23 Ιουλ 2009

Χάσαμε τη λαχαναγορά του Μονάχου

Τα ελληνικά προϊόντα που άλλοτε κυριαρχούσαν στη λαχαναγορά του Μονάχου, εκτοπίζονται σταδιακά από τα αντίστοιχα άλλων χωρών (Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία και Τουρκία), με μεγαλύτερες παραγωγικές μονάδες, μεγαλύτερες ποσότητες παραγωγής και επιθετικότερο μάρκετινγκ. Ο όγκος των ελληνικών φρούτων και λαχανικών έχει συρρικνωθεί τα τελευταία έτη σε ποσοστό που αναλογεί πλέον σε 5-10% επί του συνόλου.
Αυτό αναφέρει ενημερωτικό έγγραφο για την κίνηση των ελληνικών φρούτων και λαχανικών στην λαχαναγορά του Μονάχου, που συνέταξε το Γραφείο Οικ. & Εμπορικών Υποθέσεων του Γεν. Προξενείου της χώρας μας στο Μόναχο και απέστειλε στον Γεν. Γρ. του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Αυγουλά.
Βέβαια το "ύφος" της επιστολής δείχνει ότι στο υπουργείο Εξωτερικών υπάρχει ένας αναβρασμός με ότι γίνεται τις τελευταίες ημέρες στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Μήπως το άδειασμα Κιλτίδη από τον Χατζηγάκη, για το πρόβλημα με τους ροδακινοπαραγωγούς, δημιουργεί παράπλευρες απώλειες στην Κυβέρνηση; Γιατί εδώ και καιρό γνωρίζω ότι υπάρχει πρόβλημα με τις εξαγωγές φρουτολαχανικών προς την Γερμανία αλλά το ξαφνικό ενδιαφέρον του υπουργείου Εξωτερικών προβληματίζει. Αρχίσαμε το σφάξιμο και ποιάσανε οι ζέστες.


Την χρονική αυτή περίοδο οι περισσότερες εισαγωγές φρούτων από την Ελλάδα στην κεντρική λαχαναγορά του Μονάχου αφορούν τα βερίκοκα, τα ροδάκινα, τα νεκταρίνια και τα καρπούζια. Τα εισαγόμενα λαχανικά αφορούν αμελητέες ποσότητες πιπεριών, τοματών και αγγουριών, που διανέμονται κυρίως απευθείας στα καταστήματα λιανικής πώλησης.

Αναφορικά με τα βερίκοκα, την εποχή αυτή κυκλοφορούν τα Tirinthus από την Πελοπόννησο, τα οποία μεν είναι μεγάλα και εμφανίσιμα, αλλά υστερούν γευστικά. Τα Bebeco των οποίων η σαιζόν ξεκίνησε λίγο αργότερα, μπορεί να μην είναι το ίδιο ευπαρουσίαστα, έχουν όμως εξαιρετική γεύση. Πάρα ταύτα φαίνεται πως ο καταναλωτής «αποφασίζει με το μάτι» εφόσον προτιμάει περισσότερο την ποικιλία των Tirinthus. Τα βερίκοκα που εξάγονται από την Ελλάδα είναι είτε συσκευασμένα χύμα σε τελάρα των 5 κιλών, είτε σε κυπελάκια του ενός κιλού και πωλούνται κατά μέσο όρο στη τιμή των 1,60 € ανά τεμάχιο. Ο ανταγωνισμός σε αυτό το προϊόν προέρχεται κυρίως από τη Γαλλία. Οι ποσότητες που φτάνουν από τη χώρα αυτή είναι πολλαπλάσιες αυτών της Ελλάδος και παρουσιάζουν συχνά καλύτερη ποιότητα.

Τα καρπούζια από διάφορες περιοχές της Ελλάδας εμφανίζονται τώρα πιο συχνά στη λαχαναγορά του Μονάχου. Η κατανάλωση τους όμως παραμένει ακόμα σε χαμηλά επίπεδα, λόγω και των απότομων καιρικών εναλλαγών στη Γερμανία. Η κατάσταση μπορεί να επιβαρυνθεί επιπρόσθετα από την περίοδο των καλοκαιρινών διακοπών και την αντίστοιχη απουσία πολλών καταναλωτών από τις εστίες τους.
Στη Λαχαναγορά του Μονάχου διατίθενται προς 25 έως 30 λεπτά το κιλό. Ο ανταγωνισμός στα καρπούζια προέρχεται κυρίως από την Ισπανία και την Ιταλία, που όμως συνήθως προσφέρουν διαφορετικές ποικιλίες από τις ελληνικές, με μικρότερη διάμετρο.

Τα ροδάκινα και τα νεκταρίνια είναι τα ελληνικά φρούτα που κυριαρχούν κυρίως αυτή την εποχή στις λαχαναγορές. Προσφέρονται σε συσκευασίες του ενός κιλού προς 60 λεπτά και των 7 κιλών προς 70 λεπτά το κιλό. Παρόμοιες είναι οι τιμές και στα νεκταρίνια. Συχνά όμως οι εισαγωγές παρουσιάζουν χαμηλή ποιότητα και ο βαθμός ωρίμανσης των φρούτων δεν βοηθάει στο να μένουν διατηρήσιμα.

Στα κεράσια η περίοδος της ποικιλίας Napoleon που χαρακτηρίζονται από έντονο χρώμα, άρωμα και εμφάνιση έχει ουσιαστικά λήξει. Στην περίπτωση των κερασιών εμφανίστηκε μια μέτρια σαιζόν εφόσον οι συχνές βροχοπτώσεις στις περιοχές παραγωγής και ο ασφυκτικός ανταγωνισμός από πλευράς της Τουρκίας δεν επέτρεψαν στην ελληνική σοδειά να αναπτυχθεί ομαλά στις αγορές. Η τιμή τις πρώιμης ποικιλίας Burlat κυμάνθηκε κατά μέσο όρο στα 1,80 € το κιλό, ενώ η αντίστοιχη μέση τιμή στα Napoleon στα 2,70 € το κιλό.

Τώρα οι ελπίδες των μεγαλεμπόρων στρέφονται κυρίως προς τα σταφύλια των οποίων η σαιζόν θα αρχίσει από την δεύτερη εβδομάδα του Αυγούστου.

Όλα τα παραπάνω ελληνικά προϊόντα έχουν να αντιμετωπίσουν ένα δυνατό ανταγωνισμό προερχόμενο από την Ισπανία, την Ιταλία, την Γαλλία και την Τουρκία, χώρες που εισχωρούν τα τελευταία χρόνια δυναμικά στη γερμανική αγορά ρίχνοντας τις τιμές και παραμερίζοντας το κατά τ’ άλλα ποιοτικό και γευστικό ελληνικό προϊόν. Τα ελληνικά προϊόντα που άλλοτε κυριαρχούσαν στη λαχαναγορά του Μονάχου, εκτοπίζονται σταδιακά από τα αντίστοιχα άλλων χωρών, με μεγαλύτερες παραγωγικές μονάδες, μεγαλύτερες ποσότητες παραγωγής και επιθετικότερο μάρκετινγκ. Ο όγκος των ελληνικών φρούτων και λαχανικών έχει συρρικνωθεί τα τελευταία έτη σε ποσοστό που αναλογεί πλέον σε 5-10% επί του συνόλου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: