζουν να πληρώνουν άδικα για την ενεργοποίηση των δικαιωμάτων. Όπως υποστηρίζουν από τη σύνταξη του ΟΓΑ εισπράττουν 4.500 – 5.000 ευρώ το χρόνο, αν όμως παράλληλα καλλιεργούν για παράδειγμα γύρω στα 50 στρέμματα με βαμβάκι, με 60 ευρώ που πουλάνε, τότε έχουν μικρότερο εισόδημα από απασχόληση σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις και καλούνται να πληρώσουν.
Τα χρήματα για την ενεργοποίηση των δικαιωμάτων φέτος είναι περισσότερα σε σχέση με πέρσι και οι παραγωγοί διαμαρτύρονται ότι δεν βγαίνουν οικονομικά, αφού οι τιμές πώλησης των προϊόντων τους είναι κάτω του κόστους, ενώ σε πολλές περιπτώσεις κυμαίνονται σε χαμηλότερα από τα περσινά επίπεδα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα στη Θεσσαλία, που, όπως μας καταγγέλλουν αγρότες, ενώ ξεκινάνε τα αλώνια για το κριθάρι, η ΕΑΣ Λάρισας δεν έχει βγάλει ακόμη τιμή αγοράς, ενώ ιδιώτης ανακοίνωσε ότι αγοράζει στα 10 λεπτά. Θυμίζουμε πέρσι η τιμή ήταν 18,5 λεπτά.

3 Ιουν 2009

Αλλαγές στον Κανονισμό Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων


Το 2006 άλλαξαν οι Κοινοτικές Κατευθυντήριες Γραµµές (ΚΚΓ) για τις κρατικές ενισχύσεις στον τοµέα της γεωργίας (2006/C 319/ΕΚ της 27।12.2006). Αυτό είχε σαν αποτέλεσµα, µετά τη δηµοσίευσή τους στην Επίσηµη Εφηµερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ελλάδα να υποχρεωθεί να τροποποιήσει τον Κανονισµό Κρατικών Οικονοµικών Ενισχύσεων, ο οποίος αποτελεί τη νοµική βάση όλων των προγραµµάτων ενισχύσεων που υποβάλλονται προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Έτσι υποβλήθηκε από τον ΕΛΓΑ και εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο νέος Κανονισμός Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων, σύμφωνα με τις νέες κατευθύνσεις. Οι συγκεκριμένες αλλαγές κάνουν πιο δύσκολη την έγκριση των ενισχύσεων ΠΣΕΑ από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που θα γίνει πιο «ορατό» το επόμενο χρονικό διάστημα.


Οι κυριότερες αλλαγές που επέρχονται με τις νέες ΚΚΓ είναι οι παρακάτω:
Καθιερώνεται ένα κοινό κατώτατο όριο ζημιών, ίσο με το 30%, για όλες τις περιοχές, αντί να απαιτείται χαμηλότερο ποσοστό για τις ορεινές και μειονεκτικές περιοχές (για τις οποίες, με τις παλαιότερες ΚΚΓ, ίσχυε το 20%)
Καθιερώνεται το ίδιο κατώτατο όριο ζημιών, ίσο με το 30%, για ζημιές στα μέσα παραγωγής -φυτικό κεφάλαιο- (με τις παλαιότερες ΚΚΓ ίσχυε 10% το πρώτο έτος και 30% συνολικά στο σύνολο των ετών που παρατηρείται μείωση της παραγωγής)
Ζητείται η θέσπιση κανόνα που να επιβάλλει ορισμένες ζημιές να βαρύνουν πάντοτε το γεωργό, ώστε να υπάρχει κίνητρο για την ελαχιστοποίηση των ζημιών και παράλληλα να μην παρασύρονται οι γεωργοί στην ανάληψη αδικαιολόγητων κινδύνων. Το ποσοστό απαλλαγής ορίζεται σε 20% (δεν ίσχυε με τις παλαιότερες ΚΚΓ)
Ζητείται να ενθαρρύνονται οι παραγωγοί να ασφαλίζονται (είχε προβλεφθεί από τον προηγούμενο Κανονισμό μας). Ειδικά από 01/01/2010 ζητείται οι εκμεταλλεύσεις να είναι ασφαλισμένες για τους στατιστικά συχνότερους κλιματικούς κινδύνους του σχετικού κράτους - μέλους
Η ακαθάριστη ένταση της ενίσχυσης με τις νέες ΚΚΓ δεν μπορεί να υπερβαίνει το 80% (90% σε περιοχές του άρθρου 36 του Κανονισμού 1698/2005 - με τις παλαιότερες ΚΚΓ ίσχυε έως 100%). Στον Κανονισμό υιοθετήθηκε το 80% για όλες τις περιοχές
Από 1/01/2011 η ενίσχυση για ζημιές που προκαλούνται από ξηρασία μπορεί να καταβάλλεται μόνο εφόσον εφαρμόζεται το άρθρο 9 της οδηγίας 2000/60/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου «για τη θέσπιση πλαισίου κοινοτικής δράσης στον τομέα πολιτικής των υδάτων» στον τομέα της γεωργίας।


Eντός του 2008 συντάχθηκαν από τον ΕΛΓΑ και κατατέθηκαν προς έγκριση στην Ε.Ε. τέσσερα προγράµµατα: -το ετήσιο πρόγραµµα ζηµιών στη γεωργία του έτους 2006 (για το οποίο όπως καθυστέρησε η υποβολή του λόγω της αλλαγής των ΚΚΓ και του Κανονισµού), το οποίο εγκρίθηκε όµως εντός 5 µηνών - το ετήσιο πρόγραµµα ζηµιών στη γεωργία του έτους 2007 (το οποίο επίσης καθυστέρησε για τους ίδιους λόγους) - το πρόγραµµα ζηµιών στη γεωργία του α' τριµήνου έτους 2008, το οποίο εγκρίθηκε στις 11 Μαΐου του 2009. -το πρόγραµµα ζηµιών στο νοµό Έβρο από τις πληµµύρες του ποταµού, το οποίο εγκρίθηκε εντός 2µηνών. Αντίστοιχα εντός του 2009 κατατέθηκαν από τον ΕΛΓΑ προς έγκριση στην Ε.Ε. δύο προγράµµατα: -το πρόγραμμα που αφορά ζημιές από τις πυρκαγιές του 2008, το οποίο εγκρίθηκε -το πρόγραμμα για ζημιές που αφορούν την περίοδο από Απρίλιο του 2008 μέχρι Δεκέμβριο του 2008, που ακόμη δεν έχει εγκριθεί.