17 Φεβ 2011

Μειώνεται η παραγωγή γάλακτος

Μείωση της τάξης του 2% - 3% σε όγκο αναμένεται να σημειώσει την περίοδο 2010-2011 η εγχώρια αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων, σύμφωνα με όσα αναφέρει έρευνα της ICAP. Αυτό δείχνει την απαξίωση του κτηνοτροφικού τομέα στην Ελλάδα και την αναμενόμενη αύξηση των εισαγωγών. Ειδικότερα στην έρευνα τονίζεται ότι η παραγωγή φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος υποχωρεί συνεχώς την τελευταία τετραετία, παράλληλα δε αυξάνεται με έντονο ρυθμό η παραγωγή γάλακτος υψηλής παστερίωσης. Επίσης η συνολική εγχώρια κατανάλωση γιαουρτιού μειώθηκε κατά 4,6% το 2009/08, ενώ το φρέσκο παστεριωμένο γάλα παρουσιάζει την υψηλότερη κατά κεφαλήν κατανάλωση μεταξύ των λοιπών γαλακτοκομικών προϊόντων. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της ICAP, στην αγορά γάλακτος παρατηρείται αυξημένος βαθμός συγκέντρωσης, παρόλο που δραστηριοποιείται μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων. Στον κλάδο επικρατούν μονάδες, οι οποίες διαθέτουν σύγχρονο μηχανολογικό εξοπλισμό, τον οποίο ανανεώνουν διαθέτοντας σημαντικά κονδύλια για επενδύσεις, εφαρμόζουν σύγχρονες μεθόδους διοίκησης, ενώ μέσω των μεθόδων προώθησης που εφαρμόζουν και του οργανωμένου και ευρύτατου δικτύου διανομής τους, έχουν κατορθώσει να καλύπτουν το σύνολο σχεδόν της χώρας. Βασικό σημείο αναφοράς του κλάδου είναι το γεγονός ότι το σύνολο της εγχώριας πρωτογενούς παραγωγής αγελαδινού γάλακτος καθορίζεται από το κοινοτικό σύστημα των ποσοστώσεων (εθνική ποσόστωση 2009: 845 χιλ. τόνοι), το οποίο ωστόσο σύμφωνα με απόφαση του Συμβουλίου Υπουργών Γεωργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2015 θα καταργηθεί. Η συνολική εγχώρια κατανάλωση γάλακτος παρουσίασε ανοδική πορεία την περίοδο 1999-2009, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 2,5%.
Φρέσκο παστεριωμένο
Το φρέσκο παστεριωμένο γάλα εξακολουθεί να αποτελεί την κυριότερη κατηγορία γάλακτος, καθώς το ποσοστό συμμετοχής στο σύνολο της κατανάλωσης, διαμορφώθηκε σε 42,9% το 2009, παρ' όλα αυτά παρατηρείται σημαντική μείωση του ποσοστού αυτού τη τελευταία τετραετία. Αντίθετα, το γάλα υψηλής παστερίωσης αύξησε εντυπωσιακά το ποσοστό συμμετοχής του επί της συνολικής αγοράς. Συγκεκριμένα, το 2009 η εν λόγω κατηγορία κάλυψε μερίδιο 27,0% της συνολικής αγοράς γάλακτος. Το αντίστοιχο ποσοστό για το ισοδύναμο του συμπυκνωμένου γάλακτος, διαμορφώθηκε σε 27,5% το 2009, ενώ η κατανάλωσή του είναι, σε γενικές γραμμές, φθίνουσα.
Γιαούρτι
Η συνολική εγχώρια κατανάλωση γιαουρτιού παρουσίασε πτώση 4,6% το 2009 σε σχέση με το 2008. Το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας κατανάλωσης καλύπτεται από τα εγχώρια προϊόντα (2009: εισαγωγική διείσδυση 16,6%), ενώ οι εξαγωγές γιαουρτιού παρουσίασαν αύξηση την τελευταία τετραετία.
Στα πλαίσια της μελέτης έγινε και χρηματοοικονομική ανάλυση των παραγωγικών επιχειρήσεων γαλακτοκομικών προϊόντων βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος επιχειρήσεων. Σύμφωνα με την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού (βάσει δείγματος 10 εταιρειών), οι πωλήσεις των παραγωγικών επιχειρήσεων γαλακτοκομικών προϊόντων σημείωσαν πτώση 6,45% το 2009 σε σχέση με το 2008, ωστόσο η μείωση του κόστους πωλήσεων (κατά 8,25%) οδήγησε τελικά στη μικρή υποχώρηση του μικτού κέρδους (-2,12%). Τα κέρδη προ φόρου εισοδήματος των εταιρειών του δείγματος ήταν αρνητικά τόσο κατά το 2008 όσο και κατά το 2009, οφειλόμενα κυρίως στα αρνητικά αποτελέσματα δύο εκ των δέκα εταιρειών του δείγματος. Τέλος, τα κέρδη EBITDA μειώθηκαν κατά 2,32% το ίδιο έτος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: