20 Σεπ 2010

Οι Κινέζοι αγρίεψαν

Έπειτα από μήνες θερμών και ανέφελων συνομιλιών, βαριά σύννεφα αρχίζουν και πάλι να σκιάζουν τις σχέσεις Ελλάδας και Κίνας, μετά την αδυναμία του Ελληνικού Δημοσίου να εγγυηθεί την ομαλή λειτουργία των κινεζικών επενδύσεων στη χώρα μας και την υλοποίηση όσων συμφωνήθηκαν στις αρχές του καλοκαιριού μεταξύ του Παπανδρέου και κορυφαίων αξιωματούχων της Κίνας.
Παρά την αρχική καχυποψία του Πεκίνου από τις προεκλογικές εξαγγελίες του ΠαΣοΚ για επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης με την Cosco, οι πάγοι έλιωσαν γρήγορα και ο Έλληνας Πρωθυπουργός έχει ήδη υποδεχθεί στην Αθήνα τον επικεφαλής της εταιρείας που έχει εγκατασταθεί στο λιμάνι του Πειραιά, αλλά και τον αναπληρωτή πρόεδρο της χώρας που υπόσχεται να μετατρέψει την Ελλάδα σε επιχειρησιακό της κέντρο. Τους τελευταίους μήνες όμως το Ελληνικό Δημόσιο, είτε μέσω του ΟΛΠ είτε μέσω των συναρμόδιων υπουργείων, έχει προχωρήσει σε ενέργειες που οι Κινέζοι θεωρούν εχθρικές και ζητούν από την ελληνική κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει τις προθέσεις της. «Αν δεν θέλετε άλλες κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα, αρκεί να μας το πείτε. Αλλά αν τις θέλετε, θα πρέπει και να το αποδείξετε» είναι το μήνυμα που εκπέμπουν αυτές τις ημέρες οι προπομποί του κινέζου πρωθυπουργού, ο οποίος θα επισκεφθεί την Αθήνα στις 2 Οκτωβρίου, με βασική του επιδίωξη να ανοίξει τον δρόμο για νέες επενδύσεις στην Ελλάδα ή να κλείσει την πόρτα οριστικά και αμετάκλητα. Ο πρωθυπουργός της Κίνας κ. Γουέν Ζιαμπάο έχει προγραμματίσει δείπνο με τον κ. Παπανδρέου στις 2 Οκτωβρίου και κοινή επίσκεψη στο λιμάνι του Πειραιά την επομένη. Στις 3 Οκτωβρίου θα διεξαχθούν λοιπόν οι πιο κρίσιμες ελληνοκινεζικές συνομιλίες για τις επενδύσεις που προγραμματίζονται, ενώ προπομποί του κ. Ζιαμπάο έχουν ήδη συναντηθεί με τον Θ. Πάγκαλο και τη Λούκα Κατσέλη, εκφράζοντας κατ΄ αρχάς επιφυλάξεις για το αν μπορούν να προχωρήσουν οι επενδύσεις που συμφωνήθηκαν τον Ιούνιο μεταξύ του κ. Παπανδρέου και του αναπληρωτή προέδρου της Κίνας. Όπως είχε συζητηθεί τότε, οι Κινέζοι ενδιαφέρονται για την κατασκευή εμπορευματικού κέντρου του ΟΣΕ στο Θριάσιο πεδίο, για την είσοδο της Cosco στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και για την αξιοποίηση από άλλον κινεζικό κολοσσό τού υπό κατασκευήν αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης. Όλα αυτά έχουν συζητηθεί, αλλά δεν έχουν αποφασιστεί. Στις αρχές Οκτωβρίου ή θα κλειδώσουν ή θα ναυαγήσουν οριστικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια: