24 Μαρ 2009

Τα πρώτα φορτία με ελληνικά σπαράγγια φτάνουν στη Γερμανία


Το σπαράγγι, είναι ένα ελληνικό καθαρά εξαγώγιμο αγροτικό προϊόν। Στην Ευρώπη, σε αντίθεση με τη χώρα μας, καταναλώνεται με μανία και μεγάλη ευχαρίστηση από χιλιάδες καταναλωτές στη Γερμανία, το Βέλγιο και τη Γαλλία. Αυτές τις μέρες ξεκινάνε οι εξαγωγές ελληνικών σπαραγγιών που κατευθύνονται κυρίως προς τη γερμανική αγορά. Το πρόβλημα είναι ότι το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα το προϊόν μας θα έχει να ανταγωνιστεί τη ντόπια γερμανική παραγωγή.

Σύμφωνα με το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στο Μόναχο, στην αγορά της Γερμανίας, από την 1η Φεβρουαρίου εμφανίστηκαν τα πρώτα σπαράγγια της περιόδου 2009. Πρόκειται για τα βελγικά σπαράγγια θερμοκηπίου. Οι πρώτες ποσότητες που διατέθηκαν ήταν 32 καρτόνια των 2,5 κιλών που περιείχαν συσκευασίες των 500 γραμμαρίων. Η αναμενόμενη υψηλή τιμή ανά συσκευασία έφτασε τα 20,20 ευρώ, δεδομένου ότι ήταν τα πρώτα σπαράγγια για τη φετινή περίοδο. Η περίοδος του σπαραγγιού στην Ευρώπη μπόρεσε να αυξηθεί σημαντικά σε διάρκεια κατά τα τελευταία χρόνια με εφαρμογή μοντέρνων μεθόδων καλλιέργειας. Το σπαράγγι ήταν μια από τις πλέον δυναμικές καλλιέργειες για τη χώρα μας πριν λίγα χρόνια, αλλά η αύξηση του κόστους παραγωγής και η έλλειψη στρατηγικής εξαγωγών το απαξίωσαν. Ωστόσο, οι ειδικοί προβλέπουν ότι το ελληνικό σπαράγγι θα συναντήσει ακόμη εντονότερο ανταγωνισμό τα επόμενα χρόνια κυρίως από την Ισπανία, όπου αυξάνονται οι καλλιέργειες στην περιοχή της Ανδαλουσίας, αλλά και τη Γαλλία, όπου παρατηρείται ανάκαμψη της καλλιέργειας μετά από αρκετά χρόνια μείωσης των καλλιεργούμενων εκτάσεων. Το μυστικό της επιτυχίας των Ισπανών που αυξάνουν τα μερίδιά τους στη διεθνή αγορά, είναι η πρωιμότητα της παραγωγής, σε συνδυασμό με την ικανοποιητική ποιότητα και το ταχύ δίκτυο διανομής. Έναν επιπλέον κίνδυνο που αντιμετωπίζει το ελληνικό σπαράγγι παράλληλα με τον ανταγωνισμό που αναπτύσσεται διεθνώς, είναι η αύξηση της εγχώριας παραγωγής του κύριου αποδέκτη, δηλαδή της Γερμανίας. Οι Γερμανοί αυξάνουν συνεχώς τη δική τους καλλιεργήσιμη έκταση, πριν από 10 χρόνια καλλιεργούσαν 100 χιλ. στρέμματα και σήμερα 200 χιλ. στρέμματα. Δηλαδή, βελτιώνουν την αυτάρκειά τους, κάτι που σημαίνει ότι στο μέλλον δεν θα εξαρτούνται από το ξένο σπαράγγι. Η είσοδος και κατ’ επέκταση εδραίωση του ελληνικού προϊόντος στην αγορά της Ρωσίας, αποτελεί ένα άλλο μεγάλο όραμα των σπαραγγοπαραγωγών της χώρας μας αυτή την περίοδο, προσπάθεια της οποίας η θετική έκβαση θα χαράξει νέους δρόμους και νέες προοπτικές για το ελληνικό σπαράγγι Η ποιότητα του προϊόντος θεωρείται ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Ελλάδας, με αποτέλεσμα τα ελληνικά σπαράγγια να καλύπτουν στη συντριπτική τους πλειοψηφία τους όρους εμπορίας που έχει θέσει η ΕΕ. Αντίθετα, κυριότερο μειονέκτημα του ελληνικού σπαραγγιού είναι η έλλειψη ιδιόκτητων δομών συσκευασίας και τυποποίησης των προϊόντων από τις Ομάδες Παραγωγών, που έτσι βασίζονται σε μεταποιητές, οι οποίοι συχνά πιέζουν προς τα κάτω τις τιμές, στερώντας την οικονομική επιβίωση της καλλιέργειας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: