12 Ιουν 2009

Καλή χρήση και αποφυγή της σπατάλης νερού κατά την άρδευση


Η μόνη λύση για την εξοικονόμηση νερού είναι η ορθολογική χρήση, υποστηρίζει το ΓΕΩΤΕ.Ε. - Παράρτημα Κεντρικής Ελλάδας και συνιστά στους αγρότες προσοχή στη σπατάλη νερού κατά την άρδευση. Ακόμη ζητά από την πολιτεία την επιτάχυνση των ήδη εκτελουμένων έργων. Όπως τονίζει το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. οι υπόγειοι υδροφορείς σε πολλές περιοχές της χώρας εξαντλούνται, ενώ η θάλασσα έχει εισχωρήσει για τα καλά στον υδροφόρο ορίζοντα. «Η αλόγιστη χρήση και σπατάλη των υπόγειων υδάτων και το ανεξέλεγκτο καθεστώς των γεωτρήσεων, επιδεινώνει δραματικά την όλη εικόνα, και βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ένα τεράστιο ζήτημα - κοινωνικό, περιβαλλοντικό, οικονομικό», προσθέτει.


Η πρόσφατη έκθεση του Ινστιτούτου Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΙΓΜΕ), που βασίζεται σε μετρήσεις από 524 σημεία σε όλη την Ελλάδα, αποτελεί την πιο πρόσφατη και αξιόπιστη καταγραφή για τον προκλητικό τρόπο διαχείρισης και εκμετάλλευσης του υδάτινου πλούτου. Η ανάγκη λήψης μέτρων είναι επιτακτική. Σε κάθε περίπτωση, όπως επισημαίνεται από το ΙΓΜΕ, οι περιοχές που έχουν οξύ πρόβλημα με τα υπόγεια νερά τους αυξάνονται. Ένα απτό παράδειγμα είναι η Χαλκιδική, όπου οι βρύσες πλέον «τρέχουν» θάλασσα, προτού καν ξεκινήσει η τουριστική περίοδος. Στην ίδια κατηγορία ανήκουν περιοχές της ανατολικής Βοιωτίας και πολλά από τα νησιά του Αιγαίου. Ταυτόχρονα, στις περιοχές που ήδη αντιμετώπιζαν πρόβλημα, η κατάσταση επιδεινώνεται συνεχώς.
Ο γενικός διευθυντής του ΙΓΜΕ, κ. Ανδρέας Γεωργακόπουλος, παρουσίασε τα ανησυχητικά νέα στοιχεία στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής: «πρόκειται για τα αποτελέσματα των πιο πρόσφατων μετρήσεων του ινστιτούτου, που πραγματοποιούνται από ένα δίκτυο 524 σημείων σε όλη τη χώρα για λογαριασμό της Κεντρικής Υπηρεσίας Υδάτων του ΥΠΕΧΩ∆Ε, σε εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας. Σύμφωνα λοιπόν με τις τελευταίες μετρήσεις του ΙΓΜΕ, από τα 236 υπόγεια υδροφόρα συστήματα της χώρας, τα 110 χαρακτηρίζονται πλέον ως απειλούμενα, δηλαδή σχεδόν ένα στα δύο. Με δεδομένη την ανομβρία της προηγούμενων ετών, που οδήγησε στη μείωση των υπόγειων αποθεμάτων, ποσοτικά και ποιοτικά έχουμε αρχίσει πλέον να έχουμε πρόβλημα».
Ειδικά στο Θεσσαλικό κάμπο η επί δεκαετίες κατασπατάληση του υπόγειου νερού οδήγησαν που υπόγειους υδροφορείς σε εξάντληση. Οι γεωτρήσεις φτάνουν όλο και πιο βαθιά, παρότι διανύσαμε ένα βροχερό έτος, ενώ τα μέτρα περιορισμού της σπατάλης είναι ακόμα πολύ περιορισμένα.
Η μόνη λύση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων είναι η ορθολογική διαχείριση. Το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, Παράρτημα Κεντρικής Ελλάδας, με ανακοίνωσή του συνιστά στους αγρότες να εφαρμόζουν τα παρακάτω μέτρα:
Να αποφεύγονται τα ποτίσματα κατά τις θερμές ώρες της ημέρας και όταν πνέουν άνεμοι. Τα ποτίσματα πρέπει κατά προτίμηση να γίνονται νωρίς το πρωί ή αργά το απόγευμα και αν είναι δυνατόν κατά τις νυκτερινές ώρες, ώστε να μειώνονται οι απώλειες από την εξάτμιση.
Να παίρνουμε τα αναγκαία μέτρα, ώστε να μειώνονται οι απώλειες στους σωλήνες μεταφοράς και διανομής νερού (σπασίματα αγωγών).
Να αποφεύγεται το πότισμα με επιφανειακές μεθόδους άρδευσης (κατάκλιση). Επιβάλλεται η αντικατάσταση με σύγχρονα συστήματα άρδευσης (σταγόνα).
Να αποφεύγεται η χορήγηση υπερβολικής δόσης νερού (εκτός από σπατάλη έχουμε και δημιουργία προβλημάτων στις καλλιέργειες).
Να γίνεται επιλογή του σωστού αντλητικού αρδευτικού συγκροτήματος (μείωση του κόστους ποτίσματος) & αξιοποίηση του συνόλου της παροχής της γεώτρησης.
Να γίνεται έγκαιρη καταστροφή ζιζανίων.
Να εφαρμόζονται τα προγράμματα άρδευσης των Τ.Ο.Ε.Β
Επίσης υποστηρίζει ότι γενικός άμεσος στόχος -για όσες περιοχές της Θεσσαλίας και της Κεντρικής Ελλάδας, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα με τα υπόγεια νερά- πρέπει να είναι η μείωση ή σταθεροποίηση των αρδευόμενων εκτάσεων και η επιτάχυνση των έργων για τη μεταφορά νερού από άλλες περιοχές (Αχελώος).
Θα πρέπει να συνεχισθεί από την πολιτεία, η προσπάθεια που γίνεται με έργα ταμίευσης νερού (φράγματα) σε ορεινές-ημιορεινές περιοχές με μικρό ποσοστό αρδευόμενων εκτάσεων που δεν διαθέτουν υπόγεια νερά.
Θα πρέπει να συνεχισθούν τα έργα ταμίευσης νερού (ταμιευτήρες), στις περιοχές που εξαρτώνται άμεσα από την μειωμένη καλοκαιρινή παροχή του Πηνειού ποταμού, έτσι ώστε να μειωθεί όσο είναι δυνατόν η εξάρτηση από νερό άλλων περιοχών - Νομών.
Θα πρέπει να εκσυγχρονισθούν όσα από τα αρδευτικά έργα έχουν προοπτικές και δυνατότητες εξοικονόμησης νερού, όπως οι επενδυμένες ανοικτές διώρυγες, οι κλειστοί επιφανειακοί ή υπόγειοι αγωγοί. Η εξοικονόμηση αρδευτικού νερού, επιβάλλει την χρηματοδότηση αρδευτικών δικτύων με υψηλό βαθμό αποδοτικότητας, που θα ανταποκρίνεται στις μελλοντικές ανάγκες, με το μικρότερο δυνατό κόστος και εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων αρδευτικών δικτύων, για να περιορισθούν οι απώλειες νερού που φθάνουν το 30 - 40%.
Τέλος είναι αναγκαία η αντικατάσταση γεωτρήσεων και ο εκσυγχρονισμός αντλητικών συγκροτημάτων, τα οποία λόγω της μακροχρόνιας χρήσης τους (30 χρόνια) σε ορισμένες περιοχές έχουν αχρηστευθεί ή υπολειτουργούν.

10 Ιουν 2009

«Κάτω από τη βάση» η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο περιβάλλον


Οι περιβαλλοντικές επιδόσεις της σημερινής Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν παρεκτραπεί ανησυχητικά από τους στόχους, δηλώνουν δέκα ευρωπαϊκές περιβαλλοντικές οργανώσεις Σύμφωνα με κοινή αξιολόγηση της Επιτροπής υπό την ηγεσία του Μανουέλ Μπαρόζο, οι περιβαλλοντικές επιδόσεις της Κομισιόν βρίσκονται «κάτω από τη βάση»।


Σύμφωνα με την Έκθεση αξιολόγησης από τις δέκα ευρωπαϊκές περιβαλλοντικές οργανώσεις, μεγάλες αποτυχίες καταγράφονται στο πεδίο της περιβαλλοντικής συμμόρφωσης των τομέων αλιείας και γεωργίας, καθώς και στην πολιτική της ΕΕ για τα μεταλλαγμένα. Καταγράφονται όμως και κάποιες θετικές εξελίξεις που αφορούν τις πολιτικές για την κλιματική αλλαγή, την ενέργεια και τις μεταφορές.
Ήδη από την αρχή της θητείας της, η παρούσα Επιτροπή Μπαρόζο ξεκίνησε άσχημα, καθώς αντιμετώπισε το περιβάλλον σαν πολιτική ασύμβατη με την ατζέντα για την απασχόληση και την ανταγωνιστικότητα. Ως αντίδραση όμως στην ολοένα αυξανόμενη περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση της κοινωνίας, η Επιτροπή έκανε εν τέλει κάποιες προσπάθειες ενίσχυσης της νομοθεσίας για το κλίμα (Επίτροπος: Στ. Δήμας), την ενέργεια (Επίτροπος: Α. Πίμπαλγκς) και τις μεταφορές, αποκομίζοντας ικανοποιητική βαθμολογία, δηλαδή 7/10, 6/10 και 6/10 αντίστοιχα. Η έκθεση των «πράσινων 10» όμως προειδοποιεί ότι αυτές οι πολιτικές, κυρίως το «πακέτο για το κλίμα και την ενέργεια», δεν έχουν αποφέρει τα αποτελέσματα που είχε αρχικά προβλέψει η Επιτροπή, καθώς αποδυναμώθηκε από τις κυβερνήσεις των κρατών μελών της ΕΕ.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την έκθεση αξιολόγησης, η Επιτροπή έχει αγνοήσει την προστασία των οικοσυστημάτων και τη σημασία τους για την οικονομική βιωσιμότητα και την αναχαίτιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Σκληρή κριτική ασκείται επίσης και για τη συχνή υποχώρηση της Κομισιόν σε συμφέροντα που κυριαρχούν σε τομείς που επηρεάζουν τη γεωργία και τη θαλάσσια ζωή. Είναι χαρακτηριστικό ότι στον τομέα της γεωργίας, η Επιτροπή βαθμολογείται με μόλις 4/10.
Τέλος, η αποτυχία ικανής στήριξης του δικτύου προστατευόμενων περιοχών Natura 2000, η αδύναμη αρχική πρόταση για τη νέα Οδηγία για το θαλάσσιο περιβάλλον και η συνεχιζόμενη υποστήριξη της καλλιέργειας μεταλλαγμένων συνέβαλαν στη βαθμολόγηση με 4/10 της πολιτικής για τη βιοποικιλότητα.
Η έκθεση των «πράσινων 10», εκτός από την κριτική προχωρά και σε συστάσεις προς την επόμενη Επιτροπή, ώστε να αναλάβει παγκόσμιο ηγετικό ρόλο στη μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, να συμφωνήσει σε έναν πανευρωπαϊκό και δεσμευτικό στόχο για την εξοικονόμηση ενέργειας, να υιοθετήσει ένα αποτελεσματικότερο σύστημα για την τήρηση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, να ενδυναμώσει το νομικό πλαίσιο για τα μεταλλαγμένα και να απαγορεύσει τις νέες εγκρίσεις τους μέχρι να αναθεωρηθεί το υπάρχον σύστημα.
«Παρά το γεγονός πως η κοινωνία δείχνει ξεκάθαρα αυξανόμενη περιβαλλοντική ανησυχία και ευαισθησία, τόσο στην Ελλάδα όσο και συνολικά στην ΕΕ, οι πολιτικές ηγεσίες έχουν μείνει πολύ πίσω. Ζητάμε από τη νέα ηγεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να μη δειλιάσει να προχωρήσει στις απαραίτητες πολιτικές τομές που θα φέρουν την Ευρώπη κοντά στο όραμα για μια περιβαλλοντικά βιώσιμη οικονομία και κοινωνία», δηλώνει ο Δημήτρης Καραβέλλας, Διευθυντής του WWF Ελλάς.
«Όσο η ΕΕ επιλέγει να ακολουθεί το σημερινό μονόδρομο της άνευ όρων οικονομικής ανάπτυξης που αντιμετωπίζει την προστασία του περιβάλλοντος ως περιοριστικό παράγοντα, το περιβάλλον αλλά και η κοινωνική συνοχή θα επιδεινώνονται. Η ΕΕ βρίσκεται μπροστά σε ένα κρίσιμο δίλημμα: να συνεχίσει την μέχρι σήμερα αναπτυξιακή πορεία της με τις γνωστές πλέον αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον ή να στραφεί με έργα και δεσμεύσεις στην πράσινη ανάπτυξη. Ο πρώτος δρόμος είναι η συνταγή της αποτυχίας ενώ ο δεύτερος είναι ο μόνος που εγγυάται την παράλληλη αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής και οικονομικής κρίσης», δηλώνει ο Νίκος Χαραλαμπίδης, Διευθυντής του ελληνικού γραφείου της Greenpeace.
«Η έκθεση αποδεικνύει πως ακόμη και στην Ευρωπαϊκή Ένωση που θεωρείται πρωτοπόρος, τα περιβαλλοντικά προβλήματα συσσωρεύονται με ταχύτερο ρυθμό από ότι λύνονται, ειδικά όσον αφορά το φυσικό περιβάλλον. Μόνη λύση για ουσιαστική αντιμετώπιση των προβλημάτων αποτελεί η υιοθέτηση του περιβάλλοντος ως κεντρική πολιτική επιλογή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όχι ως απλή διαχειριστική ανάγκη», δηλώνει ο Ξενοφώντας Κάππας, Διευθυντής της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας.


9 Ιουν 2009

Ακριβό μπάνιο στη θάλασσα

Σήμερα θα γράψω για το παραλιακό κατάστημα στο Σχοινιά Μαραθώνα με την ονομασία Mara Punta.

Ημέρα Δευτέρα, 8 Ιουνίου, του Αγίου Πνεύματος, παρότι καθημερινή και για πολλούς εργάσιμη πήγα στο συγκεκριμένο μαγαζί και μου ζητήθηκε να πληρώσω 8 ευρώ για 2 ξαπλώστρες.
Όταν πήγα να ζητήσω έναν καφέ freddo (capussino) σε πλαστικό ποτήρι και χωρίς νερό έπρεπε να πληρώσω 4 ευρώ

4 Ιουν 2009

Το χέρι στη τσέπη

Τα προβλήματα για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες συνεχίζονται με την ενεργοποίηση των δικαιωμάτων.

Σε αρκετές Ενώσεις αποφασίστηκε για όσους παραγωγούς το εκκαθαριστικό της εφορίας δείχνει ότι το πενήντα ένα τοις εκατό (51%) του συνολικού του εισοδήματος είναι από την απασχόλησή τους στη γεωργική εκμετάλλευση, αλλά δεν βρίσκονται στη λίστα των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών του ΟΠΕΚΕΠΕ, να κάνουν ένσταση για να μην πληρώσουν και αργότερα θα γίνουν οι έλεγχοι।Όπως φαίνεται ο ΟΠΕΚΕΠΕ στη λίστα του δεν χρησιμοποίησε τα σωστά στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών. Σύμφωνα με τη Διεύθυνση Φορολογίας Εισοδήματος της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογίας του Υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών, κατά κύριο επάγγελμα αγρότης θεωρείται, το φυσικό πρόσωπο το οποίο είναι κάτοχος γεωργικής εκμετάλλευσης (ιδιοκτήτης, μισθωτής ή εργολήπτης της γεωργικής Εκμετάλλευσης, εφόσον η μίσθωση ή η αργοληψία έχει συναφθεί εγγράφως), λαμβάνει τουλάχιστον το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού του εισοδήματος από την απασχόλησή τους στη γεωργική εκμετάλλευση και απασχολείται αυτοπροσώπως και επαγγελματικά τουλάχιστον κατά το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού χρόνου απασχόλησής του.
Όσον αφορά τους παραγωγούς που είναι παντρεμένοι, το Υπουργείο Οικονομικών αναφέρει ότι κατά τη διάρκεια του γάμου, οι σύζυγοι έχουν υποχρέωση να υποβάλλουν κοινή δήλωση των εισοδημάτων τους, όπου ο φόρος, τα τέλη και οι εισφορές που αναλογούν υπολογίζονται χωριστά στο εισόδημα καθενός συζύγου. Σε αυτήν την περίπτωση, το τυχόν αρνητικό αποτέλεσμα του εισοδήματος του ενός συζύγου δεν συμψηφίζεται με τα εισοδήματα του άλλου συζύγου, άρα και εκεί δεν έπρεπε να υπάρχουν λάθη στη λίστα.
Όμως και πολλούς συνταξιούχους αγρότες, τους βάζουν να πληρώνουν άδικα για την ενεργοποίηση των δικαιωμάτων. Όπως υποστηρίζουν από τη σύνταξη του ΟΓΑ εισπράττουν 4.500 – 5.000 ευρώ το χρόνο, αν όμως παράλληλα καλλιεργούν για παράδειγμα γύρω στα 50 στρέμματα με βαμβάκι, με 60 ευρώ που πουλάνε, τότε έχουν μικρότερο εισόδημα από απασχόληση σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις και καλούνται να πληρώσουν.
Τα χρήματα για την ενεργοποίηση των δικαιωμάτων φέτος είναι περισσότερα σε σχέση με πέρσι και οι παραγωγοί διαμαρτύρονται ότι δεν βγαίνουν οικονομικά, αφού οι τιμές πώλησης των προϊόντων τους είναι κάτω του κόστους, ενώ σε πολλές περιπτώσεις κυμαίνονται σε χαμηλότερα από τα περσινά επίπεδα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα στη Θεσσαλία, που, όπως μας καταγγέλλουν αγρότες, ενώ ξεκινάνε τα αλώνια για το κριθάρι, η ΕΑΣ Λάρισας δεν έχει βγάλει ακόμη τιμή αγοράς, ενώ ιδιώτης ανακοίνωσε ότι αγοράζει στα 10 λεπτά. Θυμίζουμε πέρσι η τιμή ήταν 18,5 λεπτά.

3 Ιουν 2009

Αλλαγές στον Κανονισμό Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων


Το 2006 άλλαξαν οι Κοινοτικές Κατευθυντήριες Γραµµές (ΚΚΓ) για τις κρατικές ενισχύσεις στον τοµέα της γεωργίας (2006/C 319/ΕΚ της 27।12.2006). Αυτό είχε σαν αποτέλεσµα, µετά τη δηµοσίευσή τους στην Επίσηµη Εφηµερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ελλάδα να υποχρεωθεί να τροποποιήσει τον Κανονισµό Κρατικών Οικονοµικών Ενισχύσεων, ο οποίος αποτελεί τη νοµική βάση όλων των προγραµµάτων ενισχύσεων που υποβάλλονται προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Έτσι υποβλήθηκε από τον ΕΛΓΑ και εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο νέος Κανονισμός Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων, σύμφωνα με τις νέες κατευθύνσεις. Οι συγκεκριμένες αλλαγές κάνουν πιο δύσκολη την έγκριση των ενισχύσεων ΠΣΕΑ από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που θα γίνει πιο «ορατό» το επόμενο χρονικό διάστημα.


Οι κυριότερες αλλαγές που επέρχονται με τις νέες ΚΚΓ είναι οι παρακάτω:
Καθιερώνεται ένα κοινό κατώτατο όριο ζημιών, ίσο με το 30%, για όλες τις περιοχές, αντί να απαιτείται χαμηλότερο ποσοστό για τις ορεινές και μειονεκτικές περιοχές (για τις οποίες, με τις παλαιότερες ΚΚΓ, ίσχυε το 20%)
Καθιερώνεται το ίδιο κατώτατο όριο ζημιών, ίσο με το 30%, για ζημιές στα μέσα παραγωγής -φυτικό κεφάλαιο- (με τις παλαιότερες ΚΚΓ ίσχυε 10% το πρώτο έτος και 30% συνολικά στο σύνολο των ετών που παρατηρείται μείωση της παραγωγής)
Ζητείται η θέσπιση κανόνα που να επιβάλλει ορισμένες ζημιές να βαρύνουν πάντοτε το γεωργό, ώστε να υπάρχει κίνητρο για την ελαχιστοποίηση των ζημιών και παράλληλα να μην παρασύρονται οι γεωργοί στην ανάληψη αδικαιολόγητων κινδύνων. Το ποσοστό απαλλαγής ορίζεται σε 20% (δεν ίσχυε με τις παλαιότερες ΚΚΓ)
Ζητείται να ενθαρρύνονται οι παραγωγοί να ασφαλίζονται (είχε προβλεφθεί από τον προηγούμενο Κανονισμό μας). Ειδικά από 01/01/2010 ζητείται οι εκμεταλλεύσεις να είναι ασφαλισμένες για τους στατιστικά συχνότερους κλιματικούς κινδύνους του σχετικού κράτους - μέλους
Η ακαθάριστη ένταση της ενίσχυσης με τις νέες ΚΚΓ δεν μπορεί να υπερβαίνει το 80% (90% σε περιοχές του άρθρου 36 του Κανονισμού 1698/2005 - με τις παλαιότερες ΚΚΓ ίσχυε έως 100%). Στον Κανονισμό υιοθετήθηκε το 80% για όλες τις περιοχές
Από 1/01/2011 η ενίσχυση για ζημιές που προκαλούνται από ξηρασία μπορεί να καταβάλλεται μόνο εφόσον εφαρμόζεται το άρθρο 9 της οδηγίας 2000/60/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου «για τη θέσπιση πλαισίου κοινοτικής δράσης στον τομέα πολιτικής των υδάτων» στον τομέα της γεωργίας।


Eντός του 2008 συντάχθηκαν από τον ΕΛΓΑ και κατατέθηκαν προς έγκριση στην Ε.Ε. τέσσερα προγράµµατα: -το ετήσιο πρόγραµµα ζηµιών στη γεωργία του έτους 2006 (για το οποίο όπως καθυστέρησε η υποβολή του λόγω της αλλαγής των ΚΚΓ και του Κανονισµού), το οποίο εγκρίθηκε όµως εντός 5 µηνών - το ετήσιο πρόγραµµα ζηµιών στη γεωργία του έτους 2007 (το οποίο επίσης καθυστέρησε για τους ίδιους λόγους) - το πρόγραµµα ζηµιών στη γεωργία του α' τριµήνου έτους 2008, το οποίο εγκρίθηκε στις 11 Μαΐου του 2009. -το πρόγραµµα ζηµιών στο νοµό Έβρο από τις πληµµύρες του ποταµού, το οποίο εγκρίθηκε εντός 2µηνών. Αντίστοιχα εντός του 2009 κατατέθηκαν από τον ΕΛΓΑ προς έγκριση στην Ε.Ε. δύο προγράµµατα: -το πρόγραμμα που αφορά ζημιές από τις πυρκαγιές του 2008, το οποίο εγκρίθηκε -το πρόγραμμα για ζημιές που αφορούν την περίοδο από Απρίλιο του 2008 μέχρι Δεκέμβριο του 2008, που ακόμη δεν έχει εγκριθεί.

2 Ιουν 2009

Γραφειοκρατία και λαθρεμπορία ανεβάζουν τις τιμές καυσίμων, λέει έρευνα του ΙΟΒΕ


"Οι γραφειοκρατικές και απαρχαιωμένες τελωνειακές διαδικασίες, η λαθρεμπορία και πειρατεία, ο περιορισμός έκδοσης νέων άδειων κυκλοφορίας ιδιωτικής χρήσης βυτιοφόρων, προβλήματα χωροταξικού σχεδιασμού για την εγκατάσταση νέων αποθηκευτικών χώρων και οι περιορισμοί στο ωράριο λειτουργίας των πρατηρίων αποτελούν δυσλειτουργίες οι οποίες επηρεάζουν τη διαμόρφωση των τιμών των πετρελαιοειδών", τόνισε ο επιστημονικός διευθυντής του ΙΟΒΕ, Γιάννης Στουρνάρας, στον χαιρετισμό του στην εκδήλωση του Ιδρύματος με θέμα την αγορά καυσίμων.


O κλάδος παράγει περίπου το 1% της εγχώριας προστιθέμενης αξίας ενώ απασχολεί περίπου 1 στους 220 εργαζόμενους. Ο κ. Στουρνάρας αναφέρθηκε επίσης στα δομικά προβλήματα του κλάδου, σημειώνοντας ότι αυτά σε συνδυασμό με τη σημασία που έχει ο κλάδος στην οικονομία, υποδεικνύουν την ανάγκη για την εξέταση της διαμόρφωσης των τιμών των προϊόντων πετρελαίου.

Οι αλλαγές στον Κανονισμό ΠΣΕΑ

Το 2006 άλλαξαν οι Κοινοτικές Κατευθυντήριες Γραµµές (ΚΚΓ) για τις κρατικές ενισχύσεις στον τοµέα της γεωργίας (2006/C 319/ΕΚ της 27।12.2006). Αυτό είχε σαν αποτέλεσµα, µετά τη δηµοσίευσή τους στην Επίσηµη Εφηµερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ελλάδα να υποχρεωθεί να τροποποιήσει τον Κανονισµό Κρατικών Οικονοµικών Ενισχύσεων, ο οποίος αποτελεί τη νοµική βάση όλων των προγραµµάτων ενισχύσεων που υποβάλλονται προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Έτσι υποβλήθηκε από τον ΕΛΓΑ και εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο νέος Κανονισμός Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων, σύμφωνα με τις νέες κατευθύνσεις. Οι συγκεκριμένες αλλαγές κάνουν πιο δύσκολη την έγκριση των ενισχύσεων ΠΣΕΑ από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που θα γίνει πιο «ορατό» το επόμενο χρονικό διάστημα.

Οι κυριότερες αλλαγές που επέρχονται με τις νέες ΚΚΓ είναι οι παρακάτω:

  • Καθιερώνεται ένα κοινό κατώτατο όριο ζημιών, ίσο με το 30%, για όλες τις περιοχές, αντί να απαιτείται χαμηλότερο ποσοστό για τις ορεινές και μειονεκτικές περιοχές (για τις οποίες, με τις παλαιότερες ΚΚΓ, ίσχυε το 20%)
  • Καθιερώνεται το ίδιο κατώτατο όριο ζημιών, ίσο με το 30%, για ζημιές στα μέσα παραγωγής -φυτικό κεφάλαιο- (με τις παλαιότερες ΚΚΓ ίσχυε 10% το πρώτο έτος και 30% συνολικά στο σύνολο των ετών που παρατηρείται μείωση της παραγωγής)
  • Ζητείται η θέσπιση κανόνα που να επιβάλλει ορισμένες ζημιές να βαρύνουν πάντοτε το γεωργό, ώστε να υπάρχει κίνητρο για την ελαχιστοποίηση των ζημιών και παράλληλα να μην παρασύρονται οι γεωργοί στην ανάληψη αδικαιολόγητων κινδύνων। Το ποσοστό απαλλαγής ορίζεται σε 20% (δεν ίσχυε με τις παλαιότερες ΚΚΓ) Ζητείται να ενθαρρύνονται οι παραγωγοί να ασφαλίζονται (είχε προβλεφθεί από τον προηγούμενο Κανονισμό μας). Ειδικά από 01/01/2010 ζητείται οι εκμεταλλεύσεις να είναι ασφαλισμένες για τους στατιστικά συχνότερους κλιματικούς κινδύνους του σχετικού κράτους - μέλους
  • Η ακαθάριστη ένταση της ενίσχυσης με τις νέες ΚΚΓ δεν μπορεί να υπερβαίνει το 80% (90% σε περιοχές του άρθρου 36 του Κανονισμού 1698/2005 - με τις παλαιότερες ΚΚΓ ίσχυε έως 100%)। Στον Κανονισμό υιοθετήθηκε το 80% για όλες τις περιοχές
  • Από 1/01/2011 η ενίσχυση για ζημιές που προκαλούνται από ξηρασία μπορεί να καταβάλλεται μόνο εφόσον εφαρμόζεται το άρθρο 9 της οδηγίας 2000/60/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου «για τη θέσπιση πλαισίου κοινοτικής δράσης στον τομέα πολιτικής των υδάτων» στον τομέα της γεωργίας.

Γάλα και φαινόμενο του θερμοκηπίου


Για κάθε λίτρο γάλακτος που παράγεται στη Νέα Ζηλανδία, εκπέμπονται περίπου 1000 γραμμάρια αερίων που ευθύνονται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου -κατά κύριο λόγο μεθάνιο από τις αγελάδες- σύμφωνα με έρευνα του γαλακτοπαραγωγικού συνεταιρισμού Fonterra.
Οι συνολικά 11.000 γαλακτοπαραγωγοί-μέτοχοι της Fonterra, του μεγαλύτερου εξαγωγέα γαλακτοκομικών προϊόντων στον κόσμο, παρήγαγαν το περασμένο έτος περίπου 14 δισεκατομμύρια λίτρα γάλακτος.
Βάσει της έρευνας που πραγματοποιήθηκε σε διάστημα 18 μηνών για τον υπολογισμό των εκπεμπόμενων ρύπων, υπολογίστηκε ότι περίπου 940 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα -ο οποίος κατηγορείται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου- εκλύονται κατά την παραγωγή ενός λίτρου γάλακτος.
Η μεγαλύτερη ποσότητα εκλύεται από τις κτηνοτροφικές μονάδες, ενώ οι μονάδες επεξεργασίας και παρασκευής ευθύνονται μόλις για το 10% των συνολικών εκπομπών ρύπων. Όπως αποκάλυψε η έρευνα, από την ποσότητα αερίων που εκπέμπουν οι κτηνοτροφικές μονάδες, το 59% των αερίων είναι μεθάνιο που εκλύεται από τις αγελάδες, το 17% καθαρό διοξείδιο του άνθρακα και το 24% νιτρώδες οξείδιο.

Ένας αγοραστής και Ιταλός

Ένας ενδιαφερόμενος, ιταλός εισαγωγέας, προσήλθε τελικά στη δημοπρασία για την πώληση 8.500 τόνων σκληρού σίτου το μεσημέρι της Παρασκευής. Η προσφορά δεν ήταν κακή για τα σιτάρια της ΕΑΣ Κιλκίς, δεδομένης της κύμανσης των τιμών στη ζώνη των 20 λεπτών επί πολλές εβδομάδες. Ο Ιταλός έδωσε 24,3 λεπτά /κιλό με ένα διακανονισμό όμως εκτεινόμενο σε βάθος τριών και τεσσάρων μηνών.
Συγκεκριμένα τα σιτάρια που θα δεσμεύονταν με συμφωνία πώλησης θα πληρώνονταν με επιταγή που θα έληγε τον Σεπτέμβριο του 2009, ενώ οι 8500 τόνοι θα παρέμειναν στις αποθήκες της ΕΑΣ μέχρι και τον Νοέμβριο, οπόταν και θα τα παραλάμβανε ο αγοραστής, με δικά του πάντως τα έξοδα συντήρησης.

1 Ιουν 2009

Υπογραφή ΚΥΑ για ΠΣΕΑ πρώτου τριμήνου του 2008


Μετά το ΥπΑΑΤ, έβαλε την υπογραφή του και το υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών, στην Κοινή Υπουργική Απόφαση που αφορά τη χορήγηση ενισχύσεων ΠΣΕΑ για το πρώτο τρίμηνο (Ιανουάριος - Μάρτιος) του 2008. Η έγκριση από την Κομισιόν ήρθε στις 11 Μαΐου του 2009 και αφορά κυρίως τις μεγάλες καταστροφές από παγετό των πορτοκαλιών της Δυτικής Ελλάδας.


Μέσα στην επόμενη εβδομάδα θα δημοσιευθεί στην εφημερίδα της Κυβέρνησης, οπότε αμέσως μετά θα αρχίσουν να κοινοποιούνται οι πληρωμές στους δικαιούχους παραγωγούς. Το πακέτο των ενισχύσεων θα αφορά ποσό περίπου 80 εκατ. ευρώ.
Δεν αναμένεται να υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις στην καταβολή των συγκεκριμένων ενισχύσεων, αφού οι παραγωγοί έχουν υποβάλλει τις αιτήσεις ζημιάς στον ΕΛΓΑ, από 11 Αυγούστου μέχρι 9 Σεπτεμβρίου του 2008.
Αντίθετα υπάρχουν καθυστερήσεις στα ΠΣΕΑ που αφορούν το 2006 και τον 2007. Τα προγράμματα ενισχύσεων αυτών των ετών καθυστερούν επειδή έχει αλλάξει ο Κανονισμός Ενισχύσεων ΠΣΕΑ από τον ΕΛΓΑ. Αποτέλεσμα να αργήσουν να πάρουν έγκριση από την Κομισιόν και να πάνε «πίσω» χρονικά. Επίσης με τις αλλαγές αυτές γίνεται και πιο δύσκολη η έγκριση των ΠΣΕΑ από τους υπεύθυνους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πάντως οι Έλληνες παραγωγοί που παθαίνουν ζημιές, οι οποίες οφείλονται σε θεομηνίες και δυσμενείς καιρικές συνθήκες, προτιμούν να ενταχθούν στις κατ΄ εξαίρεση αποζημιώσεις του ΕΛΓΑ παρά να περιμένουν τις ενισχύσεις από τα ΠΣΕΑ.