2 Μαρ 2011

Τσουχτερά για την τσέπη μας τα βιοκαύσιμα

Βενζίνη-σούπερ με ποσοστό αιθανόλης 10% διατίθεται πλέον στα περισσότερα πρατήρια βενζίνης της Γερμανίας. Η αιθανόλη είναι βιοκαύσιμο που παράγεται από ζάχαρη, καλαμπόκι ή δημητριακά και η χρήση της θεωρείται ιδανική λύση για την προστασία του περιβάλλοντος, εκτιμά ο εκπρόσωπος του ομοσπονδιακού υπουργείου Οιικονομίας Τόμας Χάγκμπεκ: «Από οικολογική άποψη είναι καλή λύση. Άλλωστε είναι στόχος της Ε.Ε. να αυξηθεί η κατανάλωση βιοκαυσίμων. Συμβάλλει όχι μόνο στην προστασία του κλίματος, αλλά και στην ενεργειακή αυτάρκεια της Ευρώπης», λέει ο εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Οικονομίας. Σε σχέση με τη συμβατική βενζίνη, τα βιοκαύσιμα εκλύουν 35% λιγότερες επιβλαβείς ουσίες που ευθύνονται για τα «αέρια του θερμοκηπίου». Το ποσοστό αυτό προκύπτει αν συνυπολογίσουμε όλη την αλυσίδα παραγωγής, από την καλλιέργεια των φυτών και τη χρήση λιπασμάτων μέχρι τις εκπομπές αερίων κατά τη μεταφορά και την περαιτέρω βιομηχανική επεξεργασία και θέτει αυστηρούς περιορισμούς ακόμα και στους αγρότες, τονίζει ο Έλμαρ Μπάουμαν, επικεφαλής του Γερμανικού Συνδέσμου Παραγωγών Βιοκαυσίμων: «Δεν επιτρέπεται για παράδειγμα να αλλάζετε τις χρήσεις γης για να παράγετε βιομάζα από ζαχαρότευτλα ή δημητριακά. Δεν επιτρέπεται να ερημώσετε ένα δάσος ή ένα βοσκοτόπι για να αρχίσετε την καλλιέργεια». Η νέα βενζίνη-σούπερ με ποσοστό βιοαιθανόλης 10%, η αποκαλούμενη «Ε10», έχει όμως και παρενέργειες για το πορτοφόλι μας. Κατ΄αρχάς προκαλεί μεγαλύτερη συνολική κατανάλωση ενέργειας, επομένως μπορεί να χρειαστούμε μεγαλύτερη ποσότητα βενζίνης. Επιπλέον, η υψηλή περιεκτικότητα βιοαιθανόλης μπορεί να προκαλέσει βλάβες στον κινητήρα στο 10% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους γερμανικούς δρόμους. Ποια είναι όμως αυτά τα αυτοκίνητα; Αυτό παραμένει άγνωστο, γιατί, όπως υποστηρίζει ο Κλάους Ρέϊντλ, εκπρόσωπος της Γερμανικής Λέσχης Αυτοκινήτου ADAC, η βιομηχανία αδιαφορεί για τους ίδιους τους πελάτες της. «Η βιομηχανία πετρελαιοειδών έχει την κύρια ευθύνη, γιατί είχε αρκετό χρόνο στη διάθεσή της να ενημερώσει τους πελάτες της ποια αυτοκίνητα αντέχουν το Ε10 και ποια όχι. Όταν βγάζω στην αγορά ένα καινούργιο προϊόν, οφείλω να ενημερώσω τον καταναλωτή για τις ιδιότητες του νέου προϊόντος» λέει ο εκπρόσωπος της ADAC. Σήμερα ο νόμος προβλέπει ότι το 6,25% των καυσίμων που πωλούνται στη Γερμανία πρέπει να είναι βιοκαύσιμα. Για να πιάσουν τα όρια, οι εταιρείες πετρελαιοειδών πρέπει να κάνουν πιο ελκυστικά τα βιοκαύσιμα, για παράδειγμα κατεβάζοντας τις τιμές. Από τη στιγμή που πιάνουν τα όρια, δεν μπαίνουν στον κόπο να ενημερώσουν τον καταναλωτή για ενδεχόμενους κινδύνους από τη χρήση της νέας τεχνολογίας, υποστηρίζουν οι εκπρόσωποι των αυτοκινητιστών. Η συζήτηση για τα οφέλη και τις παρενέργειες των βιοκαυσίμων μόλις άνοιξε και φαίνεται ότι θα συνεχιστεί για πολύ ακόμη. Ακόμα και η ίδια η βιομηχανία βιοκαυσίμων προτείνει συγκεκριμένα κριτήρια βιωσιμότητας, ώστε να εξασφαλιστεί η συνέχεια της αγροτικής παραγωγής. Τελικά φτιάχνουμε βιοκαύσιμα και αυξάνεται η τιμή των τροφίμων δηλαδή αδειάζει η τσέπη μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: