22 Μαρ 2010
Αλλαγές στο ποιοτικό για το λάδι
Μετά τις αποφάσεις της ηγεσίας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων για το «Helth Check» της ΚΑΠ, καταργούνται πλέον τα παρακρατήματα που γίνονταν κάθε χρόνο από τις επιδοτήσεις όλων των ελαιοπαραγωγών για να δοθούν με μορφή ποιοτικών επιδοτήσεων σε ορισμένους μόνο παραγωγούς. Έτσι τα ποιοτικά παρακρατήματα, που είχαν προκαλέσει αρκετές αντιρρήσεις και διαμαρτυρίες στο παρελθόν για την αδιαφάνεια και αναποτελεσματικότητα της χορήγησης τους, με βάση τον Καν. 73/2009 καταργούνται πλέον από το 2010. Τα νέα Μέτρα ειδικής στήριξης, με βάση το άρθρο 68 του νέου Κανονισμού, θα αποσκοπούν στην προώθηση συγκεκριμένων τύπων γεωργίας, στην βελτίωση της ποιότητα και στην βελτίωση της εμπορίας. Ειδικά για το ελαιόλαδο, το σχέδιο της ΚΥΑ που όμως δεν έχει υπογραφεί ακόμα, αναφέρει στο έγγραφο αρ. 252827/11-3-10 του ΥπΑΑΤ ότι θα προβλέπει χορήγηση σε ετήσια βάση για τα έτη 2010, 2011 και 2012, ενίσχυσης που θα φθάνει συνολικά μέχρι 10 εκ. ευρώ τον χρόνο και θα καλύπτει ενδεικτική ενίσχυση 30 ευρώ ανά στρέμμα. Δικαιούχοι της ενίσχυσης αυτής θα είναι ο Παραγωγοί ελαιολάδου ΠΟΠ η ΠΓΕ, που θα πρέπει όμως συγχρόνως να έχουν Πιστοποίηση Ολοκληρωμένης διαχείρισης η Βιολογικής γεωργίας. Βέβαια εφόσον το Μέτρο αυτό ισχύει και για την περίοδο 2010, φαίνεται ότι οι Παραγωγοί που ελάμβαναν μέχρι σήμερα Επιδότηση Ποιοτικού Παρακρατήματος με την απλή βεβαίωση του Ελαιοτριβείου ότι είναι παραγωγοί ΠΟΠ η ΠΓΕ δεν θα την λάβουν εάν δεν έχουν συγχρόνως και πιστοποιητικό Ολοκληρωμένης η Βιολογικής καλλιέργειας. Αλλά και οι παραγωγοί που έχουν Πιστοποίηση Ολοκληρωμένης η Βιολογικής δεν θα λάβουν την αντίστοιχη επιδότηση αν δεν έχουν και Πιστοποίηση ΠΟΠ η ΠΓΕ. Έτσι, δημιουργείται πράγματι κάποια «αταξία» επειδή όλα αυτά δεν ήταν έγκαιρα γνωστά, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να φροντίσουν για τις σχετικές Πιστοποιήσεις, αλλά και κάποια αδικία για τις περιοχές που δεν καλύπτονται από ΠΟΠ η ΠΓΕ, οι οποίες δεν θα μπορέσουν ούτε του χρόνου να αξιοποιήσουν το Μέτρο. Όμως εδώ πρέπει να θυμίσουμε ότι η στήριξη της ποιότητας όπως δινόταν μέχρι σήμερα με την καταβολή του Ποιοτικού Παρακρατήματος, είχε δημιουργήσει αρκετές αντιδράσεις και από μεγάλο μέρος των ελαιοπαραγωγών, που υποστήριζαν ότι δεν ήταν αποτελεσματικό και τα ποσά είχαν μειωθεί αφού υπήρχαν πολλοί δικαιούχοι. Τις διαμαρτυρίες αυτές τις είχαν υιοθετήσει και πολλοί φορείς, μεταξύ των όποιων η ΓΕΣΑΣΕ, οι Ομοσπονδίες Αγροτικών Συλλόγων, αλλά και ο ΣΕΔΗΚ με το ΣΠΑΚΕ, καθώς και αρκετοί φορείς της Αυτοδιοίκησης, που είχαν μάλιστα περιλάβει και το αίτημα της αναμόρφωσης της διαδικασίας χορήγησης του Ποιοτικού Παρακρατήματος σε Υπομνήματα, που υπέβαλαν στο ΥπΑΑΤ, τονίζοντας την αδιαφάνεια και κυρίως την αναποτελεσματικότητά του. Ωστόσο, εκείνο που οπωσδήποτε παραμένει ζητούμενο, είναι εάν και η νέα μορφή θα έχει θετικά αποτελέσματα και εάν επί τέλους θα μπει ως προϋπόθεση όχι μόνο η «Πιστοποίηση» της καλλιέργειας αλλά και η «Εμπορία» του προϊόντος. Γιατί είναι φανερό ότι οι οποιεσδήποτε «Πιστοποιήσεις» εάν δεν μπαίνουν στις ετικέτες και εάν δεν προβάλλονται, ώστε να συμβάλλουν σε καλύτερες πωλήσεις, θα έχουν μόνο θεωρητικό χαρακτήρα. Το μεγάλο πρόβλημα του ελληνικού ελαιολάδου είναι ότι το πουλάνε οι παραγωγοί χύμα στους Ιταλούς. Εδώ όμως πρέπει να αναφέρουμε πως σε ότι αφορά την βελτίωση της εμπορίας ο Καν. 3/2008 (άρθρο 2) προσφέρει πολλές δυνατότητες και για ενέργειες προώθησης και διαφήμισης και για ενημερωτικές εκστρατείες. Ας φροντίσουν συνεπώς, Πολιτεία και ενδιαφερόμενοι, να τις αξιοποιήσουν.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου